Kursplan för

Hörselrehabilitering 1, 15 hp

Hearing Rehabilitation 1, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , VT13 , VT14 , VT15 , VT16 , VT24
Kurskod
1AU036
Kursens benämning
Hörselrehabilitering 1
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Audiologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2011-11-02
Reviderad av
Programnämnd 4 (Audionom- och Logopedprogrammen)
Senast reviderad
2012-10-22
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2013

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs att studenten klarat minst 80 % (48 hp) av kurserna på termin 1 och 2.

Mål

Kursens övergripande mål är att ge studenten kunskap och förståelse om den audiologiska rehabiliteringsprocessen utifrån tekniska, pedagogiska och psykologiska aspekter. Dessutom behandlas begreppen professionellt förhållningssätt och counseling i relation till psykologisk kunskap, självkännedom och empati. Studenten ska kunna uppvisa förmågan att omsätta teoretiska fakta till praktiska övningar, laborationer och VFU, men även kunna beskriva, förklara och analysera praktiska kunskaper i teoretiska resonemang. Kursen bygger vidare på kurserna i hörselutredning och hörapparatteknik. Kursen utgör grund för kommande kurser i hörselrehabilitering, hörselhabilitering och verksamhetsförlagd utbildning.

Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
-förklara, analysera och jämföra olika tekniska funktioner i hörapparater och tekniska hjälpmedel och hur dessa kan påverka individens hörselsituation,
-bedöma olika individers psykologiska, tekniska och medicinska behov av rehabilitering samt utifrån detta argumentera för val av rehabiliteringsinsatser,
-utifrån individens behov och förutsättningar planera, genomföra, dokumentera och utvärdera hörselrehabiliterande åtgärder såväl med objektiva som med subjektiva mätmetoder,
-reflektera över det egna patientbemötandet samt att med hjälp av counselingstrategier kommunicera med och bemöta individer med ett professionellt förhållningssätt,
-självständigt bedöma hörselgångens status inför avtryckstagning samt utföra avtryckstagning,
-självständigt utföra hörselgångsmätningar samt analysera mätresultatet.

Innehåll

Följande moment ingår:

Hörselrehabilitering, 8.5 hp Momentet innefattar teoretiska utgångspunkter för hörapparatutprovning såsom hörapparatval, preskription av förstärkning, hörapparatanpassning samt kvalitetssäkring via olika bedömnings- och utvärderingsinstrument. Dessutom behandlas öroninsatsens akustik, avtryckstagning, val och justering av öroninsats. Undervisning om cochleaimplantat och andra tekniska lösningar ges. Rehabiliteringsplanering belyses utifrån det tvärvetenskapliga begreppet hörselrehabilitering och undervisning ges om de åtgärdssteg som vidtas i olika faser av rehabiliteringsprocessen. Kursen inbegriper även journalhantering och dokumentation. Professionellt förhållningssätt belyses i relation till bl a psykologisk kunskap, självkännedom och empati. Utifrån videoinspelningar och observation tränas patientbemötande i syfte att bli medveten om det egna förhållningssättet och strukturen i samtalet. I samband med samtalsträning ges undervisning om att möta personer i kris. Vidare inbegriper kursen counseling och träning i det professionella samtalet. Stor vikt läggs vid följsamhet och empatisk förmåga i mötet med vårdtagaren. För ställningstaganden som rör etiska dimensioner behandlas audionomens etiska kod utifrån exempel i den praktiska vardagen. Verksamhetsförlagd utbildning och laborationsuppgifter, 6.5 hp Momentet fokuserar på moment som rör färdigheter i hörapparatutprovning såväl som pedagogiska och samtalsmetodologiska aspekter i arbetet. Laborationerna innefattar hörselgångsmätningar, hörapparatinställning och avtryckstagning samt rollspel med videoinspelning och counselingövningar.

Arbetsformer

Föreläsningar, laborationer, workshops, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning. Vissa delar av undervisningen är obligatoriska.

Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Moment 1: Hörselrehabilitering 8,5 hp
Skriftlig dugga
Skriftlig tentamen

Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning och laborationsuppgifter 6,5 hp
Verksamhetsförlagd utbildning
Kliniska prov/OSCE
Aktivt deltagande i laborationer och seminarier

För godkänd kurs krävs även uppfylld närvaro vid obligatoriska delar.

För studerande som inte blivit godkänd vid det ordinarie examinationstillfället erbjuds möjlighet till totalt sex examinationstillfällen, varav de tre sista i samband med nästa tillfälle då kursen ges. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Komplettering av skriftlig inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle.

För studerande som inte blivit godkänd på den verksamhetsförlagda utbildningen erbjuds ytterligare en period av VFU, dvs totalt två VFU-perioder.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
Vid ett underkännande på VFU ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Studiehandledning kommer att tillhandahållas innehållande bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig kursvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång i anslutning till kursen där studenterna kan framföra sina åsikter.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Fogle, Paul T.; Flasher, Lydia V. Counseling skills for speech-language pathologists and audiologists
Dillon, Harvey Hearing aids

Rekommenderad litteratur

Hörapparatutprovning Borryd, Agneta; Smeds, Karolina; Leijon, Arne
Audiology : treatment Valente, Michael; Hosford-Dunn, Holly; Roeser, Ross J.

Fördjupningslitteratur

Hearing aids : standards, options, and limitations Valente, Michael
Strategies for selecting and verifying hearing aid fittings Valente, Michael