Vetenskap 4 - projektplan, 1,5 hp
Scientific Methods 4 - Project Plan, 1,5 credits- Kurskod
- 1AU067
- Kursens benämning
- Vetenskap 4 - projektplan
- Hp
- 1,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Audiologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2018-10-16
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2023-10-10
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2024
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs godkänt betyg i alla kurser på audionomprogrammets termin 1-4 samt kursen Vetenskap 3 - vetenskaplig teori, metod och studiedesign.
Mål
Kursen ingår i en vetenskaplig strimma om totalt 15 hp som löper genom hela audionomprogrammet. Det övergripande målet med den vetenskapliga strimman är att ge studenten kunskaper i forskningsmetodik och färdigheter i vetenskapligt arbetssätt.
Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- identifiera och formulera frågeställningar och förankra dem i ett vetenskapligt sammanhang relevant för audiologi
- utforma en projektplan för ett examensarbete på grundnivå inom huvudområdet audiologi eller något närliggande område relevant för audiologi.
Innehåll
Studenten ska skapa en projektplan för ett examensarbete på grundnivå i audiologi.
Arbetsformer
Seminarier.
Examination
Examination sker genom
- muntlig redovisning
- skriftlig inlämningsuppgift
- närvaro vid obligatoriskt utbildningsinslag.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Vid varje kursomgång ges ett ordinarie examinationstillfälle och två omtentamenstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov/inlämningsuppgifter ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Komplettering av skriftlig inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten har anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle.
Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Examinator bedömer om och hur en student kan ta igen missat obligatoriskt utbildningsinslag. Frånvaro från obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan genomföra andra delar av kursen, avslutande examination eller ta igen utbildningsinslaget förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare finns på aktuell lärplattform vid kursstart.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Kursutvärdering genomförs dels genom skriftlig kursvärdering i slutet av kursen, dels genom muntlig kursvärdering minst en gång i anslutning till kursen.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Studenten kan behöva, i större eller mindre utsträckning, det mesta av den kurslitteratur studenten haft under audionomprogrammet. Nedanstående rekommenderad litteratur kan bytas mot andra liknande resurser. Litteratur ska anpassas till vald forskningsmetod.
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 223 s. ISBN:9789144097329 LIBRIS-ID:18714387 Sök i biblioteket
5., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 311 s. ISBN:9789144110622 LIBRIS-ID:18719204 Sök i biblioteket
Fourth edition. : Oxford : Oxford University Press, 2015. - xviii, 427 pages ISBN:978-0-19-958992-0 LIBRIS-ID:21898377 Sök i biblioteket
Centrum för forsknings- och bioetik, Uppsala universitet, URL: Länk
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 279 sidor ISBN:9789144122694 LIBRIS-ID:8jv80nr76h70c6m3 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 262 s. ISBN:91-44-04414-3 LIBRIS-ID:10164939 Sök i biblioteket
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 412 s. ISBN:9789144101675 LIBRIS-ID:16763239 Sök i biblioteket
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - s. ISBN:9789144097367 LIBRIS-ID:17877457 Sök i biblioteket
Femte, helt omarbetade upplagan : [Stockholm] : Nordic Medical Publications, 2019 - 106 sidor ISBN:9789188931368 LIBRIS-ID:7h4tznbs5c987j14 Sök i biblioteket
Upplaga 4 : Stockholm : Liber, 2021 - 327 sidor ISBN:9789147140312 LIBRIS-ID:kxtsdbknhlq7fpl9 Sök i biblioteket
Seventh edition : Boston : Pearson, [2015] - xvii, 480 pages ISBN:9780133352016 LIBRIS-ID:19962114 Sök i biblioteket
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 184 sidor ISBN:9789144126050 LIBRIS-ID:mxv2bz57ksntzm6n Sök i biblioteket
5., [moderniserade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 178 s. ISBN:9789144115450 LIBRIS-ID:19616911 Sök i biblioteket
Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU), 2020 URL: https://www.sbu.se/sv/metod/sbus-metodbok/?pub=48286&lang=sv