Samhälls- och hembaserad rehabilitering ur ett kulturellt perspektiv, 7,5 hp
Community- and Home Based Rehabilitation - Cultural Perspectives, 7,5 credits- Kurskod
- 1EE021
- Kursens benämning
- Samhälls- och hembaserad rehabilitering ur ett kulturellt perspektiv
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnden för arbetsterapeutprogrammet
- Datum för fastställande
- 2007-10-09
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2015-11-02
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2016
Särskild behörighet
120 högskolepoäng inom hälsa eller vård.
Mål
Introduktion
Samhälls- och hembaserad rehabilitering strävar efter att individer med funktionsnedsättningar har samma tillgång till rehabilitering, hälso- och sjukvård, utbildning och arbete som övriga medborgare i samhället.
Det övergripande syftet med denna interprofessionella kurs i samhälls- och hembaserad rehabilitering är att de studerande tillägnar sig kunskap om teori och praktik i hur man designar, åtgärdar och utvärderar effekter av rehabiliterande åtgärder i hemmet såväl som i samhället.
De studerande ska vid avslutad kurs ha kunskap om och kunna:
- definiera och redovisa centrala begrepp inom området samhälls- och hembaserad rehabilitering
- integrera och beskriva dessa begrepp i en global kontext med fokus på bedömningar och interventioner i hemmet, närmaste omgivningen och i samhället
- identifiera och beskriva befolkningsdemografi, service i hälso- och sjukvårdssystemet och hur rehabilitering i hemmet och i samhället ges
- redovisa och beskriva vård och rehabilitering utifrån ett svenskt kontext och i jämförelse med befolkning i ett globalt kontext
- identifiera och beskriva ett tvärprofessionellt och nationella perspektiv på boende och hälsa i olika åldrar
- beskriva olika bedömningar, åtgärder och utvärderingar som är relevanta i samhälls- och hembaserad rehabilitering
- identifiera, presentera och diskutera etiska dilemman i relation till samhälls- och hembaserad rehabilitering
Innehåll
- Definitioner av samhälls- och hembaserad rehabilitering
- Identifiering och beskrivning av hur hälso- och sjukvårdssystemet fungerar och hur rehabilitering i hem och samhälle tillgodoser befolkningens behov
- Bostadsanpassningsbedömningar, bedömningar av miljön och samhället
- Nationella och globala perspektiv på formell och informell vård och rehabilitering
- Tvärvetenskapliga och ämnesspecifika perspektiv på boende och hälsa i olika åldrar
- Bedömningar, åtgärder och utvärderingar inom samhällsinriktad hemrehabilitering
- Åtgärder som stödjer möjlighet till daglig aktivitet, arbete och fritidsaktiviteter
- Etiska dilemman inom rehabilitering i relation till boende och samhället
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är utformade för att ge förutsättningar för studentengagemang. Undervisningsformerna varierar mellan föreläsningar, seminarier, individuellt arbete, grupparbeten, litteraturgranskning, pilotstudier och fallstudier.
Examination
Kursens examineras genom en individuell examination. Studenten ska genom ett klientfall beskriva de olika delarna i rehabiliteringsprocessen utifrån ett specifik globalt kontext med hänsyn till det gällande i hälso- och sjukvårdssystemet. Examinationen sker både skriftligt och muntligt.
Betygsskala: VG/G/U
Det kommer att finnas 5 möjligheter att göra om examinationen om godkänt resultat inte uppnås vid första tillfället.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben efter genomförd kursutvärdering.
Litteratur och övriga läromedel
Articles in Community and Home Based Rehabilitation
2004 ISBN:92-4-159238-9 Sök i biblioteket
2013 URL: Länk Ingår i: Disability and rehabilitation.
WHO, UNESCO, ILO, 2010
Dissertation : Rotterdam : 2004 - 1-201 ISBN:90-77595-11-2 Sök i biblioteket
University College London. Centre for International Child Health, 2006 URL: Länk
1993 : ISBN:ISBN:92-1-126032-9 Sök i biblioteket
2014 URL: Länk Ingår i: Disability and rehabilitation.
J Stroke Cerebrovasc Dis. 2006 Jul-Aug;15(4):139-43.,
ISBN:ISBN 0942364066 Sök i biblioteket
Disabil Rehabil. 2004 Oct 21; 26(20):1198-205.,
Phys Ther. 2007 Jun; 87(6):778-88. Epub 2007 Apr 18.,