Kursplan för

Samhälls- och hembaserad rehabilitering ur ett kulturellt perspektiv, 7,5 hp

Community- and Home Based Rehabilitation - Cultural Perspectives, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2021.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT08 , VT09 , VT16 , VT21
Kurskod
1EE021
Kursens benämning
Samhälls- och hembaserad rehabilitering ur ett kulturellt perspektiv
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnden för arbetsterapeutprogrammet
Datum för fastställande
2007-10-09
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2020-10-07
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2021

Särskild behörighet

30 HP i Arbetsterapi eller i annat ämne (ex. omvårdnad, fysioterapi) en utländsk institution

Mål

De övergripande målen är att studenten vid avslutad kurs ska kunna:

  • definiera och redovisa centrala begrepp inom området samhällsrehabilitering (CBR) och hembaserad rehabilitering (HBR)
  • integrera och beskriva dessa begrepp utifrån ett globalt kontext med fokus på bedömningar och interventioner i hemmet, närmaste omgivningen och i samhället. 
  • identifiera och beskriva befolkningsdemografi, service i hälso- och sjukvårdssystemet och hur rehabilitering i hemmet och i samhället ges
  • redovisa och beskriva vård och rehabilitering utifrån olika länders kontext och jämföra och reflektera i relation till befolkning i ett globalt kontext
  • identifiera och beskriva ett tvärprofessionellt och internationellt perspektiv på boende och hälsa i olika åldrar
  • beskriva olika bedömningar, åtgärder och utvärderingar som är relevanta i samhälls- och hembaserad rehabilitering
  • identifiera, presentera och diskutera etiska dilemman i relation till samhälls- och hembaserad rehabilitering
  • ha kunskap om och förstå World Health Organisation´s (WHOs) Sustainable Development Goals (SDG´s)

Innehåll

  • Definitioner av samhälls- och hembaserad rehabilitering (CBR och HBR)
  • Identifiering och beskrivning av hur hälso- och sjukvårdssystemet fungerar och hur rehabilitering i hem och samhälle tillgodoser befolkningens behov
  • Behov av adaptaion av miljö och samhälle
  • Nationella och globala perspektiv på formell och informell vård och rehabilitering
  • Tvärvetenskapliga och ämnesspecifika perspektiv på boende och hälsa i olika åldrar
  • Bedömningar, åtgärder och utvärderingar inom samhällsoch hembaserad rehabilitering
  • Åtgärder som stödjer möjlighet till daglig aktivitet, arbete och fritidsaktiviteter
  • Etiska dilemman inom rehabilitering i relation till boende och samhället

Interprofessionella och internationella perspektiv på hälsa och rehabilitering, 1.5 hp

Betygsskala: VU

Det diskuteras hur CBR eller annan rehabilitering tillämpas i olika länder. Här adresseras även sjukvårdens uppbyggnad och tillhandahållande av vård och rehabilitering i hem och samhälle globalt. Detta inkluderar Även etiska och socioekonomiska perspektiv med en koppling till Sustainable Development Goals (SDGs).

Redovisning av ett CBR- eller HBRprojekt utifrån litteratur, 2.0 hp

Betygsskala: VU

Ett grupparbete genomförs med syfte att presentera ett CBR- eller HBR-projekt inom valfritt tema från valfritt land och granska enligt teori och SDG`s.

Individuell utveckling av ett CBR- eller HBR-program, 4.0 hp

Betygsskala: VU

I den individuella skriftliga examinationen ska studenten självständigt utveckla ett CBR eller HBR program och beskriva den utifrån ett klientfall/familjefall. Studenten ska identifiera, utvärdera och koppla till teorier /forskning om olika bedömningar, åtgärder och utvärderingar. Kopplingen till etiska dilemmas lyfts också fram i arbetet och innehåller även ett interprofessionellt perspektiv.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, individuellt arbete, grupparbeten, litteraturgranskning. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinatorns anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Examination

Kursens har tre moment.

Moment 1: Interprofessionella och internationella perspektiv på hälsa och rehabilitering 1.5hp
Posterpresentation i grupp

Moment 2: Redovisning av ett CBR eller HBR projekt från litteratur 2hp
Redovisning i grupp

Moment 3: Individuell utveckling av ett CBR eller HBR program 4hp
Genom ett individuellt skriftlig klientfall beskriva de olika stegen i rehabiliteringsprocessen och deltagande i ett seminarium

Betygsskala: VG/G/U

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till nästa omtentatillfälle.
 
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen. Följande kurser är delvis  överlappande: 1EE104 Professionell identitet inom hälso- och sjukvård från ett globalt perspektiv 7.5hp, 1XX011, Samhälls- och hembaserad rehabilitering ur ett kulturellt perspektiv (svenska studenter), 7.5 hp.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben efter genomförd kursutvärdering.

Litteratur och övriga läromedel

Articles in Community and Home Based Rehabilitation

Global health tools
Grandisson, M; Hébert, M; Thibealut, R A systematic review on how to conduct evaluations in community-based rehabilitation 36 (2014) :4, s. 265-275

Community-based rehabilitation (CBR) monitoring and evaluation methods and tools: a literature review. Lukersmith, S; Hartley, S; Kuipers, P; Madden, R; Llewellyn, G; Dune, T 35 (2013) :23, s. 1941-53

The relevance of the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) in monitoring and evaluating Community-based Rehabilitation (CBR). Madden, RH; Dune, T; Lukersmith, S; Hartley, S; Kuipers, P; Gargett, A; Llewellyn, G 36 (2014) :10, s. 826-37

Shumba, TW; Haufiku, D; Mitonga, KH The evolution of community-based rehabilitation (CBR) programmes : a call for mixed evaluation methologies Ahead of print (2020)

Thorsén AM, Widén Holmqvist L, von Koch L Early supported discharge and continued rehabilitation at home after stroke: 5-year follow-up of resource use
Sustainable development goals
WHO Community based rehabilitation
Wottrich AW, von Koch L, Tham K. The meaning of rehabilitation in the home environment after acute stroke from the perspective of a multiprofessional team
Community-based rehabilitation for people with disabilities in low- and middle-income countries Iemmi, V; Gibson, L; Blanchet, K; Kumar, KS; Rath, S; Hartley, S; Murthy, GV; Patel, V; Weber, J; Kuper, H
Cleaver, S; Nixon, SA A scoping review of 10 years of published literature on community-based rehabilitation 36 (2014) :17, s. 1385-1394