Samhälls- och hembaserad rehabilitering ur ett kulturellt perspektiv, 7,5 hp
Community- and Home Based Rehabilitation - Cultural Perspectives, 7,5 credits- Kurskod
- 1EE021
- Kursens benämning
- Samhälls- och hembaserad rehabilitering ur ett kulturellt perspektiv
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnden för arbetsterapeutprogrammet
- Datum för fastställande
- 2007-10-09
- Reviderad av
- Programnämnden för arbetsterapeutprogrammet
- Senast reviderad
- 2009-04-21
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2009
Särskild behörighet
120 högskolepoäng inom hälsa eller vård.
Mål
Introduktion Samhälls- och hembaserad rehabilitering strävar efter att försäkra individer med funktionsnedsättningar att ha samma tillgång till rehabilitering, hälso- och sjukvård, utbildning och arbete som övriga samhällsmedborgare. Det övergripande syftet med denna interprofessionella kurs i samhälls- och hembaserad rehabilitering är att de studerande tillägnar sig kunskap om teori och praktik i hur man designar, åtgärdar och utvärderar effekter av rehabiliterande åtgärder i hemmet såväl som i samhället. Moment 1 De studerande ska vid avslutat moment: Kunna definiera och redovisa centrala begrepp inom området samhälls- och hembaserad rehabilitering. Kunna integrera och beskriva dessa begrepp i en global kontext med fokus på bedömningar och interventioner i hemmet, närmaste omgivningen och i samhället . Detta innebär att studenten skall kunna identifiera och beskriva befolkningsdemografi, service i hälso- och sjukvårdssystemet och hur rehabilitering i hemmet och i samhället ges. Kunna redovisa och beskriva vård i en svensk kontext i jämförelse med vård av befolkning i ett global kontext och kunna identifiera och beskriva ett tvärprofessionellt och nationella perspektiv på boende och hälsa i olika åldrar. Moment 2 De studerande ska vid avslutat moment: Kunna beskriva olika bedömningar, åtgärder och utvärderingar som är relevanta i samhälls- och hembaserad rehabilitering som bedömningar av bostadsanpassning, tekniska hjälpmedel, anhörigstöd och ADL-åtgärder och kunna identifiera, presentera och diskutera etiska dilemman i relation till hem, och hemrehabiliteringen.
Innehåll
Moment 1: Grundläggande aspekter på samhälls- och hembaserad rehabilitering, 3hp (Basic aspects of Community Based Rehabilitation) Definitioner av samhälls - och hembaserad rehabilitering. Identifiering och beskrivning av hur hälso- och sjukvårdssystemet fungerar och hur rehabilitering i hem och samhälle tillgodoser befolkningens behov. Bostadsanpassningsbedömningar, bedömningar av miljön och samhället. Att ge kunskap om formell och informell vård och rehabilitering i en svensk kontext i jämförelse med motsvarande global kontext. Hur tvärvetenskapliga och nationella perspektiv ur ett subjektivt och objektivt perspektiv påverkar boende och hälsa i olika åldrar. Moment 2: Bedömningar och åtgärder relaterade till samhälls- och hembaserad rehabilitering, 4,5 hp (Assessments and interventions related to Community Based Rehabilitation) Att ge kunskap om bedömningar, åtgärder och utvärderingar relevanta för samhällsinriktad hemrehabilitering inkluderande bedömningar av miljön som bostadsanpassningar, tekniska hjälpmedel och ADL bedömningar - åtgärder som gör det möjligt att arbete och att utöva fritidsaktiviteter. (ADL = Aktiviteter i det dagliga livet) Att ge kunskap om etiska dilemman i relation till boende och samhället och rehabilitering
Grundläggande aspekter på samhälls- och hembaserad rehab..., 3.0 hp
Bedömningar och åtgärder relaterade till samhälls- och he..., 4.5 hp
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är utformade för att ge förutsättningar för studentengagemang. Undervisningsformerna varierar mellan föreläsningar, seminarier, individuellt arbete, grupparbeten, litteratur granskning, pilotstudier och fallstudier.
Examination
Moment 1 En gruppexamination (max 3 studenter i varje grupp) Varje student får en artikel att studera, artiklarna presenteras i gruppen av läsaren. Vid seminariet presenteras slutsatserna av läsandet i genom att tillämpa CBR-perspektivet. Studenterna ska definiera begrepp i samhälls- och hembaserad rehabilitering och göra en översikt av hälso- och sjukvårdssystemet ur ett globalt perspektiv i sina hemländer genom att använda the Millenium Development Goals som struktur. Gruppen ska även analysera och beskriva den globala befolkningsutvecklingen ur ett socialt, ekonomiskt och politiskt perspektiv avseende likheter och skillnader inom samhälls- och hembaserad rehabilitering. Examinationen kommer att vara muntlig vid ett seminarium. Betygsskala: G/U Moment 2 Individuell examination. Studenterna ska individuellt beskriva boende och tekniska hjälpmedel som en del i rehabiliteringsprocessen i den studerandes hemland fokuserat på resurser och begränsningar som beror på politik (lagar och regleringar) i hemlandet. De studerande ska presentera detta som en fallbeskrivning av en familj och i denna beskrivning även ta med etiska dilemman som kan uppkomma i samhälls- och hembaserad rehabilitering relaterat till arbetsterapi, sjukgymnast och/eller omvårdnads litteratur. Studenterna examineras skriftlig och muntligt. Betygsskala: VG/G/U För att få VG på hela kursen krävs ett G på moment 1 och ett VG på moment 2. Det kommer att finnas 5 möjligheter att göra om examinationen om du inte blir godkänd vid första tillfället.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben efter genomförd kursutvärdering.
Litteratur och övriga läromedel
ILO, UNESCO, WHO, 2006 URL: http://www.fru.se/artiklar.asp
Dissertation : Rotterdam : 2004 - 1-201 ISBN:90-77595-11-2 Sök i biblioteket
1993 ISBN:92-1-1260329 Sök i biblioteket
Dissertation : Stockholm : 2008
2003
2006 URL: www.fru.se/artiklar.asp