Tema professionell utveckling - Fysioterapi som ämne och yrke, 3 hp
Theme Professional Development - Physiotherapy as a Subject and a Profession, 3 credits- Kurskod
- 1FY016
- Kursens benämning
- Tema professionell utveckling - Fysioterapi som ämne och yrke
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Fysioterapi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 3
- Datum för fastställande
- 2015-05-04
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2017-10-31
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2018
Särskild behörighet
Mål
Kursen ska lägga grunden till yrkesidentitet och professionellt förhållningssätt inom fysioterapi samt skapa förutsättningar för lärande och utveckling enskilt och i grupp.
Lärandemål
Den studerande ska vid avslutad kurs:
- känna till definitionen av fysioterapi som ämne och yrke samt kunna redogöra för samband mellan rörelse, funktion och hälsa och olika faktorer som påverkar sambanden
- kunna resonera kring professionellt förhållningsätt i relation till bemötande, etik och kommunikation
- kunna förklara de ingående komponenterna i begreppet evidensbaserad vård i relation till fysioterapi samt kunna tillämpa grundläggande källkritik och hantera referenser
- förstå och tillämpa pedagogiska verktyg så som portfolio, reflektion och återkoppling och förstå grupprocessens betydelse för samarbete
Innehåll
- Fysioterapi som ämne och yrke; historia och utveckling
- Grundläggande teorier och modeller för fysioterapi och hälsa
- Roller, verksamhetsområden och arbetssätt inom fysioterapi
- Professionellt förhållningssätt: bemötande, etiska riktlinjer, kommunikation.
- Litteratursökning, professionellt uttryckssätt, formalia och referenshantering
- Grupprocesser och samarbete intra- och interprofessionellt
- Pedagogiska verktyg såsom portfolio, reflektion och återkoppling
- Introduktion till PingPong som lärplattform
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, individuellt arbete och grupparbete. Del av undervisningen kommer också att ske interaktivt via lärplattformen.
Obligatoriskt utbildningsinslag:
- Deltagande vid seminarier. Ett aktivt deltagande förutsätts.
- Genomförd grundläggande webbutbildning i Journalhantering, Bemötande, Sekretess och Hygien - JoBSH.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
- Inlämning av individuella skriftliga reflektionsuppgifter i portfolio
Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursanalys
Kursvärdering och kursanalys genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s. ISBN:9789144092454 LIBRIS-ID:17592962 Sök i biblioteket