Kursplan för

Tema professionell utveckling - Fysioterapi som ämne och yrke, 3 hp

Theme Professional Development - Physiotherapy as a Subject and a Profession, 3 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2018.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT15 , VT18 , HT18 , VT19 , VT22 , HT22 , HT23 , VT24
Kurskod
1FY016
Kursens benämning
Tema professionell utveckling - Fysioterapi som ämne och yrke
Hp
3 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Fysioterapi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 3
Datum för fastställande
2015-05-04
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2018-04-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2018

Särskild behörighet

Idrott och hälsa 1, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A15). Eller: Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 17)

Mål

Kursen ska lägga grunden till yrkesidentitet och professionellt förhållningssätt inom fysioterapi samt skapa förutsättningar för lärande och utveckling enskilt och i grupp.

Lärandemål
Den studerande ska vid avslutad kurs:

  • känna till definitionen av fysioterapi som ämne och yrke samt kunna diskutera fysioterapi i relation till hälsa.
  • Känna till centrala begrepp inom fysioterapi och utifrån det diskutera faktorer som påverkar sambandet mellan rörelse, funktion och hälsa.
  • kunna resonera kring professionellt förhållningsätt i relation till bemötande, etik och kommunikation
  • Tillämpa grundläggande referenshantering samt informationssökning i vetenskapliga databaser samt känna till skillnaden mellan en vetenskaplig och populärvetensakplig text
  • Tillämpa pedagogiska verktyg så som portfolio, reflektion och återkoppling och förstå grupprocessens betydelse för samarbete

Innehåll

  • Fysioterapi som ämne och yrke; historia och utveckling
  • Grundläggande teorier och modeller för fysioterapi och hälsa
  • Roller, verksamhetsområden och arbetssätt inom fysioterapi
  • Professionellt förhållningssätt: bemötande, etiska riktlinjer, kommunikation.
  • Litteratursökning, professionellt uttryckssätt, formalia och referenshantering
  • Grupprocesser och samarbete intra- och interprofessionellt
  • Pedagogiska verktyg såsom portfolio, reflektion och återkoppling
  • Introduktion till PingPong som lärplattform

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, individuellt arbete och grupparbete. Del av undervisningen kommer också att ske interaktivt via lärplattformen.

Obligatoriska utbildningsinslag är:

  • Aktivt deltagande vid seminarier.
  • Skapa mappar till portfolio
  • Skriftliga reflektionsuppgifter

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Kursen examineras enligt följande:

  • Skriftliga reflektionsuppgifter 
  • Webbutbildning i Journalhantering, Bemötande, Sekretess och Hygien -  JoBSH. 

För att uppnå betyget godkänd på hel kurs krävs fullföljda och inlämnade kursuppgifter.

Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering och kursanalys genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Att lära och utvecklas i sin profession Biguet, Gabriele; Lindquist, Ingrid; Martin, Cathrin; Pettersson, Anna