Kursplan för

Tema professionell utveckling - Fysioterapi som ämne och yrke, 3 hp

Theme Professional Development - Physiotherapy as a Subject and a Profession, 3 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2015.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT15 , VT18 , HT18 , VT19 , VT22 , HT22 , HT23 , VT24
Kurskod
1FY016
Kursens benämning
Tema professionell utveckling - Fysioterapi som ämne och yrke
Hp
3 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Fysioterapi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 3
Datum för fastställande
2015-05-04
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2015

Särskild behörighet

Idrott och hälsa 1, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A15). Eller: Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 17)

Mål

Kursen ska lägga grunden till yrkesidentitet och professionellt förhållningssätt inom fysioterapi samt skapa förutsättningar för lärande och utveckling enskilt och i grupp.

Lärandemål
Den studerande ska vid avslutad kurs:

  • känna till definitionen av fysioterapi som ämne och yrke samt kunna redogöra för samband mellan rörelse, funktion och hälsa och olika faktorer som påverkar sambanden 
  • kunna resonera kring professionellt förhållningsätt i relation till bemötande, etik och kommunikation
  • kunna förklara de ingående komponenterna i begreppet evidensbaserad vård i relation till fysioterapi samt kunna tillämpa grundläggande källkritik och hantera referenser 
  • förstå och tillämpa pedagogiska verktyg så som portfolio, reflektion och återkoppling och förstå grupprocessens betydelse för samarbete

Innehåll

  • Fysioterapi som ämne och yrke; historia och utveckling
  • Grundläggande teorier och modeller för fysioterapi och hälsa
  • Roller, verksamhetsområden och arbetssätt inom fysioterapi
  • Professionellt förhållningssätt: bemötande, etiska riktlinjer, kommunikation.
  • Litteratursökning, professionellt uttryckssätt, formalia och referenshantering
  • Grupprocesser och samarbete intra- och interprofessionellt
  • Pedagogiska verktyg såsom portfolio, reflektion och återkoppling
  • Introduktion till PingPong som lärplattform

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, individuellt arbete och grupparbete. Del av undervisningen kommer också att ske interaktivt via lärplattformen.

Examination

Kursen examineras enligt följande:

  • Inlämning av individuella skriftliga reflektionsuppgifter i portfolio

Betygsskala: G/U
  
Obligatoriskt deltagande för godkänd kurs är:

  • Obligatoriskt deltagande vid seminarier. Ett aktivt deltagande förutsätts.
  • Genomförd grundläggande webbutbildning i Journalhantering, Bemötande, Sekretess och Hygien -  JoBSH. Information om ersättningsuppgift ges av kursansvarig om närvaro inte är möjlig.

Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle
 

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
 

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet.

Litteratur och övriga läromedel

Att lära och utvecklas i sin profession Biguet, Gabriele; Lindquist, Ingrid; Martin, Cathrin; Pettersson, Anna