Kursplan för

Tema undersökning - Fysioterapi 1, 9 hp

Theme Examination - Physiotherapy 1, 9 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2018.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT15 , HT16 , HT17 , VT18 , HT18 , HT20 , HT22 , VT23 , HT24
Kurskod
1FY017
Kursens benämning
Tema undersökning - Fysioterapi 1
Hp
9 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Fysioterapi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 3
Datum för fastställande
2015-05-04
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2018-04-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2018

Särskild behörighet

Idrott och hälsa 1, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A15). Eller: Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 17)

Mål

Syftet med kursen är att studenten ska inhämta teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter i undersökningsmetodik och rörelseanalys ur ett fysioterapeutiskt perspektiv och stimulera till att utveckla ett professionellt förhållningssätt.

Lärandemål
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna:

  • beskriva rörelseorganens funktion med adekvat terminologi
  • observera och analysera hållning och gång i relation till människans rörelse och funktion
  • redogöra för innehållet i vetenskapliga artiklar med relevans för fysioterapi
  • tillämpa anatomiska kunskaper och genomföra undersökningar av rörelse och funktion utifrån fysioterapiprocessen
  • utföra fysioterapeutisk undersökning med ett ergonomiskt arbetssätt
  • reflektera kring egen kroppsmedvetenhet och självkännedom ur ett fysioterapeutiskt perspektiv
  • reflektera över arbetssätt i olika verksamhetsområden relevanta för fysioterapeuter
  • agera professionellt i lärandemiljö och klinisk kontext

Innehåll

Denna kurs i fysioterapi omfattar 9 hp med huvudsakligt fokus på undersökning. Kursen innehåller fyra avsnitt; kvalitativ rörelseanalys och gång, undersökning av ben och bål, undersökning av arm och halsrygg, träning av kroppsmedvetenhet.  I kursen ingår verksamhetsintegrerat lärande (VIL), tre fältstudiedagar.
 

  • Palpation, analys och undersökning; integrering av anatomi och fysioterapi utifrån fysioterapiprocessen
  • Observation och analys av rörelser med fokus på hållning och gång
  • Övning i att läsa vetenskapliga artiklar om rörelseanalys och redogöra för innehållet
  • Färdighetsträning vid ffa palpation och undersökningsmoment
  • Reflektion av undersökningsfynd hos ffa friska personer
  • Ge och ta emot återkoppling i samband med undersökningsmoment
  • Träna egen kroppsmedvetenhet och självkännedom
  • Fältstudier inom öppen- och slutenvård
  • Diskutera vad ett professionellt förhållningssätt innebär i lärandemiljö och klinisk kontext

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är metodikundervisning, föreläsningar, seminarier, kamratbedömning och feedback, grupparbeten och verksamhetsintegrerat lärande (VIL) i form av fältstudier. Utöver detta förväntas studenten tillägna sig kunskap genom att utnyttja resurs- och träningstillfällen samt genom teoretiska och praktiska grupp- och självstudier. Obligatoriska moment som inte examineras förekommer.

Obligatoriska utbildninginslag är:

  • närvaro vid metodikundervisning och fältstudier
  • närvaro vid duggor och seminarier
  • skriftliga reflektionsuppgifter

För behörighet att tentera ska studenten ha deltagit aktivt vid kursens samtliga duggor.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Kursen examineras enligt följande:
Muntlig examination där integrerade kunskaper och färdigheter i kursen examineras

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering och kursanalys genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Everett, Tony; Kell, Clare. Human movement : an introductory text.
Magee, David J. Orthopedic physical assessment
Lundvik Gyllensten, Amanda; Skoglund, Kent; Wulf, Inger Basal Kroppskännedom - Den levda kroppen