Kursplan för

Tema vetenskapligt arbete - Vetenskapsmetodik, 7,5 hp

Theme Scientific Work - Research Methods, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2018.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT17 , HT18 , HT21 , VT23 , HT23 , VT24
Kurskod
1FY031
Kursens benämning
Tema vetenskapligt arbete - Vetenskapsmetodik
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Fysioterapi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2016-11-09
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2018-04-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2018

Särskild behörighet

För att börja kursen Tema vetenskapligt arbete – Vetenskapsmetodik ska alla kurser i termin 1 och 2 vid fysioterapeutprogrammet vara godkända.

Mål

Syftet med kursen är att studenten utvecklar ett vetenskapligt förhållningssätt för att som fysioterapeut kunna arbeta med evidensbaserad fysioterapi samt med forsknings- och utvecklingsarbete. Kursen syftar också till att studenten under grundutbildningen ska kunna välja ut och använda relevant vetenskaplig kunskap i samband med patientarbete samt kunna förbereda genomförandet av ett självständigt arbete.

Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs

  • känna till grundläggande begrepp inom vetenskapsteori och filosofi samt begreppet evidens
  • tillämpa sökstrategier för att finna olika typer av vetenskapliga publikationer i medicinska databaser samt kritiskt värdera dessa på en grundläggande nivå
  • redogöra för och förklara olika typer av forskningsansatser samt förstå forskningsprocessen inom dessa olika ansatser
  • redogöra för begreppen reliabilitet, validitet och trovärdighet i hela forskningsprocessen inom det fysioterapeutiska kunskapsområdet
  • förklara olika datamaterials egenskaper och mätnivåer i deskriptiv (beskrivande) statistik samt vid val av grundläggande test, och känna till grundläggande statistiska test samt förklara hur kvalitativa analysmetoder applicerats i vetenskapliga publikationer
  • reflektera över forskningsetiska principer och tillämpning av ett etiskt vetenskapligt förhållningssätt

Innehåll

  • grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp i forskningsprocessen
  • evidensbaserad fysioterapi
  • riktlinjer för kritisk värdering av innehåll i vetenskapliga publikationer
  • informationssökning av litteratur i medicinska databaser
  • karaktäristika för olika typer av vetenskapliga publikationer; originalartiklar, översiktsartiklar och metaanalyser
  • olika datainsamlingsmetoder såsom mätningar, skattningar i enkät, observationer och intervjuer samt grundläggande analysmetoder baserade på såväl kvantitativ som kvalitativ forskningsansats
  • forsknings- och yrkesetiska riktlinjer och dess applicering inom vetenskaplig metod

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, teoretiska självstudier, skriftliga studieuppgifter individuellt och i grupp, diskussioner virtuellt och vid fysiska seminarier samt genom kamratbedömning. Kommunikation mellan studenter och lärare sker delvis via lärplattformen Pingpong.

Obligatoriska utbildningsinslag är:

  • föreläsningar,
  • seminarier,
  • gruppuppgifter,
  • individuella uppgifter 
  • webbdiskussioner

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Kursen examineras enligt följande:

  • Skriftlig rapport
  • Muntlig presentation av rapportens innehåll

Vid underkänt resultat på ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Student som inte är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad Henricson, Maria
Artiklar och kompendier kommer även att användas.