Tema vetenskapligt arbete - Vetenskapsmetodik, 7,5 hp
Theme Scientific Work - Research Methods, 7,5 credits- Kurskod
- 1FY031
- Kursens benämning
- Tema vetenskapligt arbete - Vetenskapsmetodik
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Fysioterapi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2016-11-09
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2021-03-31
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2021
Särskild behörighet
För att börja kursen Tema vetenskapligt arbete - Vetenskapsmetodik ska alla kurser i termin 1 och 2 vid fysioterapeutprogrammet vara godkända.
Mål
Syftet med kursen är att studenten utvecklar ett vetenskapligt förhållningssätt för att som fysioterapeut kunna arbeta med evidensbaserad fysioterapi samt med forsknings- och utvecklingsarbete. Kursen syftar också till att studenten under grundutbildningen ska kunna välja ut och använda relevant vetenskaplig kunskap i samband med patientarbete samt kunna förbereda genomförandet av ett självständigt arbete.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs
- känna till grundläggande begrepp inom vetenskapsteori och filosofi samt begreppet evidens
- tillämpa sökstrategier för att finna olika typer av vetenskapliga publikationer i medicinska databaser samt kritiskt värdera dessa på en grundläggande nivå
- redogöra för och förklara olika typer av forskningsansatser samt förstå forskningsprocessen inom dessa olika ansatser
- redogöra för begreppen reliabilitet, validitet och trovärdighet i hela forskningsprocessen inom det fysioterapeutiska kunskapsområdet
- förklara olika datamaterials egenskaper och mätnivåer i deskriptiv (beskrivande) statistik samt vid val av grundläggande test, och känna till grundläggande statistiska test samt förklara hur kvalitativa analysmetoder applicerats i vetenskapliga publikationer
- reflektera över forskningsetiska principer och tillämpning av ett etiskt vetenskapligt förhållningssätt
Innehåll
- grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp i forskningsprocessen
- evidensbaserad fysioterapi
- riktlinjer för kritisk värdering av innehåll i vetenskapliga publikationer
- informationssökning av litteratur i medicinska databaser
- karaktäristika för olika typer av vetenskapliga publikationer; originalartiklar, översiktsartiklar och metaanalyser
- olika datainsamlingsmetoder såsom mätningar, skattningar i enkät, observationer och intervjuer samt grundläggande analysmetoder baserade på såväl kvantitativ som kvalitativ forskningsansats
- forsknings- och yrkesetiska riktlinjer och dess applicering inom vetenskaplig metod
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, teoretiska självstudier, studieuppgifter individuellt och i grupp, kamratbedömningar samt workshops. Läraktiviteter och kommunikation mellan studenter och lärare sker till stor del via digitala lärplattformer.
Obligatoriska utbildningsinslag är:
- föreläsningar,
- seminarier,
- gruppuppgifter,
- individuella uppgifter
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
- Skriftlig rapport
- Muntlig presentation av rapportens innehåll
Vid underkänt resultat på ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Student som inte är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor ISBN:978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID:20848026 Sök i biblioteket