Kursplan för

Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi för barn och äldre, 10,5 hp

Theme Healthcare - Physiotherapy for Children and Older Persons, 10,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2017.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT17 , HT17 , VT18 , HT18 , VT20 , HT20 , HT21 , VT23 , HT23 , VT24
Kurskod
1FY033
Kursens benämning
Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi för barn och äldre
Hp
10,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Fysioterapi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2016-11-09
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2017-05-12
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2017

Särskild behörighet

För att börja kursen Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi för barn och äldre ska alla kurser i termin 1 och 2, Tema intervention-Fysioterapi 3, samt moment 1, i kursen Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi i slutenvård, termin 3 vara godkänt.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Syftet med kursen är att studenten vidareutvecklar sin professionella kompetens genom att kunna anpassa interventioner för barn och äldre personer i en klinisk kontext. Vidare att kunna analysera och bedöma barns och äldres funktionstillstånd och hälsa med beaktande av person- och omgivningsfaktorer samt utveckla sin roll som pedagog och konsult.

Den studerande ska vid avslutad kurs kunna:

  • Undersöka barn och äldre personers funktionstillstånd och analysera utifrån International Classification of Functioning Disability and Health samt reflektera kring etiska, kulturella och genus-relaterade aspekter med betydelse för funktionstillstånd och hälsa.
  • Använda bedömningsinstrument och kliniska tester med relevans för äldre samt känna till bedömningsinstrument för barn. Kunna diskutera instrumentens för- och nackdelar.
  • Formulera och diskutera Specifika, Mätbara, Accepterade, Tidssatta mål och Realistiska personcentrerade mål för äldre respektive barn.
  • Reflektera kring kommunikation och förhållningssätt i mötet med patienter med nedsatt autonomi samt beakta patienters delaktighet i beslutsfattande utifrån gällande lagar och författningar.
  • Föreslå hälsofrämjande och målinriktade interventioner anpassade för patienten och motivera dem utifrån evidensbaserat arbetssätt.
  • Samverka i interprofessionella team och diskutera fysioterapeutens roll i teamet.

Innehåll

Kursen är till större delen förlagd till klinisk verksamhet. Kursen är uppdelat i två moment, moment 1 Fysioterapi för äldre och moment 2 Fysioterapi för barn som tillsammans innefattar

  • Kliniskt resonemang
  • Bedömning och målformulering
  • Personcentrerad vård
  • Interprofessionell samverkan och olika roller som fysioterapeut
Fysioterapi för äldre, 6.5 hp Moment 1 är inriktad mot äldre med fokus på bedömning, prioritering och interventioner inom området äldres hälsa samt verksamhetsförlagd utbildning inom akutgeriatrik, hemrehabilitering eller inom kommunal äldreomsorg.
  Fysioterapi för barn, 4 hp Moment 2 är inriktad mot barn och innehåller verksamhetsförlagd utbildning med riktade uppgifter i relation till motorisk utveckling, kommunikation, lek- och samspel i en fysioterapeutisk kontext samt bedömningsinstrument och smärta.
 
 

Arbetsformer

Undervisningen är huvudsakligen förlagd till kliniska verksamheter för barn och äldre inom sluten- och öppenvård eller kommunal verksamhet.
Undervisningen utgår från ett kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är metodik, föreläsningar, seminarier, individuellt arbete och grupparbete samt peer-learning. Del av undervisningen kommer också att ske interaktivt via digital lärplattform.
Reflektion och kliniskt/teoretiskt resonemang ingår i lärandeaktiviteterna.

Obligatoriska moment
Obligatoriskt deltagande i seminarium/workshop kring bedömningsinstrument samt kliniskt resonemang.
Inlämning av skriftlig uppgift kring Interprofessionellt lärande.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 

Examination

Kursen examineras enligt följande:
 
Moment 1 Fysioterapi för äldre 
Skriftlig examination i relation till ett patientfall från den verksamhetsförlagda utbildningen.
 
Moment 2 Fysioterapi för barn
Skriftlig reflektionsuppgift kopplat till etik.
Obligatoriskt examinationsseminarium relaterat till arbetsuppgifter som genomförs inom ramen för VFU.

Obligatoriska moment

Obligatorisk närvaro vid den verksamhetsförlagda utbildningen.

För att uppnå betyget G på hel kurs krävs G på samtliga moment.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna.

Om målen för den verksamhetsförlagda utbildningen inte uppnås kompenseras detta vid nästkommande termins ordinarie kliniska kurs. 

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
 

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
 

Övriga föreskrifter

Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.
 

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling, FYSS 2017
Rösblad, Birgit Fysioterapi för barn och ungdom : teori och tillämpning Beckung, Eva; Brogren Carlberg, Eva
Äldres hälsa : ett sjukgymnastiskt perspektiv Rydwik, Elisabeth