Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi för barn och äldre, 10,5 hp
Theme Healthcare - Physiotherapy for Children and Older Persons, 10,5 credits- Kurskod
- 1FY033
- Kursens benämning
- Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi för barn och äldre
- Hp
- 10,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Fysioterapi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2016-11-09
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2021-03-31
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2021
Särskild behörighet
För att börja kursen Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi för barn och äldre ska alla kurser i termin 1 och 2 (60 hp), samt moment 1 Verksamhetsintegrerat lärande i slutenvård (9 hp) i kursen Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi i slutenvård, termin 3 vara godkänt.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Syftet med kursen är att studenten vidareutvecklar sin professionella kompetens genom att kunna anpassa interventioner för barn och äldre personer i en klinisk kontext. Vidare att kunna analysera och bedöma barns och äldres funktionstillstånd och hälsa med beaktande av person- och omgivningsfaktorer samt utveckla sin roll som pedagog och konsult.
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna:
- Beskriva funktionstillstånd utifrån ICF samt identifiera och resonera kring bio-psyko-sociala faktorer som påverkar funktionstillstånd och hälsa, inklusive kulturella och genus-relaterade aspekter
- Identifiera etiska dilemman i en klinisk kontext och diskutera dem i relation till professionellt förhållningssätt
- Använda och jämföra olika bedömningsinstrument och kliniska tester för äldre och känna till och jämföra olika bedömningsinstrument och kliniska tester för barn samt diskutera deras egenskaper och användbarhet i relation till olika diagnoser och funktionstillstånd.
- Reflektera över personcentrerade mål och hälsofrämjande interventioner anpassade för barn i olika åldrar.
- Anpassa kommunikation och förhållningssätt i mötet med patienter med nedsatt autonomi samt beakta patienters delaktighet i beslutsfattande utifrån gällande lagar och författningar.
- Resonera kring möjligheter och villkor för en evidensbaserad fysioterapeutisk praktik i relation till flerfunktionshinder och komplexa hälsoproblem.
- Redogöra för fysioterapeuters olika arbetssätt och roller inom området barn och äldre samt diskutera värdet av interprofessionell samverkan i relation till vårdkvalitet och personcentrerad vård.
Innehåll
Kursen är huvudsakligen förlagd till kliniska verksamheter för barn och äldre inom sluten- och öppenvård eller kommunal verksamhet. Kursen är uppdelat i två moment, moment 1 Fysioterapi för äldre och moment 2 Fysioterapi för barn som tillsammans innefattar
- Kliniskt resonemang i relation till ICF och evidensbaserad praktik
- Bedömning och målformulering
- Personcentrerad vård
- Interprofessionell samverkan och olika roller som fysioterapeut
- Verksamhetsförlagd utbildning
Fysioterapi för äldre, 6.5 hp
Moment 1 är inriktad mot äldre med fokus på bedömning, prioritering och interventioner inom området äldres hälsa samt verksamhetsförlagd utbildning inom akutgeriatrik, hemrehabilitering eller inom kommunal äldreomsorg.
Fysioterapi för barn, 4.0 hp
Moment 2 är inriktad mot barn och innehåller verksamhetsförlagd utbildning med riktade uppgifter i relation till motorisk utveckling, kommunikation, lek- och samspel i en fysioterapeutisk kontext samt bedömningsinstrument och smärta.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett synsätt på lärande där arbetsformerna förutsätter att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är metodik, föreläsningar, seminarier, individuellt arbete, samt peer-learning. Del av undervisningen kan komma att ges interaktivt via digital lärplattform.
Reflektion och kliniskt/teoretiskt resonemang ingår i lärandeaktiviteterna.
Obligatoriska utbildningsinslag:
- Skriftlig reflektionsuppgift
- Workshops
- Närvaro vid den verksamhetsförlagda utbildningen.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
Moment 1 Fysioterapi för äldre
- Skriftliga inlämningsuppgifter och uppföljande seminarium
- Klinisk bedömning i verksamhets integrerat lärande (VIL), vilket bygger på handledares bedömning av studenten enligt bedömningskriterier
Moment 2 Fysioterapi för barn
- Skriftlig inlämningsuppgift och uppföljande seminarium
För att uppnå betyget G på hel kurs krävs G på samtliga moment.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna.
Om målen för den verksamhetsförlagda utbildningen inte uppnås kompenseras detta vid nästkommande termins ordinarie kliniska kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle. Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas.
En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering och kursanalys sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU).
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Aktuella vetenskapliga artiklar och elektroniska resurser med relevans för ämnet tillkommer
Läkartidningen förlag, ISBN-nr 978-91-981711-2-9, 2017
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 303 s. ISBN:9789144070681 LIBRIS-ID:14638388 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 406 s. ISBN:978-91-44-07312-5 LIBRIS-ID:13461362 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s. ISBN:9789144092454 LIBRIS-ID:17592962 Sök i biblioteket
Fifth edition. : Philadelphia : Wolters Kluwer, [2016], 2017 - xiv, 660 pages ISBN:9781496302632 LIBRIS-ID:19439369 Sök i biblioteket
Aktuella vetenskapliga artiklar och elektroniska resurser med relevans för ämnet tillkommer