Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi för barn och äldre, 10,5 hp
Theme Healthcare - Physiotherapy for Children and Older Persons, 10,5 credits- Kurskod
- 1FY033
- Kursens benämning
- Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi för barn och äldre
- Hp
- 10,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Fysioterapi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2016-11-09
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2017
Särskild behörighet
För att börja kursen Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi för barn och äldre ska alla kurser i termin 1 och 2, Tema intervention-Fysioterapi 3, samt moment 1, i kursen Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi i slutenvård, termin 3 vara godkänt.
Mål
Syftet med kursen är att studenten vidareutvecklar sin professionella kompetens genom att kunna anpassa interventioner för barn och äldre personer i en klinisk kontext. Vidare att kunna analysera och bedöma barns och äldres funktionstillstånd och hälsa med beaktande av person- och omgivningsfaktorer samt utveckla sin roll som pedagog och konsult.
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna:
- Undersöka barn och äldre personers funktionstillstånd och analysera utifrån International Classification of Functioning Disability and Health samt reflektera kring etiska, kulturella och genus-relaterade aspekter med betydelse för funktionstillstånd och hälsa.
- Använda bedömningsinstrument och kliniska tester med relevans för äldre samt känna till bedömningsinstrument för barn. Kunna diskutera instrumentens för- och nackdelar.
- Formulera och diskutera Specifika, Mätbara, Accepterade, Tidssatta mål och Realistiska personcentrerade mål för äldre respektive barn.
- Reflektera kring kommunikation och förhållningssätt i mötet med patienter med nedsatt autonomi samt beakta patienters delaktighet i beslutsfattande utifrån gällande lagar och författningar.
- Föreslå hälsofrämjande och målinriktade interventioner anpassade för patienten och motivera dem utifrån evidensbaserat arbetssätt.
- Samverka i interprofessionella team och diskutera fysioterapeutens roll i teamet.
Innehåll
Kursen är till större delen förlagd till klinisk verksamhet. Kursen är uppdelat i två moment, moment 1 Fysioterapi för äldre och moment 2 Fysioterapi för barn som tillsammans innefattar
- Kliniskt resonemang
- Bedömning och målformulering
- Interprofessionell samverkan och olika roller som fysioterapeut
Fysioterapi för barn, 4 hp Moment 2 är inriktad mot barn och innehåller verksamhetsförlagd utbildning med riktade uppgifter i relation till motorisk utveckling, kommunikation, lek- och samspel i en fysioterapeutisk kontext samt bedömningsinstrument och smärta.
Arbetsformer
Undervisningen är huvudsakligen förlagd till kliniska verksamheter för barn och äldre inom sluten- och öppenvård eller kommunal verksamhet.
Undervisningen sker i form av metodik, föreläsningar, seminarier, individuellt arbete och grupparbete samt peer-learning. Del av undervisningen kommer också att ske interaktivt via lärplattformen pingpong.
Reflektion och kliniskt/teoretiskt resonemang ingår i lärandeaktiviteterna.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
Moment 1 Fysioterapi för äldre
Skriftlig examination i relation till ett patientfall från den verksamhetsförlagda utbildningen. Betygsskala: G/U
Moment 2 Fysioterapi för barn
Skriftlig inlämningsuppgift som utgörs av en fallbeskrivning. Betygsskala: G/U
Obligatoriska moment
Ett aktivt deltagande förutsätts.
Obligatorisk närvaro vid den verksamhetsförlagda utbildningen.
Inlämning av skriftlig uppgift kring Interprofessionellt lärande.
För att uppnå betyget G på hel kurs krävs G på samtliga moment.
Kursledning beslutar hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen, till exempel som restseminarium eller ersättningsuppgift.
Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan innebära att den studerande får ta igen tillfället nästa gång kursen ges.
Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Om målen för den verksamhetsförlagda utbildningen inte uppnås kompenseras detta vid nästkommande termins ordinarie kliniska kurs. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Läkartidningen förlag, ISBN-nr 978-91-981711-2-9, 2017
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 303 s. ISBN:9789144070681 LIBRIS-ID:14638388 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 406 s. ISBN:978-91-44-07312-5 LIBRIS-ID:13461362 Sök i biblioteket