Tema professionell utveckling - Fysioterapeuten i yrkeslivet, 7,5 hp
Theme Professional Development - The Physiotherapist in the Profession, 7,5 credits- Kurskod
- 1FY042
- Kursens benämning
- Tema professionell utveckling - Fysioterapeuten i yrkeslivet
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Fysioterapi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2017-10-25
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2018-10-24
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2019
Särskild behörighet
För tillträde till kursen Tema professionell utveckling - Fysioterapeuten i yrkeslivet (7,5 hp) krävs att alla kurser termin 1 - termin 4 (120 hp) är godkända och även Tema hälso- och sjukvård- Fysioterapi i öppenvård i termin 5.
Mål
Syftet med kursen är att studenten får fördjupa sina kunskaper om fysioterapi som yrke ur ett globalt perspektiv och att utveckla sin förståelse för fysioterapeuten i rollen som ledare och utifrån livslångt lärande.
Lärandemål
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- Identifiera och sammanfatta globala hälsoutmaningar ur ett fysioterapeutiskt perspektiv inklusive betydelsen av socioekonomisk ställning och sociala faktorer för hälsa.
- Diskutera betydelsen av kulturella aspekter för kommunikation och relation mellan patient och terapeut samt känna till strategier för att överbrygga kulturella konflikter i patient-terapeut relationen
- Jämföra struktur, finansiering och funktion av den svenska hälso- och sjukvården med den i annat land och reflektera implikationer förfysioterapeutens roll och för fysioterapeutisk verksamhet
- Analysera den egna professionella kompetensen i relation till möjliga och förväntade roller och karriärvägar och i relation till dessa identifiera kunskaps- och utvecklingsbehov
- Göra en plan för kontinuerlig professionsutveckling baserat på identifierade utvecklingsbehov
- Urskilja ledarskapets ansvar utmaningar och möjligheter inom olika fysioterapeutiska verksamheter
- Kommunicera ändamålsenligt på engelska inom verksamhetsområdet
Innehåll
Kursen är indelad i två moment, Ledarskap och lärande 4 hp samt Fysioterapeutiska perspektiv på global hälsa 3,5 hp.
Ledarskap och lärande, 4.0 hp
- Karriärvägar och arbetsvillkor i yrkeslivet.
- Ledarrollen från ett individ till organisationsperspektiv.
- Entreprenörskap inklusive förbättrings- och påverkansarbete
Fysioterapeutiska perspektiv på global hälsa, 3.5 hp
- Hälsoutmaningar i Sverige och andra länder
- Rehabilitering ur ett globalt perspektiv
- Hälso- och sjukvårdssystem i Sverige och andra länder
Arbetsformer
Undervisningen är uppbyggd utifrån ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där uppgifterna ger möjlighet för studenterna att ta eget ansvar individuellt samt i grupp. Del av undervisningen sker på distans via lärplattform. I momentet Fysioterapeutiska perspektiv på global hälsa sker all undervisning och examination på engelska.
Obligatoriska utbildningsinslag
- Aktivt deltagande i seminarier
- Kamratgranskning av portfolio
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
Moment 1: Ledarskap och lärande
- Sammanställning och skriftlig presentation av portfolio och plan för professionsutveckling
Moment 2: Fysioterapeutiska perspektiv på global hälsa
- En skriftlig rappport och en muntlig redovisning
För sent inlämnad examinationsuppgift beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering och kursanalys sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s. ISBN:9789144092454 LIBRIS-ID:17592962 Sök i biblioteket
London : Bloomsbury, 2016 - 387 s. ISBN:9781632860804 LIBRIS-ID:19884778 Sök i biblioteket