Kursplan för

Examensarbete i optometri, 15 hp

Degree Project in Optometry, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2018.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , HT13 , HT18 , HT21 , HT24
Kurskod
1OP049
Kursens benämning
Examensarbete i optometri
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Optometri 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2012-05-08
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2018-04-19
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2018

Särskild behörighet

Godkänt resultat på minst 55 högskolepoäng från optikerprogrammets termin 1 och 2 och 45
högskolepoäng från termin 3 och 4.

Mål

Kursen syftar till att studenten självständigt ska genomföra ett vetenskapligt arbete och genom detta utveckla ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt samt stimuleras till fördjupning inom huvudområdet optometri som forskningsområde samt i relation till examensmålen för yrkes- och kandidatexamen.

Studenten ska efter avslutad kurs kunna

  • Systematiskt söka, kritiskt granska och värdera vetenskaplig litteratur med relevans för optometri samt utifrån den formulera en optometrisk forskningsfråga
  • Föreslå en studiedesign utifrån vald forskningsfråga, motivera upplägg samt genomföra ett valt projekt i enlighet med forskningsprocessen
  • Kritiskt granska och diskutera egna och andras optometriska forskningsfrågor, studiedesign, metoder och resultat i relation till relevant forskning
  • Muntligt och skriftligt kunna redovisa och diskutera val av arbetets design och forskningsmetoder utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt samt kunna diskutera resultat i relation till relevant litteratur och aktuell forskning
  • Diskutera och värdera eget och andras resultat utifrån såväl ett optometriskt- och samhällsperspektiv som ett forskningsmetodologiskt och forskningsetiskt perspektiv

Samt att studenten, i ett nivåanpassat optometri-, vård- och vetenskapsperspektiv, ska kunna
visa:

  • hög förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • stor förmåga att följa kunskapsutvecklingen,
  • mycket god kännedom om aktuell forsknings- och utvecklingsarbete,
  • hög förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten,
  • stor förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens,
  • stor förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
  • stor förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
  • stor förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper.

Målen ovan ska ses i relation till dokumentet ”Vetenskaplig strimma Optikerprogrammet”.

Innehåll

Examensarbetet bygger i hög grad på kursdeltagarnas egna initiativ och självständigt arbetet.
Studenten ska under handledning genomföra en deskriptiv eller experimentell studie inkluderande alla moment i forskningsprocessen: litteratursökningar, projektplan, frågeställningar, datainsamling, databearbetning, tolkning och redovisning. Studien kan genomföras och uppsatsen författas enskilt eller tillsammans med kurskamrat.

Kursen/arbetet liknar ett forskningsprojekt som ska resultera i en skriftlig rapport och innehåller således:

  • ämnesval och problemformulering
  • bakgrundsbeskrivning
  • design, urval och metod
  • etiska övervägande
  • diskussion
  • allmän utformning och språklig tillgänglighet
  • muntlig presentation
  • opponentskap

Utöver detta är kursen en del av den vetenskapliga strimman inom programmet.
I samband med strimman kommer studenterna på ett nivå- och ämnesanpassat sätt fortsätta att fördjupa sig
inom vetenskap, vetenskap och beprövad erfarenhet samt vetenskaplig kommunikation. De kommer även att utveckla sin kunskap och förståelse, sina färdigheter och förmågor, sin värderingsförmåga och sitt vetenskapliga tanke- och förhållningssätt i relation till optometri och ett livslångt lärande. Strimmans kursindelade lärandefokus och genomförande finns beskrivet i ett separat dokument.

Arbetsformer

Kursen omfattar sammanlagt 10 veckors heltidsarbete varav huvuddelen ägnas åt självständigt projektarbete under handledning. Förberedande seminarier samt avslutande seminarier för presentation och opposition ingår.
 

Examination

Examinationen omfattar: Skriftlig presentation, muntligt försvar av arbetet, presentation, opposition samt eventuellt posterpresentation. Bedömningen görs utifrån de av Karolinska Institutet centralt fastställda kriterier för examensarbete.

Hela kursen betygsätts enligt skalan Underkänd/Godkänd/Väl Godkänd.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Övergångsbestämmelser

I det fall kursen läggs ned eller genomgår större förändringar ges studenter som ej har avslutat kursen möjlighet att, under fyra terminer från tillfället då studenten först registrerades på kursen, examineras enligt den kursplan som då gällde. Efter fyra terminer examineras studenten enligt nya kursplanen.

Övriga föreskrifter

Endast projekt där examinator med säkerhet anser att tillräckligt med referenslitteratur gör det möjligt att på ett tillfredsställande sätt tolka, värdera och diskutera resultaten kommer att godkännas. Alla institutioner som bedriver undervisning på optikerutbildningen har erbjudits att handleda examensarbete. Studenten/studenterna står fria att välja handledare. Handledaren ska dock vara disputerad, men man kan ha en bihandledare som ej har disputerat.

Ansvariga för optikerprogrammet utser opponent(er), en granskare och examinator. Examinator ska ha motsvarande docent- eller professorskompetens. Examinatorn kommer att bedöma arbetet enligt fastställd mall baserad på KIs riktlinjer.

Studenten ska opponera på en annan students arbete och samtidigt lämna in skriftligt det han/hon anser ska ändras i arbetet. Även examinatorn lämnar in sina kommentarer och en lista på nödvändiga ändringar. Studenten/studenterna ges efter det tid att färdigställa sitt arbete.

Studenten/studenterna ansvarar för att kontakta handledaren för att bestämma tid för möten med denne.

Studenten/studenterna skall i rimlig tid före sista mötet ha lämnat en slutversion av ett utkast av den skriftliga presentationen till handledaren. Handledaren skall försäkra sig om att den skriftliga presentationen håller tillfredsställande saklig och formell kvalitet. Studenten skall uppmanas att omarbeta den skriftliga versionen tills tillfredsställande saklig och formell kvalitet är uppnådd. Alla skriftliga presentationer kommer att granskas. Om brist i saklig och formell kvalitet påvisas kommer den skriftliga presentationen att underkännas och returneras för förbättringar. När handledaren är nöjd med arbetet lämnas det till examinatorn som genom sin bedömning granskar arbetet och ser om de mål som kursplan anger och som Styrelsen för utbildning har fastställt uppnås.

Litteratur och övriga läromedel

Relevant litteratur för valt ämnesområde