Examensarbete i optometri, 15 hp
Degree Project in Optometry, 15 credits- Kurskod
- 1OP049
- Kursens benämning
- Examensarbete i optometri
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Optometri
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2012-05-08
- Reviderad av
- Programnämnd 8
- Senast reviderad
- 2013-05-07
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2013
Särskild behörighet
Godkänt resultat på minst 55 högskolepoäng från optikerprogrammets termin 1 och 2 och 45 högskolepoäng från termin 3 och 4.
Mål
Efter kursen ska studenten kunna:
- formulera en relevant forskningsfrågeställning inom valt område,
- analysera relevant litteratur,
- designa en studie vad avser kriterier för urval, val av metoder och val av statistik,
- beskriva och värdera etiska frågeställningar relaterade till forskningsprojektet,
- beskriva och värdera resultaten i relation till använd metod, resultatens generaliserbarhet, studiens styrkor och svagheter samt kunna dra slutsatser baserat på resultat och värdering av resultat,
- skriva en slutrapport med logisk struktur och som har ett tydligt och grammatiskt korrekt språk,
- presentera ett arbete muntligt och
- agera opponent genom att ge relevant kritik (positiv och negativ) samt genom frågor visa
insikt i det arbete han/hon opponerar på.
Samt att studenten, i ett nivåanpassat optometri-, vård- och vetenskapsperspektiv, ska kunna
visa:
- mycket hög förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- stor förmåga att följa kunskapsutvecklingen,
- mycket god kännedom om aktuell forsknings- och utvecklingsarbete,
- mycket hög förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten,
- stor förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens,
- mycket stor förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- stor förmågan att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- stor förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper.
Målen ovan ska ses i relation till dokumentet ”Vetenskaplig strimma Optikerprogrammet”.
Innehåll
Examensarbetet kan genomföras självständigt eller i grupp om 2.
Kursen/arbetet liknar ett forskningsprojekt som ska resultera i en skriftlig rapport och innehåller således:
- ämnesval och problemformulering
- bakgrundsbeskrivning
- design, urval och metod
- etiska övervägande
- diskussion
- allmän utformning och språklig tillgänglighet
- muntlig presentation
- opponentskap
Utöver detta är kursen en del av den vetenskapliga strimman inom programmet. I samband med strimman kommer studenterna på ett nivå- och ämnesanpassat sätt fortsätta att fördjupa sig inom vetenskap, vetenskap och beprövad erfarenhet samt vetenskaplig kommunikation.,
De kommer även att utveckla sin kunskap och förståelse, sina färdigheter och förmågor, sin värderingsförmåga och sitt vetenskapliga tanke- och förhållningssätt i relation till optometri och ett livslångt lärande. Strimmans kursindelade lärandefokus och genomförande finns beskrivet i ett separat dokument.
Arbetsformer
Examensarbetet kan genomföras självständigt eller i grupp om 2. Studenterna ska själva avgöra om de vill arbeta självständigt eller i grupp. Om man arbetar i grupp ska det tydligt framgå vilka som har gjort vad inom arbetet.
Studenten/studenterna väljer ämnet för examensarbetet, men arbetet skall vara relaterat till optometri. Studenten/studenterna ska kontakta en handledare som accepterar denna uppgift. Examinator för arbetet utses av ledningen för optikerprogrammet. Examinator och handledare kommer inte att vara samma person.
Som stöd för arbetet genomförs lektioner om bland annat biblioteksinformation, hur man ska skriva och använda mallen samt vetenskapsmetodik.
Examination
Examinationen omfattar: Skriftlig presentation, muntlig försvar av arbetet, presentation, opposition samt eventuellt posterpresentation. Bedömningen görs utifrån de av Karolinska Institutet centralt fastställda kriterier för examensarbete.
Hela kursen betygsätts enligt skalan Underkänd/Godkänd/Väl Godkänd.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
I det fall kursen läggs ned eller genomgår större förändringar ges studenter som ej har avslutat kursen möjlighet att, under fyra terminer från tillfället då studenten först registrerades på kursen, examineras enligt den kursplan som då gällde. Efter fyra terminer examineras studenten enligt nya kursplanen.
Övriga föreskrifter
När man har kommit fram till hur man vill arbeta (självständigt eller i grupp) och har hittat en handledare som accepterar uppgiften ska man ansöka om att få sin projektplan godkänd. Endast projekt där examinator med säkerhet anser att tillräckligt med referenslitteratur gör det
möjligt att på ett tillfredsställande sätt tolka, värdera och diskutera resultaten kommer att godkännas. Alla institutioner som bedriver undervisning på optikerutbildningen har erbjudits att handleda examensarbete. Studenten/studenterna står fria att välja handledare. Handledaren ska dock vara disputerad, men man kan ha en bihandledare som ej har disputerat.
Ansvariga för optikerprogrammet utser opponent(er), en granskare och examinator. Examinator ska ha motsvarande docent- eller professorskompetens. Examinatorn kommer att bedöma arbetet enligt fastställd mall baserad på KIs riktlinjer.
Studenten ska opponera på en annan students arbete och samtidigt lämna in skriftligt det han/hon anser ska ändras i arbetet. Även examinatorn lämnar in sina kommentarer och en lista på nödvändiga ändringar. Studenten/studenterna ges efter det tid att färdigställa sitt arbete.
Studenten/studenterna ansvarar för att kontakta handledaren för att bestämma tid för möten med denne.
Studenten/studenterna skall i rimlig tid före sista mötet ha lämnat en slutversion av ett utkast av den skriftliga presentationen till handledaren. Handledaren skall försäkra sig om att den skriftliga presentationen håller tillfredsställande saklig och formell kvalitet. Studenten skall
uppmanas att omarbeta den skriftliga versionen tills tillfredsställande saklig och formell kvalitet är uppnådd. Alla skriftliga presentationer kommer att granskas. Om brist i saklig och formell kvalitet påvisas kommer den skriftliga presentationen att underkännas och returneras
för förbättringar. När handledaren är nöjd med arbetet lämnas det till examinatorn som genom sin bedömning granskar arbetet och ser om de mål som kursplan anger och som Styrelsen för utbildning har fastställt uppnås.