Basutbildning i psykoterapeutisk metod, 60 hp
Basic training in psychotherapeutic method, 60 credits- Kurskod
- 1QA067
- Kursens benämning
- Basutbildning i psykoterapeutisk metod
- Hp
- 60 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2010-05-21
- Reviderad av
- Programnämnd 8
- Senast reviderad
- 2011-08-26
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2011
Särskild behörighet
Utbildning i och praktisk erfarenhet av ett människovårdande yrke. I yrkesutbildningen ska ha ingått minst 150 undervisningstimmar i ämnen som psykologi, sociologi, pedagogik och/eller psykiatri, eller kompletterande högskolestudier i ett beteendevetenskapligt ämne eller i psykiatri omfattande 30 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Efter kursen förväntas studenten kunna: Kunskap och förståelse Redovisa grundläggande kunskap om områdets vetenskapliga grund samt grundläggande kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet. Redovisa övergripande kunskap om psykologiska funktioner. Redovisa grundläggande kunskap om olika psykiska sjukdomstillstånd och orientering om psykiatrisk diagnostik. Redovisa övergripande kunskap om psykologiska/neuropsykologiska förklaringsmodeller till psykopatologi. På grundläggande nivå kunna redogöra för likheter och skillnader mellan psykodynamisk och kognitiv-beteendeterapeutisk terapi. På grundläggande nivå kunna jämföra såväl kognitiv-beteendeterapeutisk teori som psykodynamisk teori med psykologisk vetenskap. Kunna beskriva hur man på vetenskaplig grund kan utvärdera den egna arbetsinsatsen. Färdighet och förmåga Kunna tillämpa teoretisk kunskap i det kliniska arbetet. Kunna medverka vid bedömning av diagnos, psykoterapiindikation, och behandlingsplanering. Kunna demonstrera en konstruktiv arbetsrelation till en patient. Med handledning och på vetenskaplig grund kunna planera, genomföra och dokumentera behandlingsarbete. Värderingsförmåga och förhållningssätt Kunna förhålla sig nyfiken och kritisk till olika terapeutiska teorier och till det aktuella forskningsläget. Kunna granska sitt eget arbete utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. Kunna inta en kritisk hållning till sitt eget arbete utifrån juridiska och etiska aspekter. Med handledning kunna avgöra om en patient bör remitteras till annan kollega eller annan terapeutisk behandling. Kunna reflektera över sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Innehåll
Kursen omfattar ett år teoretisk undervisning samt klinisk tillämpning av de psykoterapeutiska metoderna kognitiv beteendeterapi samt psykodynamisk psykoterapi vardera. Patientarbete under handledning sker inom primärvården, och handledningsmomenten omfattar minst 135 timmar grupphandledning i vardera psykoterapeutisk metod. Utöver detta ingår moment rörande grundläggande psykologi, psykologiska modeller av psykopatologi och psykiatrisk diagnostik, samtalsmetodik, forskning och klinisk utvärdering, samt juridik och etik.
Arbetsformer
Den teoretiska undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Handledningen på de kliniska momenten sker i grupper om 4 studenter i varje.
Examination
Examination sker dels genom skriftliga examinationer, dels genom aktivt deltagande i seminarier och gruppövningar där närvaro är obligatorisk vid samtliga undervisningstillfällen. Momenten inom grundläggande psykologi, psykologiska förklaringsmodeller av psykopatologi och psykiatrisk diagnostik, forskning och klinisk utvärdering, och samtalsmetodik examineras en till två gånger under de terminer då momenten är aktuella genom en samlad skriftlig och muntlig examination. Samtalsmetodik examineras även genom audio- eller videoinspelning. Momentet juridik och etik ingår i denna examination under termin 4. Om studenten blir underkänd på någon del av examinationen görs endast denna del om. Momenten inom kognitiv beteendeterapeutisk metod examineras under termin 1 och 2, medan momenten inom psykodynamisk metod examineras under termin 3 och 4. Rollspel, inspelning på video och muntliga examinationer förekommer på termin 1 och 2. 80 % närvaro på de teoretiska momenten är minimum för att komma ifråga för examination. Under momenten psykodynamisk terapi under handledning och kognitiv beteendeterapi under handledning ska studenterna närvara under minst 80 % av tillfällena varje termin, arbeta aktivt med såväl den egna patienten och i handledning bidra till de övrigas arbete. För momenten inom kognitiv beteendeterapi under handledning gäller dessutom att studenten ska lämna sessionsrapport och inspelning i förväg till handledaren och de övriga kursdeltagarna i gruppen före varje behandlingssession, fullfölja 1-2 behandlingar och skriva behandlingsrapport (inklusive beteendeanalys) enligt anvisningar. För momenten inom psykodynamisk psykoterapi under handledning gäller att studenten ska lämna sessionsrapport i förväg till handledaren och de övriga kursdeltagarna i gruppen före varje behandlingssession, fullfölja en behandling och skriva psykoterapisammanfattning enligt anvisningar. Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen ---------------------------------------------------------- Student som inte har deltagit i del av momentet kan av aktuell lärare få extrauppgift för att kompensera för frånvaron. Student som missar eller underkänns på tentamen på ett teoretiskt moment har rätt att genomgå förnyad tentamen högst sex gånger. Student som underkänns på momentet psykodynamisk psykoterapi under handledning och momentet kognitiv beteendeterapi under handledning kan examineras på detta moment högst en ytterligare gång. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Undervisningsspråk: svenska. Kursen ersätter 1QA016. Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen. Följande kurs är helt överlappande: 9QA067 Basutbildning i psykoterapi, 60 hp (gällande från HT 2011). Notera att denna version av kursplanen gäller endast för studenter som har påbörjat kursen i sin helhet tidigast HT 2011 och inte för studenter som är antagna till kursen tidigare och har pågående studier.
Litteratur och övriga läromedel
Allmänpsykologi
Artiklar och ytterligare litteratur tillkommer utifrån föreläsares anvisningar
9th ed., International ed. : Belmont, Calif. : Wadsworth, 2011. - 1 v. ISBN:978-1-111-34406-1 (pbk) LIBRIS-ID:12281450 Sök i biblioteket
Psykologiska förklaringsmodeller av psykopatologi och psykiatrisk diagnostik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 318 s. ISBN:978-91-44-04936-6 LIBRIS-ID:10674788 Sök i biblioteket
Danderyd : Pilgrim Press, 2002 - 311 s. ISBN:91-973050-9-x Sök i biblioteket
Samtalsmetodik
Lund : Studentlitteratur, 2009 - 273 s. ISBN:978-91-44-05262-5 LIBRIS-ID:11584447 Sök i biblioteket
Kognitiv beteendeterapeutisk metod
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 249 s. ISBN:91-44-04374-0 LIBRIS-ID:10082183 Sök i biblioteket
2. ed. : London : SAGE, 2011 - 435 p. ISBN:978-1-84860-686-9 (inb.) LIBRIS-ID:12159800 Sök i biblioteket
Kognitiv beteendeterapi under handledning
Oxford : Oxford University Press, 2004 - xxi, 461 s. ISBN:0-19-852916-3 (hft.) LIBRIS-ID:9373318 Sök i biblioteket
Etik och juridik
4 uppl : 2010 ISBN:978-91-44-06628-8 LIBRIS-ID:11790095 Sök i biblioteket
Forskningsmetodik
2nd ed. : New York : J. Wiley, 2002 - 284 s. ISBN:0-471-49087-3 (hbk) LIBRIS-ID:8648141 Sök i biblioteket
Psykodynamisk metod
London : Whurr, 2003. - xv, 402 p. ISBN:1-86156-239-X (pbk.) LIBRIS-ID:8922680 Sök i biblioteket
2009 - 356 s. ISBN:978-1-60623-443-3 Sök i biblioteket
Psykodynamisk psykoterapi under handledning
New York : The Guilford Press, 2003 - 332 s. ISBN:1-57230-804-4 (hardback) LIBRIS-ID:8577953 Sök i biblioteket
Artiklar och ytterligare texter anvisade av föreläsare tillkommer.