Kursplan för

Basutbildning i psykoterapeutisk metod, 60 hp

Basic training in psychotherapeutic method, 60 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2010.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , HT11 , HT14 , HT15 , HT17 , VT20
Kurskod
1QA067
Kursens benämning
Basutbildning i psykoterapeutisk metod
Hp
60 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2010-05-21
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2010

Särskild behörighet

Utbildning i och praktisk erfarenhet av ett människovårdande yrke. I yrkesutbildningen ska ha ingått minst 150 undervisningstimmar i ämnen som psykologi, sociologi, pedagogik och/eller psykiatri, eller kompletterande högskolestudier i ett beteendevetenskapligt ämne eller i psykiatri omfattande 30 hp.

Mål

Efter kursen förväntas studenten kunna: Kunskap och förståelse • Redovisa grundläggande kunskap om områdets vetenskapliga grund samt grundläggande kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet. • Redovisa övergripande kunskap om psykologiska funktioner. • Redovisa grundläggande kunskap om olika psykiska sjukdomstillstånd och orientering om psykiatrisk diagnostik. • Redovisa övergripande kunskap om psykologiska/neuropsykologiska förklaringsmodeller till psykopatologi. • På grundläggande nivå kunna redogöra för likheter och skillnader mellan psykodynamisk och kognitiv-beteendeterapeutisk terapi. • På grundläggande nivå kunna jämföra såväl kognitiv-beteendeterapeutisk teori som psykodynamisk teori med psykologisk vetenskap. • Kunna beskriva hur man på vetenskaplig grund kan utvärdera den egna arbetsinsatsen. Färdighet och förmåga • Kunna tillämpa teoretisk kunskap i det kliniska arbetet. • Kunna medverka vid bedömning av diagnos, psykoterapiindikation, och behandlingsplanering. • Kunna demonstrera en konstruktiv arbetsrelation till en patient. • Med handledning och på vetenskaplig grund kunna planera, genomföra och dokumentera behandlingsarbete. Värderingsförmåga och förhållningssätt • Kunna förhålla sig nyfiken och kritisk till olika terapeutiska teorier och till det aktuella forskningsläget. • Kunna granska sitt eget arbete utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. • Kunna inta en kritisk hållning till sitt eget arbete utifrån juridiska och etiska aspekter. • Med handledning kunna avgöra om en patient bör remitteras till annan kollega eller annan terapeutisk behandling. • Kunna reflektera över sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Innehåll

Grundläggande psykologi ----------------------------- Moment 1 Grundläggande psykologi 1, 2 högskolepoäng (Basic psychology 1) Moment 2 Grundläggande psykologi 2, 4 högskolepoäng (Basic psychology 2) Avsnittet "Grundläggande psykologi" omfattar områdena emotions-, minnes-, kognitions-, inlärnings- och utvecklingspsykologi. Moment 1 ges på termin 1 och moment 2 på termin 4. Psykologiska förklaringsmodeller av psykopatologi och psykiatrisk diagnostik ------------------------------------------------------------------------------------------------ Moment 3 Psykologiska förklaringsmodeller av psykopatologi och psykiatrisk diagnostik 1, 1 högskolepoäng (Psychological models of psychopathology and psychiatric diagnostics 1) Moment 4 Psykologiska förklaringsmodeller av psykopatologi och psykiatrisk diagnostik 2, 2 högskolepoäng (Psychological models of psychopathology and psychiatric diagnostics 2) Avsnittet "Psykologiska förklaringsmodeller av psykopatologi och psykiatrisk diagnostik" omfattar förklaringsmodeller kring några av de vanligaste psykiatriska diagnoserna, bl. a. ångest, depression och personlighetsstörning, samt en orientering om tillvägagångssätt vid diagnosticering enligt DSM-IV. Andra diagnostiska instrument introduceras. Inspelning av egna prestationer på ljud- eller videoband kan förekomma. Moment 3 ges på termin 1 och moment 4 på termin 2. Samtalsmetodik ------------------- Moment 5 Samtalsmetodik 1, 2 högskolepoäng (The psychotherapeutic interview 1) Avsnittet "Samtalsmetodik" omfattar teori och praktisk övning av samtalsmetodik baserad på psykoterapiforskning , informations- och kommunikationsteori samt en introduktion i metodiken Motiverande samtal. Inspelning av egna prestationer på ljud- eller videoband är del av examinationen. Momentet ges på termin 1. Kognitiv beteendeterapeutisk metod -------------------------------------------- Moment 6 Kognitiv beteendeterapeutisk metod 1, 6 högskolepoäng (Cognitive behavioral therapy methods 1) Moment 7 Kognitiv beteendeterapeutisk metod 2, 7 högskolepoäng (Cognitive behavioral therapy methods 2), Avsnittet "Kognitiv beteendeterapeutisk metod" omfattar grundläggande teori och begrepp för problemanalys och behandling. Momentet omfattar huvudsakligen behandling av ångest- och depressionssyndrom. Utöver detta ges en orientering om behandling av t ex missbruk och beroende, ätstörningar, beteendemedicin och relationsproblem. Momenten examineras på termin 1 resp. 2. Kognitiv beteendeterapi under handledning ---------------------------------------------------- Moment 8 Kognitiv beteendeterapi under handledning 1, 4 högskolepoäng (Supervised cognitive behavioural therapy 1) Moment 9 Kognitiv beteendeterapi under handledning 2, 6 högskolepoäng (Supervised cognitive behavioural therapy 2) Avsnittet "Kognitiv beteendeterapi under handledning" innefattar såväl problemanalys som psykoterapeutiskt behandlingsarbete under handledning. Video- eller audioinspelning görs av sessionerna, skriftliga sessionsrapporter och avslutande behandlingsrapport görs för varje klient. Handledning sker i grupper om fyra studenter. Momenten examineras på termin 1 resp. 2. Forskning och klinisk utvärdering ----------------------------------------- Moment 10 Forskning och klinisk utvärdering 1, 2,5 högskolepoäng (Research and clinical evaluation 1) Avsnittet "Forskning och klinisk utvärdering" omfattar en introduktion till evidensbegreppet, en genomgång av den allra senaste forskningen på området, samt en introduktion till metoder för kvalitetssäkring. En orientering om relevanta databaser och sökmetoder för att studenterna fortsättningsvis ska kunna hålla sig uppdaterade. Avsnittet ges på termin 3. Juridik och etik ------------------- Moment 11 Juridik och etik, 0,5 högskolepoäng (Law and ethics) Momentet omfattar lagstiftning som reglerar psykoterapeutisk verksamhet samt grundläggande etiska principer. Momentet ges på termin 4. Psykodynamisk metod --------------------------- Moment 12 Psykodynamisk metod 1, 7, 5 högskolepoäng (Psychodynamic method 1) Moment 13 Psykodynamisk metod 2, 5,5 högskolepoäng (Psychodynamic method 2) Avsnittet "Psykodynamisk metod" omfattar områdena grundläggande psykodynamisk teori, grundläggande psykodynamisk teknik, samt psykodynamisk utrednings- och samtalsmetodik. Momenten examineras på termin 3 resp. 4. Psykodynamisk psykoterapi under handledning --------------------------------------------------------- Moment 14 Psykodynamisk psykoterapi under handledning 1, 5 högskolepoäng (Supervised psychodynamic psychotherapy 1) Moment 15 Psykodynamisk psykoterapi under handledning 2, 5 högskolepoäng (Supervised psychodynamic psychotherapy 2) Momenten 14 och 15 "Psykodynamisk psykoterapi under handledning" innefattar psykoterapeutiskt behandlingsarbete under handledning. Sessionsrapporter och avslutande psykoterapisammanfattning skrivs och lämnas in som arbetsmaterial och för bedömning. Handledning sker i grupper om fyra studenter. Momenten examineras på termin 3 resp. 4.

Grundläggande psykologi 1, 2.0 hp

Betygsskala: GU

Grundläggande psykologi 2, 4.0 hp

Betygsskala: GU

Psykologiska förklaringsmodeller av psykopatologi och .... 1, 1.0 hp

Betygsskala: GU

Psykologiska förklaringsmodeller av psykopatologi och....2, 2.0 hp

Betygsskala: GU

Samtalsmetodik 1, 2.0 hp

Betygsskala: GU

Kognitiv beteendeterapeutisk metod 1, 6.0 hp

Betygsskala: GU

Kognitiv beteendeterapeutisk metod 2, 7.0 hp

Betygsskala: GU

Kognitiv beteendeterapi under handledning 1, 4.0 hp

Betygsskala: GU

Kognitiv beteendeterapi under handledning 2, 6.0 hp

Betygsskala: GU

Forskning och klinisk utvärdering 1, 2.5 hp

Betygsskala: GU

Juridik och etik, 0.5 hp

Betygsskala: GU

Psykodynamisk metod 1, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Psykodynamisk metod 2, 5.5 hp

Betygsskala: GU

Psykodynamisk psykoterapi under handledning 1, 5.0 hp

Betygsskala: GU

Psykodynamisk psykoterapi under handledning 2, 5.0 hp

Betygsskala: GU

Arbetsformer

Den teoretiska undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Handledningen på de kliniska momenten sker i grupper om 4 studenter i varje.

Examination

Examination sker dels genom skriftliga examinationer, dels genom aktivt deltagande i seminarier och gruppövningar där närvaro är obligatorisk vid samtliga undervisningstillfällen. Momenten inom grundläggande psykologi, psykologiska förklaringsmodeller av psykopatologi och psykiatrisk diagnostik, forskning och klinisk utvärdering, och samtalsmetodik examineras en till två gånger under de terminer då momenten är aktuella genom en samlad skriftlig och muntlig examination. Samtalsmetodik examineras även genom audio- eller videoinspelning. Momentet juridik och etik ingår i denna examination under termin 4. Om studenten blir underkänd på någon del av examinationen görs endast denna del om. Momenten inom kognitiv beteendeterapeutisk metod examineras under termin 1 och 2, medan momenten inom psykodynamisk metod examineras under termin 3 och 4. Rollspel, inspelning på video och muntliga examinationer förekommer på termin 1 och 2. 80 % närvaro på de teoretiska momenten är minimum för att komma ifråga för examination. Under momenten psykodynamisk terapi under handledning och kognitiv beteendeterapi under handledning ska studenterna närvara under minst 80 % av tillfällena varje termin, arbeta aktivt med såväl den egna patienten och i handledning bidra till de övrigas arbete. För momenten inom kognitiv beteendeterapi under handledning gäller dessutom att studenten ska lämna sessionsrapport och inspelning i förväg till handledaren och de övriga kursdeltagarna i gruppen före varje behandlingssession, fullfölja 1-2 behandlingar och skriva behandlingsrapport (inklusive beteendeanalys) enligt anvisningar. För momenten inom psykodynamisk psykoterapi under handledning gäller att studenten ska lämna sessionsrapport i förväg till handledaren och de övriga kursdeltagarna i gruppen före varje behandlingssession, fullfölja en behandling och skriva psykoterapisammanfattning enligt anvisningar. Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen ---------------------------------------------------------- Student som inte har deltagit i del av momentet kan av aktuell lärare få extrauppgift för att kompensera för frånvaron. Student som missar eller underkänns på tentamen på ett teoretiskt moment har rätt att genomgå förnyad tentamen högst sex gånger. Student som underkänns på momentet psykodynamisk psykoterapi under handledning och momentet kognitiv beteendeterapi under handledning kan examineras på detta moment högst en ytterligare gång. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Undervisningsspråk: svenska. Kursen ersätter 1QA016.

Litteratur och övriga läromedel

Allmänpsykologi

Artiklar och ytterligare litteratur tillkommer utifrån föreläsares anvisningar

Myers, David G. Psychology

Psykologiska förklaringsmodeller av psykopatologi och psykiatrisk diagnostik

Allgulander, Christer Introduktion till klinisk psykiatri
Herlofson, Jörgen; Landqvist, Mats MINI-D IV. diagnostiska kriterier enligt DSM-IV-TR.
Öst, Lars-Göran Kognitiv beteendeterapi inom psykiatrin

Samtalsmetodik

Rollnick, Stephen; Miller, William R.; Butler, Christopher C. Motiverande samtal i hälso- och sjukvård : att hjälpa människor att ändra beteende

Kognitiv beteendeterapeutisk metod

Baldwin, John D.; Baldwin, Janice I. Behavior principles in everyday life
D'Elia, Giacomo Det kognitiva samtalet i vården
Ramnerö, Jonas; Törneke, Niklas Beteendets ABC : en introduktion till behavioristisk psykoterapi

Kognitiv beteendeterapi under handledning

Clinical handbook of psychological disorders : a step-by-step treatment manual Barlow, David H.
Farmer, Richard F.; Chapman, Alexander L.q (Alexander Lawrence) Behavioral interventions in cognitive behavior therapy : practical guidance for putting theory into action

Etik och juridik

Sverne Arvill, Ebba Etik och juridik för psykologer och psykoterapeuter

Forskningsmetodik

Research methods in clinical psychology : an introduction for students and practitioners Barker, Chris; Pistrang, Nancy; Elliott, Robert; Barker, Chris

Psykodynamisk metod

Fonagy, Peter; Target, Mary. Psychoanalytic theories : perspectives from developmental psychopathology
Summers, R. F.; Barber, J. P. Psychodynamic psychotherpy : A guide to evidence-based practice

Psykodynamisk psykoterapi under handledning

Bender, Suzanne L.; Messner, Edward. Becoming a therapist : what do I say, and why?

Artiklar och ytterligare texter anvisade av föreläsare tillkommer.