Kursplan för

Basutbildning i psykoterapeutisk metod, 60 hp

Basic training in psychotherapeutic method, 60 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2014.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , HT11 , HT14 , HT15 , HT17 , VT20
Kurskod
1QA067
Kursens benämning
Basutbildning i psykoterapeutisk metod
Hp
60 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2010-05-21
Reviderad av
Programnämnd 8
Senast reviderad
2014-05-07
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2014

Särskild behörighet

Utbildning i och praktisk erfarenhet av ett människovårdande yrke. I utbildningen ska ha ingått minst 150 undervisningstimmar i ämnen som psykologi, sociologi, pedagogik och/eller psykiatri, eller kompletterande högskolestudier i ett beteendevetenskapligt ämne eller i psykiatri omfattande 30 hp. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • beskriva och på ett grundläggande sätt redogöra för områdets vetenskapliga grund samt sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet.
  • redogöra på en grundläggande nivå om psykologiska funktioner.
  • beskriva på en grundläggande nivå olika psykiska sjukdomstillstånd samt redogöra på en grundläggande nivå för psykiatrisk diagnostik.
  • beskriva och förklara övergripande för psykologiska/neuropsykologiska förklaringsmodeller till psykopatologi.
  • på en grundläggande nivå, redogöra för likheter och skillnader mellan psykodynamisk och kognitiv-beteendeterapeutisk terapi.
  • på en grundläggande nivå, jämföra såväl kognitiv-beteendeterapeutisk teori som psykodynamisk teori med allmän psykologi.
  • beskriva hur man på vetenskaplig grund kan utvärdera den egna arbetsinsatsen.
  • redogöra på en grundläggande nivå för olika psykoterapeutiska intriktningar.

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • tillämpa teoretisk kunskap i det kliniska arbetet
  • medverka vid bedömning av diagnos, psykoterapiindikation, och behandlingsplanering.
  • etablera en konstruktiv arbetsrelation till en patient.
  • under handledning planera, genomföra och dokumentera behandlingsarbete på vetenskaplig grund.
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
  • visa förmåga att reflektera över och använda information, råd och feedback från handledare.
  • visa förmåga att på en grundläggande nivå presentera relevant kliniskt material och problemställningar för handledare och andra kliniska befattningshavare inom vården.
  • visa förmåga att på en grundläggande nivå formulera relevanta frågor och synpunkter beträffande kliniskt material till övriga deltagare i en handledningsgrupp samt till andra kliniska befattningshavare inom vården.
  • anpassa sig till och samarbeta med olika befattningshavare inom kliniska verksamheter.
  • söka information om och kunna resonera om olika terapeutiska teorier och det aktuella forskningsläget
  • granska sitt psykoterapeutiska patientarbete utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  •  inse betydelsen av juridiska och etiska aspekter för det egna patientarbetet.
  • med handledning, identifiera de egna begränsningarna i terapeutrollen och om en patient bör remitteras till annan kollega eller annan terapeutisk behandling.
  • identifiera och reflektera över sitt behov av att fortlöpande utveckla sin kompetens.
  • inse betydelsen av att handledaren bär det kliniska ansvaret för patienten och att det har konsekvenser för den egna friheten som behandlare.

Innehåll

Kursen omfattar två års halvfartstudier med teori samt klinisk tillämpning om ett år vardera av de psykoterapeutiska metoderna kognitiv beteendeterapi samt psykodynamisk psykoterapi. Patientarbete under handledning sker inom primärvården, och handledningsmomenten omfattar minst 135 timmar grupphandledning i respektive psykoterapeutisk metod. I kursen ingår teoretiska moment såsom grundläggande psykologi, psykiatrisk diagnostik och psykologiska modeller av patologi, samtalsmetodik, forskning och klinisk utvärdering, samt juridik och etik.

Grundläggande psykologi 1, 2 hp Moment 1 ges på termin 1 och omfattar områdena minnes-, kognitions-, och inlärningspsykologi. Samtalsmetodik, 2 hp Moment 2 ges på termin 1 och omfattar teori och praktisk övning av samtalsmetodik baserad på psykoterapiforskning, informations- och kommunikationsteori samt en introduktion i Motiverande samtal. Kognitiv beteendeterapeutisk metod 1, 6 hp Moment 3 ges på termin 1 och omfattar grundläggande teori och begrepp för problemanalys och behandling. Kognitiv beteendeterapi under handledning 1, 5 hp Moment 4 ges på termin 1 och innefattar såväl problemanalys som psykoterapeutiskt behandlingsarbete under handledning. Video- eller audioinspelning görs av sessionerna, skriftliga sessionsrapporter och avslutande behandlingsrapport görs för varje klient. Handledning sker i grupper om fyra studenter. Psykiatrisk diagnostik och psykologiska modeller av patologi, 3 hp Moment 5 ges på termin 2 och omfattar förklaringsmodeller kring några av de vanligaste psykiatriska diagnoserna, med tonvikt på ångestdepression och personlighetsstörning, samt en orientering i psykiatrisk diagnostik enligt DSM och andra vanliga diagnostiska instrument. Kognitiv beteendeterapeutisk metod 2, 7 hp Moment 6 ges på termin 2 och omfattar diagnosspecifika teorier och metoder för problemanalys och behandling. Momentet omfattar huvudsakligen behandling av ångest- och depressionssyndrom. Utöver detta ges en orientering om behandling av t ex missbruk och beroende, ätstörningar, beteendemedicin och relationsproblem. Kognitiv beteendeterapi under handledning 2, 5 hp Moment 7 ges under termin 2 och är en fortsättning från föregående termins handledningsmoment. Det innefattar såväl problemanalys som psykoterapeutiskt behandlingsarbete under handledning. Video- eller audioinspelning görs av sessionerna, skriftliga sessionsrapporter och avslutande behandlingsrapport görs för varje klient. Handledning sker i grupper om fyra studenter. Forskning och klinisk utvärdering, 2.5 hp Moment 8 ges på termin 3 och omfattar en introduktion till evidensbegreppet, en genomgång av den allra senaste forskningen på området, samt en introduktion till metoder för kvalitetssäkring. En orientering om relevanta databaser och sökmetoder för att studenterna fortsättningsvis ska kunna hålla sig uppdaterade. Psykodynamisk metod 1, 7.5 hp Moment 9 ges på termin 3 och omfattar områdena grundläggande psykodynamisk teori, grundläggande psykodynamisk teknik, samt psykodynamisk utrednings- och samtalsmetodik. Psykodynamisk psykoterapi under handledning 1, 5 hp Moment 10 ges på termin 3 och innefattar psykoterapeutiskt behandlingsarbete under handledning. Sessionsrapporter och avslutande psykoterapisammanfattning skrivs och lämnas in som arbetsmaterial och för bedömning. Handledning sker i grupper om fyra studenter. Juridik och etik, 0.5 hp Moment 11 ges på termin 4 och omfattar lagstiftning som reglerar psykoterapeutisk verksamhet samt grundläggande etiska principer. Grundläggande psykologi 2, 4 hp Moment 12 ges på termin 4 och omfattar områdena emotions- och utvecklingspsykologi. Psykodynamisk metod 2, 5.5 hp Moment 13 ges på termin 4 och är en fortsättning på föregående termins moment Psykodynamisk metod 1. Momentet omfattar områdena grundläggande psykodynamisk teori, grundläggande psykodynamisk teknik, samt psykodynamisk utrednings- och samtalsmetodik. Psykodynamisk psykoterapi under handledning 2, 5 hp Moment 14 ges på termin 4 och är en fortsättning på föregående termins handledning. Momentet innefattar psykoterapeutiskt behandlingsarbete under handledning. Sessionsrapporter och avslutande psykoterapisammanfattning skrivs och lämnas in som arbetsmaterial och för bedömning. Handledning sker i grupper om fyra studenter.

Arbetsformer

Den teoretiska undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, verkstäder och gruppövningar. Verksamhetsförlagd utbildning sker på vårdcentral. Handledningen på de kliniska momenten sker i grupper om c:a 4 studenter i varje. På samtliga studentaktiva undervisningsformer, dvs handledning, seminarier, verkstäder och gruppövningar krävs en 80% närvaro. Vid större frånvaro sätts betyget underkänd.

Examination

Momenten inom Grundläggande psykologi (1, 12), Psykiatrisk diagnostik och psykologiska modeller av psykopatologi (5), Forskning och klinisk utvärdering (8), samt Samtalsmetodik (2) examineras skriftligt och muntligt en till två gånger per termin under de terminer då momenten är aktuella. Momentet Juridik och etik (11) examineras genom webbexamination.

Momenten inom Kognitiv beteendeterapeutisk metod (3, 6) examineras under termin 1 och 2, medan momenten inom Psykodynamisk metod (9, 13) examineras under termin 3 och 4. Momenten examineras genom skriftliga hemexaminationer samt webbexaminationer.

Momenten Kognitiv beteendeterapi under handledning (4, 7) och Psykodynamisk terapi under handledning (10, 14) examineras genom kontinuerlig bedömning av studentens kompetens via skriftliga rapporter, inspelade psykoterapisessioner och i handledningen. Studenten ska under KBT-delen genomföra två behandlingar och under PDT-delen ytterligare två behandlingar. Studenten måste även ha fullgjort kraven på journalföring under varje termin för att vara godkänd på respektive moment. Studenten skall under inledningen av behandlingen i KBT utföra en beteendeanalys/fallkonceptualisering och av behandlingen i PDT en fallbeskrivning. Efter avslutad behandling skall studenten skriva en behandlingsrapport enligt anvisningar. Utöver detta ska studenten före varje handledningssession lämna sessionsrapport och ljudinspelning till handledaren och de övriga kursdeltagarna i gruppen samt aktivt bidra till de övrigas arbete i handledningssessionerna. För att kunna examineras på moment 7 krävs godkänt resultat på moment 4. För att kunna examineras på moment 14 krävs godkänt resultat på moment 10.

Rättning av självständiga arbeten innebär att studenterna i ett första steg kan erhålla Godkänd, Underkänd  alternativt Komplettering. Erhålls Komplettering har studenten en vecka på sig att genomföra denna. Därefter sätts betyget Godkänd eller Underkänd. För att självständiga skriftliga arbeten ska vara aktuella för bedömning måste de ha inkommit före deadline, vilken anges i schema i samband med terminsstart. Föreläsningar är inte obligatoriskt men allt innehåll kan komma att examineras. 

Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Student som inte har deltagit i del av momentet kan av aktuell lärare anvisas en extrauppgift för att kompensera för frånvaron. Student som missar eller underkänns på tentamen på ett teoretiskt moment har rätt att genomgå förnyad tentamen högst sex gånger. Student som underkänns på de kliniska momenten 4, 7, 10 och 14 kan examineras på dessa moment högst en ytterligare gång.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
 

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Undervisningsspråk: svenska.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen. Följande kurs är helt överlappande: 9QA067 Basutbildning i psykoterapi, 60 hp (gällande från HT 2014).

Notera att denna version av kursplanen gäller endast för studenter som har påbörjat kursen i sin helhet tidigast HT 2014 och inte för studenter som är antagna till kursen tidigare och har pågående studier.

Litteratur och övriga läromedel

Allmänpsykologi

Artiklar och ytterligare litteratur tillkommer utifrån föreläsares anvisningar

Obligatorisk litteratur

Bernstein, Douglas A.; Penner, Louis A.; Clarke-Stewart, Alison Psychology.

Psykiatrisk diagnostik och psykologiska modeller av patologi

Artiklar och ytterligare litteratur tillkommer utifrån föreläsares anvisningar

Obligatorisk litteratur

Allgulander, Christer Introduktion till klinisk psykiatri
Herlofson, Jörgen; Landqvist, Mats MINI-D IV. diagnostiska kriterier enligt DSM-IV-TR.

Samtalsmetodik

Artiklar och ytterligare litteratur tillkommer utifrån föreläsares anvisningar

Obligatorisk litteratur

Rollnick, Stephen; Miller, William R.; Butler, Christopher C. Motiverande samtal i hälso- och sjukvård : att hjälpa människor att ändra beteende

Kognitiv beteendeterapeutisk metod

Artiklar och ytterligare litteratur tillkommer utifrån föreläsares anvisningar

Obligatorisk litteratur

Ramnerö, Jonas; Törneke, Niklas Beteendets ABC : en introduktion till behavioristisk psykoterapi
KBT inom psykiatrin Öst, Lars-Göran

Kognitiv beteendeterapi under handledning

Artiklar och ytterligare litteratur tillkommer utifrån föreläsares anvisningar

Obligatorisk litteratur

Oxford guide to behavioural experiments in cognitive therapy Bennett-Levy, James
Linton, Steven James; Flink, Ida 12 verktyg i KBT : från teori till färdighet

Etik och juridik

Artiklar och ytterligare litteratur tillkommer utifrån föreläsares anvisningar

Obligatorisk litteratur

Etik och juridik för psykologer och psykoterapeuter Sverne Arvill, Ebba; Hjelm, Åke; Johnsson, Lars-Åke; Sääf, Christina

Forskningsmetodik

Artiklar och ytterligare litteratur tillkommer utifrån föreläsares anvisningar

Obligatorisk litteratur

Research methods in clinical psychology : an introduction for students and practitioners Barker, Chris; Pistrang, Nancy; Elliott, Robert; Barker, Chris

Psykodynamisk metod

Artiklar och ytterligare litteratur tillkommer utifrån föreläsares anvisningar

Obligatorisk litteratur

Fonagy, Peter; Target, Mary. Psychoanalytic theories : perspectives from developmental psychopathology
Summers, R. F.; Barber, J. P. Psychodynamic psychotherpy : A guide to evidence-based practice
Book, Howard E. How to practice brief psychodynamic psychotherapy : the core conflictual relationship theme method
McWilliams, Nancy Psychoanalytic diagnosis : understanding personality structure in the clinical process

Psykodynamisk psykoterapi under handledning

Artiklar och ytterligare litteratur tillkommer utifrån föreläsares anvisningar

Obligatorisk litteratur

Bender, Suzanne L.; Messner, Edward. Becoming a therapist : what do I say, and why?