Kompletterande kurs för kandidatexamen i omvårdnad, 30 hp
Supplementary Course for Bachelor's Degree in Nursing, 30 credits- Kurskod
- 1QA110
- Kursens benämning
- Kompletterande kurs för kandidatexamen i omvårdnad
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 1
- Datum för fastställande
- 2014-01-30
- Reviderad av
- Programnämnd 1
- Senast reviderad
- 2014-10-22
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2015
Särskild behörighet
150 hp i avslutade kurser inom vilka det ska ingå en avslutad sjuksköterskeutbildning. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens mål är att studenten ska utveckla ett vetenskapligt förhållningsätt till omvårdnad för att kunna integrera praktiska och teoretiska kunskaper. Studenten ska utveckla kunskaper i vetenskaplig design och metod genom att genomföra ett examensarbete i omvårdnad. Målet är också att studenten efter avslutad kurs ska kunna ta ansvar för att följa kunskapsutvecklingen inom ett avgränsat fält inom omvårdnad och kunna omsätta forskningsresultat i praxis samt utifrån en problematisering av praxis ge förslag på ny forskning.
Lärandemål
Moment 1: Forskningsdesign och metoder för datainsamling och analys
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- förklara grundläggande vetenskapliga principer och begrepp
- förklara begreppet evidensbaserad vård och dess relation till beprövad erfarenhet
- kritiskt granska och diskutera aktuell omvårdnadspraxis utifrån evidensbaserade principer
- identifiera, avgränsa och formulera en relevant forskningsfråga inom omvårdnad
- genomföra informationssökningar utifrån relevanta söktermer i olika databaser
- beskriva och förstå hur forskningsfrågan styr valet av forskningsdesign
- redogöra för vanligt förekommande metoder för datainsamling som är av betydelse inom omvårdnad
- analysera och kritiskt granska vetenskapliga publikationer relevanta för omvårdnad
- beskriva olika metoder för analys av kvantitativa och kvalitativa data och redogöra för de vanligaste begreppen för analys av kvalité vid kvantitativ och kvalitativ forskningsansats
- redogöra för forskningsetiska överväganden i samband med forskningsdesign, datainsamling, dataanalys och resultatredovisning
- redogöra för teoriers relevans till forskning och forsknings relevans till utvecklingen av omvårdnad
Moment 2: Examensarbete i omvårdnad
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- självständigt avgränsa och formulera syfte inom ett självvalt, omvårdnadsrelevant problemområde
- redogöra för och kritiskt granska vetenskaplig litteratur inom valt fördjupningsområde samt förstå och reflektera över valda begrepp och teoriers betydelse för genomförandeprocessen och arbetets resultat
- beskriva, argumentera för, och självständigt tillämpa metodik vad gäller design, metoder för datainsamling och analys
- redovisa arbetet skriftligt med vetenskaplig noggrannhet i form av ett självständigt examensarbete
- presentera, diskutera och försvara vald studiedesign, genomförande, resultat och slutsatser av det vetenskapliga arbetet
- kritiskt granska andras examensarbete
- med ett kritiskt förhållningssätt värdera det egna och andras examensarbeten utifrån såväl ett omvårdnads- och samhällsperspektiv som ett forskningsmetodologiskt och forskningsetiskt perspektiv
- visa förståelse och kunskap om forskningsetiska principer och förhållningssätt
- tillämpa och föra ett kritiskt resonemang vad gäller det vetenskapliga språket, vedertagna skrivregler och referenshantering
Innehåll
Moment 1: Vetenskaplig design och metod 15 hp (Research design and methods)
• Grundläggande vetenskapliga begrepp, design och metoder för både kvantitativ och kvalitativ forskning.
• Evidensbaserad omvårdnad.
• Forskningsetik.
• Aktiv sökning, analys och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur.
• Teoriers relevans till vetenskaplig design och vetenskaplig forsknings relevans till utvecklingen av omvårdnad som ämne och omvårdnadsteorier.
Moment 2: Examensarbete i omvårdnad 15 hp (Bachelor’s Thesis in Nursing)
• Genomförande av eget examensarbete i omvårdnad enligt vedertagna vetenskapliga riktlinjer.
• Problematisera ett område relevant för omvårdnad.
• Utifrån problematiseringen, formulera ett vetenskapligt syfte.
• Söka och kritiskt granska vetenskaplig litteratur som svarar an på syftet.
• Utifrån vald litteratur, analysera och presentera resultat som svarar an på problemformuleringen och studiens syfte.
• Forskningsetik.
• Presentation och försvar av eget examensarbete.
• Kritisk granskning av ett annat examensarbete.
• Skriftlig och muntlig framställning.
• Förstå och kunna redogöra för hur omvårdnadsforskning har betydelse för ämnet omvårdnad och för sjuksköterske- och andra vårdyrken.
• Forskningsetik
• Kvantitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt validitet och reliabilitet
• Kvalitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt trovärdighet och rimlighet/tillförlitlighet
Examensarbete i omvårdnad, 15 hp Momentet innehåller planering och genomförande av ett examensarbete
- Utveckling av en forskningsfråga
- Skrivandet av en relevant bakgrund
- Datainsamling och analys av data
- Rapportskrivning
- Opponent- och respondentskap
Arbetsformer
Egna studier, arbete i grupp, handledning, seminarier och föreläsningar. Dessutom kommer en webbaserad lärandeplattform att användas. Obligatorisk undervisning förekommer i kursen i form av seminarier och handledning.
Projektplan och examensarbetet genomförs tillsammans med annan student under handledning. Endast då särskilda skäl föreligger kan projektplan och examensarbete skrivas individuellt. Handledning sker företrädesvis i grupp. Kontinuerlig uppföljning av projektplanens och examensarbetets genomförandeprocess sker under handledda schemalagda seminarier.
Examination
Moment 1: Studenterna examineras vid tre tillfällen individuellt och i grupp. Vid båda seminarietillfällena ska studenten visa förmåga till reflektion och delta i diskussionerna.
Moment 2: Studenternas examensarbete examineras utifrån betygskriterier i studiehandledningen och försvaras muntligt på ett seminarium. Studenterna ska också opponera på ett annat examensarbete.
Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan görs.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Undervisningsspråk: svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Vetenskapliga artiklar och övrig litteratur tillkommer enligt anvisningar.
7., [updated] ed. : Philadelphia PA : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2010 - xiv, 610 s. ISBN:978-0-7817-8153-4 (alk. paper) LIBRIS-ID:11309659 Sök i biblioteket
2., moderniserade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 303 s. ISBN:978-91-44-07048-3 LIBRIS-ID:13374003 URL: Övningsmaterial Sök i biblioteket
3. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur, 2013 - 219 s. ISBN:9789127134157 LIBRIS-ID:13560592 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s. ISBN:978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID:13374004 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s. ISBN:978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID:13537457 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 172 s. ISBN:91-44-04578-6 Sök i biblioteket
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s. ISBN:978-91-47-01993-9 (tills. med 1. uppl.) LIBRIS-ID:13519056 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 210 s. ISBN:978-91-44-00155-5 LIBRIS-ID:10654117 Sök i biblioteket
2., [omarb. och utvidgade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2000 - 302 s. ISBN:91-44-01039-7 LIBRIS-ID:8352802 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 244 s. ISBN:978-91-44-05232-8 LIBRIS-ID:11313404 Sök i biblioteket
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 328 s. ISBN:91-47-10051-6 LIBRIS-ID:12233128 Sök i biblioteket