Kompletterande kurs för kandidatexamen i omvårdnad, 30 hp
Supplementary Course for Bachelor's Degree in Nursing, 30 credits- Kurskod
- 1QA110
- Kursens benämning
- Kompletterande kurs för kandidatexamen i omvårdnad
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 1
- Datum för fastställande
- 2014-01-30
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2020-09-11
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2021
Särskild behörighet
150 hp i avslutade kurser inom vilka det ska ingå en avslutad sjuksköterskeutbildning. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens mål är att studenten ska erhålla kunskap om och förståelse för vetenskaplig forskningsmetodik, omvårdnadens vetenskapliga grund, och evidensbaserad omvårdnad. Vidare ska studenten utveckla förmågan att tillämpa relevant forskningsmetodik i ett självständigt omvårdnadsrelevant examensarbete, och att kritiskt granska omvårdnadsrelevant forskning. Målet är även att få förståelse för hur forskningsresultat kan tillämpas i omvårdnadsarbetet och skapa beredskap att möta förändringar i yrket.
Lärandemål
Moment 1: Vetenskaplig design och metod
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- förklara grundläggande vetenskapliga principer och begrepp
- förklara begreppet evidensbaserad vård och dess relation till beprövad erfarenhet
- kritiskt granska och diskutera aktuell omvårdnadspraxis utifrån evidensbaserade principer
- identifiera, avgränsa och formulera en relevant forskningsfråga inom omvårdnad
- genomföra informationssökningar utifrån relevanta söktermer i olika databaser
- beskriva och förstå hur forskningsfrågan styr valet av forskningsdesign
- redogöra för vanligt förekommande metoder för datainsamling som är av betydelse inom omvårdnad
- analysera och kritiskt granska vetenskapliga publikationer relevanta för omvårdnad
- beskriva olika metoder för analys av kvantitativa och kvalitativa data och redogöra för de vanligaste begreppen för analys av kvalité vid kvantitativ och kvalitativ forskningsansats
- redogöra för forskningsetiska överväganden i samband med forskningsdesign, datainsamling, dataanalys och resultatredovisning
- redogöra för teoriers relevans till forskning och forsknings relevans till utvecklingen av omvårdnad
- självständigt avgränsa och formulera syfte inom ett självvalt, omvårdnadsrelevant problemområde
Moment 2: Examensarbete i omvårdnad
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för och kritiskt granska vetenskaplig litteratur inom valt fördjupningsområde samt förstå och reflektera över valda begrepp och teoriers betydelse för genomförandeprocessen och arbetets resultat
- beskriva, argumentera för, och självständigt tillämpa metodik vad gäller design, metoder för datainsamling och analys
- redovisa arbetet skriftligt med vetenskaplig noggrannhet i form av ett självständigt examensarbete
- presentera, diskutera och försvara vald studiedesign, genomförande, resultat och slutsatser av det vetenskapliga arbetet
- kritiskt granska andras examensarbete
- med ett kritiskt förhållningssätt värdera det egna och andras examensarbeten utifrån såväl ett omvårdnads- och samhällsperspektiv som ett forskningsmetodologiskt och forskningsetiskt perspektiv
- visa förståelse och kunskap om forskningsetiska principer och förhållningssätt
- tillämpa och föra ett kritiskt resonemang vad gäller det vetenskapliga språket, vedertagna skrivregler och referenshantering
Innehåll
Kursen är indelad i två moment.
Vetenskaplig design och metod, 15.0 hp
• Grundläggande begrepp inom vetenskapsteori och metod
• Forskningsetik
• Kvantitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt validitet och reliabilitet
• Kvalitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt trovärdighet och rimlighet/tillförlitlighet
Examensarbete i omvårdnad, 15.0 hp
Momentet innehåller planering och genomförande av ett examensarbete
- Utveckling av en forskningsfråga
- Skrivandet av en relevant bakgrund
- Datainsamling och analys av data
- Rapportskrivning
- Opponent- och respondentskap
Arbetsformer
Kursens arbetsformer inkluderar egna studier, arbete i grupp, handledning, seminarier och föreläsningar. Dessutom används en webbaserad lärandeplattform Obligatorisk undervisning förekommer i kursen i form av seminarier och handledning.
Examensarbetet genomförs tillsammans med annan student under handledning. Endast då särskilda skäl föreligger kan examensarbete skrivas individuellt. Handledning sker företrädesvis i grupp. Kontinuerlig uppföljning av examensarbetets genomförandeprocess sker under handledda schemalagda seminarier.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Moment 1:
Examineras genom två individuella examinationer om kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder, genom ett grupparbete och genom formuleringen av ett omvårdnadsrelevant syfte till examensarbetet samt utförande av de första stegen i examensarbetet.
Godkända betyg på de individuella examinationerna i Moment 1 är ett krav för att få påbörja Moment 2.
Moment 2:
Studenternas examensarbete examineras utifrån betygskriterier i studiehandledningen och försvaras muntligt på ett seminarium. Studenterna ska också opponera på ett annat examensarbete.
För godkänd kurs krävs ett godkänt skriftligt examensarbete, respondentskap, opponentskap samt deltagande i två ytterligare obligatoriska examinationsseminarier. Betyg sätts av examinerande lärare.
Student som erhållit betyget underkänd vid första examinationstillfället av det skriftliga examensarbetet, har rätt till ett ytterligare handledningstillfälle under terminstid. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som ett examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan görs.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Undervisningsspråk: Svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Vetenskapliga artiklar och övrig litteratur tillkommer enligt anvisningar.
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 210 s. ISBN:978-91-44-00155-5 LIBRIS-ID:10654117 Sök i biblioteket
2., [omarb. och utvidgade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2000 - 302 s. ISBN:91-44-01039-7 LIBRIS-ID:8352802 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 244 s. ISBN:978-91-44-05232-8 LIBRIS-ID:11313404 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor ISBN:978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID:20900395 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s. ISBN:9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID:13603211 Sök i biblioteket
9. ed. : St. Louis, Missouri : Elsevier, cop. 2018 - xiv, 601 s. ISBN:978-0-323-40224-8 LIBRIS-ID:21263132 Sök i biblioteket
9. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, cop. 2018 - xxii, 442 s. ISBN:978-1-4963-5835-6 LIBRIS-ID:20512452 Sök i biblioteket
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s. ISBN:9789144109022 LIBRIS-ID:19090791 Sök i biblioteket
4. rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2016 - 216 s. ISBN:9789127146549 LIBRIS-ID:18897539 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor ISBN:978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID:20848026 Sök i biblioteket
2., moderniserade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 303 s. ISBN:978-91-44-07048-3 LIBRIS-ID:13374003 URL: Övningsmaterial Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s. ISBN:978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID:13374004 Sök i biblioteket
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 101 sidor ISBN:9789151102269 LIBRIS-ID:r2rv1rqhpc1pvnxk Sök i biblioteket
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 96 s. ISBN:9789144101170 LIBRIS-ID:15196474 Sök i biblioteket