Kompletterande kurs för kandidatexamen i omvårdnad, 30 hp
Supplementary Course for Bachelor's Degree in Nursing, 30 credits- Kurskod
- 1QA110
- Kursens benämning
- Kompletterande kurs för kandidatexamen i omvårdnad
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 1
- Datum för fastställande
- 2014-01-30
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2014
Särskild behörighet
150 hp i avslutade kurser inom vilka det ska ingå en avslutad sjuksköterskeutbildning. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens mål är att studenten ska utveckla ett vetenskapligt förhållningsätt till omvårdnad och lära sig analysera omvårdnadsforskning för att kunna integrera praktiska och teoretiska kunskaper i omvårdnad. Studenten ska utveckla kunskaper i vetenskaplig design och metod genom att genomföra ett examensarbete i omvårdnad. Målet är också att studenten efter avslutad kurs ska kunna ta ansvar för att följa kunskapsutvecklingen inom omvårdnad och omsätta forskningsresultat i omvårdnadsarbetet.
Lärandemål:
Moment 1: Vetenskaplig design och metod
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- beskriva och förstå grundläggande vetenskapliga principer och begrepp
- beskriva och förstå begreppet evidensbaserad vård samt kritiskt granska och diskutera aktuell evidensbaserad omvårdnad
- genomföra informationssökningar utifrån relevanta söktermer i olika databaser
- analysera och kritiskt granska vetenskapliga publikationer relevanta för omvårdnad
- identifiera, avgränsa och formulera en relevant forskningsfråga inom omvårdnad
- beskriva och förstå hur forskningsfrågan styr valet av forskningsdesign
- redogöra för vanligt förekommande metoder för datainsamling som är av betydelse inom omvårdnad
- beskriva olika metoder för analys av kvantitativa och kvalitativa data
- upprätta en projektplan för design av en vetenskaplig studie inom omvårdnad
- beskriva och argumentera för vald design inklusive metoder för datainsamling och analys samt forskningsetiska ställningstaganden
Moment 2: Examensarbete i omvårdnad
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- självständigt avgränsa och formulera syfte inom ett omvårdnadsrelevant problemområde
- redogöra för och kritiskt granska vetenskaplig litteratur inom valt fördjupningsområde samt förstå och reflektera över valda begrepp och teoriers betydelse för genomförandeprocessen och arbetets resultat
- självständigt tillämpa metodik vad gäller design, metoder för datainsamling och analys
- redovisa arbetet skriftligt med vetenskaplig noggrannhet i form av ett självständigt examensarbete
- presentera, diskutera och försvara vald studiedesign, genomförande, resultat och slutsatser av det vetenskapliga arbetet
- kritiskt granska och analysera andras examensarbete
- med ett kritiskt förhållningssätt värdera det egna och andras examensarbeten utifrån såväl ett omvårdnads- och samhällsperspektiv som ett forskningsmetodologiskt och forskningsetiskt perspektiv
- visa förståelse och kunskap om forskningsetiska principer och förhållningssätt
Innehåll
Moment 1: Vetenskaplig design och metod 15 hp (Research design and methods)
- Grundläggande begrepp inom vetenskapsteori och metod
- Kvantitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt validitet och reliabilitet
- Kvalitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt trovärdighet och rimlighet/tillförlitlighet
- Omvårdnadsteorier
- Evidensbaserad omvårdnad
- Forskningsdesign
- Forskningsetik
- Analys och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur
- Försvar av egen projektplan
- Kritisk granskning av en annan projektplan
Moment 2: Examensarbete i omvårdnad 15 hp (Bachelor’s Thesis in Nursing)
- Genomförande av eget examensarbete i omvårdnad enligt vedertagna vetenskapliga riktlinjer
- Aktiv sökning och värdering av vetenskapliga artiklar
- Datainsamling, bearbetning, analys och sammanställning av data
- Forskningsetiska diskussioner
- Presentation och försvar av eget examensarbete
- Kritisk granskning av andras examensarbete
- Skriftlig och muntlig framställning
• Forskningsetik
• Kvantitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt validitet och reliabilitet
• Kvalitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt trovärdighet och rimlighet/tillförlitlighet
PM för ett forskningsinriktat självständigt arbete, 7.5 hp • Formulering av en forskningsfråga i omvårdnad och val av adekvat metod
• Analys och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur kopplat till forskningsfrågan
• Granskning och värdering av litteratur Examensarbete i omvårdnad, 15 hp Momentet innehåller planering och genomförande av ett examensarbete baserat på projekt-PM genom
• datainsamling och analys av data
• rapportskrivning
• opponent- och respondentskap
Arbetsformer
Egna studier, arbete i grupp, handledning, seminarier och föreläsningar. Dessutom kommer en webbaserad lärandeplattform att användas. Obligatorisk undervisning förekommer i kursen i form av seminarier och handledning.
Projektplan och examensarbetet genomförs tillsammans med annan student under handledning. Endast då särskilda skäl föreligger kan projektplan och examensarbete skrivas individuellt. Handledning sker företrädesvis i grupp. Kontinuerlig uppföljning av projektplanens och examensarbetets genomförandeprocess sker under handledda schemalagda seminarier.
Examination
Moment 1: Studenterna examineras vid två tillfällen såväl skriftligt som i seminarieform i kvantitativa och kvalitativa metoder. Vid båda seminarietillfällena ska studenten aktivt reflektera och delta i diskussionerna.
Studenternas projektplan examineras utifrån betygskriterier i studiehandledningen och försvaras muntligt på ett seminarium. Studenterna ska också opponera på en annan projektplan.
Moment 2: Studenternas examensarbete examineras utifrån betygskriterier i studiehandledningen och försvaras muntligt på ett seminarium. Studenterna ska också opponera på ett annat examensarbete.
Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen.
Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan görs.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Vetenskapliga artiklar och övrig litteratur tillkommer enligt anvisningar.
7., [updated] ed. : Philadelphia PA : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2010 - xiv, 610 s. ISBN:978-0-7817-8153-4 (alk. paper) LIBRIS-ID:11309659 Sök i biblioteket
2., moderniserade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 303 s. ISBN:978-91-44-07048-3 LIBRIS-ID:13374003 URL: Övningsmaterial Sök i biblioteket
3. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur, 2013 - 219 s. ISBN:9789127134157 LIBRIS-ID:13560592 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s. ISBN:978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID:13374004 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 172 s. ISBN:91-44-04578-6 Sök i biblioteket
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s. ISBN:978-91-47-01993-9 (tills. med 1. uppl.) LIBRIS-ID:13519056 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 210 s. ISBN:978-91-44-00155-5 LIBRIS-ID:10654117 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s. ISBN:978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID:13537457 Sök i biblioteket
2., [omarb. och utvidgade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2000 - 302 s. ISBN:91-44-01039-7 LIBRIS-ID:8352802 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 244 s. ISBN:978-91-44-05232-8 LIBRIS-ID:11313404 Sök i biblioteket
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 328 s. ISBN:91-47-10051-6 LIBRIS-ID:12233128 Sök i biblioteket