ADHD och associerade svårigheter - teori och praktik, 7,5 hp
ADHD and Associated Impairments - Theory and Practical Skills, 7,5 credits- Kurskod
- 1QA141
- Kursens benämning
- ADHD och associerade svårigheter - teori och praktik
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2023-12-13
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2024-11-05
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2025
Särskild behörighet
Minst 90 högskolepoäng. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- lista och beskriva vilka symtom som karaktäriserar ADHD
- redogöra för de mest centrala teorierna inom ADHD-området
- utförligt beskriva hur ADHD är kopplat till andra diagnoser, samt till funktionsnivå i vardagen
- redogöra för hur olika faktorer (biologiska, psykologiska och sociala) samverkar med avseende på hur ADHD-symtom utvecklas över tid
- redogöra för hur olika yrkesgrupper inom förskola/skola och hälso- och sjukvårdsområdet (t.ex. logopeder, barnläkare) kan samverka med psykologer för att bättre förstå de behov som individer med ADHD har
- redogöra för och reflektera över för- och nackdelar med olika stödinsatser/behandlingar för att stödja individer med ADHD inom förskola, skola, arbetslivet och sjukvården.
Innehåll
Kursen är baserad på de senaste vetenskapliga rönen vad gäller orsaker, symtom och stödåtgärder för individer med ADHD. Efter en inledande teoretisk genomgång ger resterande delen av kursen ett mer praktiskt/ kliniskt perspektiv, med fokus på svårigheter i vardagen (t.ex. skolan, fritidsaktiviteter och sociala relationer) relaterade till ADHD. Kursen fokuserar även på de stödåtgärder i hemmet, skolan och klinik som har starkast vetenskapligt stöd, samt särskilda tema såsom kvinnor med ADHD och samsjuklighet vid ADHD. Studenterna får, utifrån sin egen yrkes-/utbildningsbakgrund, diskutera praktiska exempel i seminarieform.
I kursen ingår ett fördjupningsarbete som ska relatera till studentens egna bakgrundskunskaper.
Kursen är indelad i följande moment:
Moment 1: Teoretisk bakgrund och centrala teman (4.5 hp)
Omfattar vetenskapliga teorier, föreläsningar och seminarier
Moment 2: Fördjupning om ADHD (3 hp)
Omfattar ett fördjupningsarbete
Teoretisk bakgrund och centrala teman, 4.5 hp
Momentet omfattar vetenskapliga teorier om orsaker, symtom och lämpliga stödåtgärder för individer med ADHD. Vid seminarier får studenterna diskutera praktiska exempel utifrån sin egen yrkes-/utbildningsbakgrund. Mellan föreläsningarna/seminarierna förväntas studenterna läsa in litteraturen och ta del av filmmaterial och poddar.
Fördjupning om ADHD, 3.0 hp
Momentet består av ett fördjupningsarbete inom ADHD som ska relatera till studentens egna bakgrundskunskaper. Arbetet ska lämnas in i skriftlig form och redovisas muntligt.
Arbetsformer
Kursen innefattar självstudier, teoretisk genomgång, seminarier och egen muntlig presentation. Undervisning sker digitalt online och via lärplattform i form av föreläsningar, seminarier och andra forum för diskussion. Studenten förväntas även ta eget ansvar för instudering som sker genom litteraturstudier, filmmaterial och poddar.
Examination
Kursen examineras på följande sätt:
Moment 1
- Obligatorisk aktiv närvaro vid seminarierna
- Godkända skriftliga inlämningsuppgifter
- Godkänd digital skriftlig tentamen
Moment 2
- Godkänt skriftligt fördjupningsarbete
- Godkänd muntlig presentation av fördjupningsarbetet
För betyget G på moment 1, krävs att samtliga momentets obligatorier är godkända. För betyget G på moment 2, krävs att samtliga momentets obligatorier är godkända. På kursen ges något av betygen U eller G. För godkänd kurs krävs betyget G på moment 1 och 2.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antalet examinationstillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk kurslitteratur, i form av artiklar och annat lärandematerial, kommer att tillhandahållas via lärplattformen.