Radiografi - verksamhetsförlagd utbildning 5, 7,5 hp
Radiography - clinical education 5, 7,5 credits- Kurskod
- 1RS019
- Kursens benämning
- Radiografi - verksamhetsförlagd utbildning 5
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Radiografi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnden för röntgensjuksköterskprogrammet
- Datum för fastställande
- 2007-06-20
- Reviderad av
- Programnämnd 6 Biomedicinsk analytiker- och Röntgensjuksköterskeprogrammen
- Senast reviderad
- 2010-05-17
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2010
Särskild behörighet
För att var behörig till högre termin krävs det att studenten har tagit minst 15 högskolepoäng från närmsta föregående termin samt alla högskolepoäng från tidigare terminer. För tillträdde till kursen krävs godkänt från kursen Radiografi- Verksamhetsförlagd utbildning 4, 7,5hp Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.
Mål
Kursens mål är att studenten har förvärvat kunskaper och färdigheter inom röntgensjuksköterskans ansvarsområde i samband med angiografier, interventioner, magnetisk resonanstomografi och ultraljud. Vidare är målet att studenten har utvecklat sin förmåga att interagera med patienter, anhöriga och kollegor. Efter genomgången kurs ska studenten kunna - bemöta patienter och anhöriga med respekt utifrån deras olika behov samt ge patienter adekvat omvårdnad i komplexa omvårdnadsmiljöer - anpassa kommunikation utifrån patientens behov och ge individuell information om undersökningar och behandlingar - förbereda och instruera patienten i samband med undersökningar och behandlingar och beakta säkerhetsaspekter - resonera och motivera val av undersökningsmetod utifrån remiss- och patientinformation - utföra vanligt förekommande undersökningar med stöd av handledare vid magnetisk resonanstomografi - tillämpa aseptik och förbereda patient och utrustning för sterila ingrepp - assistera vid angiografi eller intervention med stöd av handledare - förklara och tillämpa ett strålhygieniskt arbetssätt i samband med angiografier och interventioner beträffande bildkvalitet och patient- och personalstrålskydd - redogöra för rapportering och dokumentation av adekvat information enligt gällande författningar i samband med undersökning eller behandling
Innehåll
Huvuddelen av kursen innebär färdighetsträning vid verksamheten för angiografi och intervention samt vid magnetisk resonanstomografi (MRT). En mindre del är förlagd inom ultraljudsdiagnostik. Verksamhetsförlagd utbildning fokuserar på moment som rör värderingar, kunskaper och färdigheter så väl som kommunikativa aspekter och patientomvårdnad i samband med undersökningar eller behandlingar. Angiografier och interventioner För att få en helhetsuppfattning av syftet med och genomförandet av undersökningar och behandlingar, deltar studenten i alla moment med stöd av handledare. Detta innebär planering och förberedelse utifrån information i patientjournal och kommunikation med patient och personal, till genomförande och rapportering. Stor vikt läggs vid patientomvårdnad och kommunikation, läkemedel, sterildukning av material och övrig sterilhantering, åtgärder för strålskydd och rapportering och dokumentation efter avslutad undersökning eller behandling. Magnetisk resonanstomografi Studenten deltar i planering och förberedelse då förebyggandet av risker och tillämpning av säkerhetsåtgärder är av stor vikt. Studenten genomför vanligt förekommande undersökningar med stöd av handledare och i detta ingår även patientomvårdnad och kommunikation, administration av läkemedel och dokumentation. Ultraljud Studenten deltar i planering och förberedelse av undersökningar och medverkar i förekommande behandlingar som t.ex. pleuratappningar eller provtagningar och administrerar läkemedel.
Arbetsformer
Förutom praktiska övningar och färdighetsträning ingår även studieuppgifter och seminarier i syfte att stimulera till aktivt kunskapssökande, problemlösning och teoretisk förankring samt för att studenten ska erhålla en helhetsbild av metoder och för att reflektera över patientperspektiv. Planering av de verksamhetsförlagda studierna sker i samråd med utsedd adjungerad klinisk lärare.
Examination
I slutbedömningen ingår en helhetsbedömning vilket innebär att studentens prestationer bedöms utifrån momenten i lärandemålen samt studieuppgifter. Ett bedömningsformulär som delges studenten vid kursstart, används som underlag vid halvtidssamtal och slutbedömning. Den verksamhetsförlagda utbildningen är obligatorisk och utgör 32 timmar per 1,5 högskolepoäng. Ersättning av frånvaro planeras i samråd med utsedd adjungerad klinisk lärare. Studenten har rätt att genomgå kursens verksamhetsförlagda moment maximalt två gånger. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
Studenten har möjlighet att examineras enligt tidigare kursplan inom ett år efter det datum beslut tagits att kursen läggs ner eller genomgår större förändringar.
Övriga föreskrifter
Utvärdering av kursen kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2001 - 206 s. ISBN:91-44-01669-7 LIBRIS-ID:8353030 Sök i biblioteket
6. ed. : St. Louis, Mo. : Mosby, cop. 2004 - xv, 447 s. ISBN:0-323-01937-4 LIBRIS-ID:9649937 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 310 s. ISBN:91-44-01528-3 LIBRIS-ID:8427844 Sök i biblioteket
Stuttgart : Thieme, cop. 2007- - ix, 334 s. LIBRIS-ID:10446229 URL: https://lt.ltag.bibl.liu.se/login?url=http://www.thieme.com/SID2358701978210/ebooklibrary/flexibook/pubid-1997965084/index.html z Extern access endast anställda och studenter vid LiU
3. ed., rev. and updated /b Torsten B.Moeller, Emil Reif : Stuttgart : Thieme, 2007 - ix, 264 s. ISBN:3-13-125503-X (GTV) LIBRIS-ID:10257344 Sök i biblioteket
3. ed., rev. and updated : Stuttgart : Thieme, cop. 2007 - viii, 247 s. ISBN:3-13-125603-6 (GTV) LIBRIS-ID:10322889 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 848 s. ISBN:978-91-44-03887-2 (inb.) LIBRIS-ID:10948825 URL: http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31995-01/height/320/width/320/bild.jpg Sök i biblioteket
Kompletterande litteratur
Stockholm : Vårdförbundet SHSTF FOU 2000:48, 2007
3. ed. : London : Hodder Arnold, 2007 - xvii, 267 p. ISBN:978-0-340-91222-5 LIBRIS-ID:10400822 Sök i biblioteket
4., omarb. uppl. : Stockholm : Liber, 2001 - [8], 447 s. ISBN:91-47-05077-2 LIBRIS-ID:8354393 Sök i biblioteket
Stockholm : Liber, 2009 - 823 s. ISBN:978-91-47-09938-2 LIBRIS-ID:11741634 Sök i biblioteket
5., [rev.] uppl. /b [illustrationer: Urban Frank och Poul Buckhöjd] : Stockholm : Norstedts Akademiska, 2008 - 704 s. ISBN:978-91-7227-557-7 (inb.) LIBRIS-ID:10740673 Sök i biblioteket
2., [uppdaterade och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 340 s. ISBN:978-91-44-02067-9 LIBRIS-ID:10302460 URL: http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31851-02/height/320/width/320/bild.jpg Sök i biblioteket