Vetenskapligt förhållningssätt och metoder för kvalitetsutveckling 2, 3 hp
Scientific Approach and Methods for Quality Improvement 2, 3 credits- Kurskod
- 1RS049
- Kursens benämning
- Vetenskapligt förhållningssätt och metoder för kvalitetsutveckling 2
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Radiografi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 6 (Biomedicinska analytikerprogrammet och Röntgensjuksköterskeprogrammet)
- Datum för fastställande
- 2013-04-18
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2013
Särskild behörighet
För att var behörig till högre termin krävs det att studenten har tagit minst 15 hp från närmsta föregående termin samt alla poäng från tidigare terminer.
Mål
Moment 1
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- förklara beskrivande statistik
- tillämpa grundläggande statistiska test
- förklara sambandet mellan aktuell metod och vetenskaps teoretiska begrepp såsom validitet och reliabilitet
- beskriva ämnet förbättringskunskap, dess utveckling och teoretiska grund
- tillämpa förbättringskunskapens teori och metod för att identifiera, formulera och lösa problem
Moment 2
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- förklara sambandet mellan det kvalitativa perspektivet på vetenskapen och dess metoder
- jämföra metoderna litteratursammanställning, review artiklar och meta-analyser
- förklara sambandet mellan aktuell metod och vetenskaps teoretiska begrepp såsom validitet och reliabilitet
- redogöra för begreppet evidensbaserat arbetssätt
- visa förmåga att med tillämpning av ett evidensbaserat arbetssätt göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Innehåll
Kursen är uppdelad i 2 moment:
Det vetenskapliga inslaget i vården är inte alltid tillräckligt starkt. Det kan behövas nya rutiner för att följa aktuell forskning och hela tiden anpassa sina metoder till den evidens som finns. Under kursen tas därför begreppet Evidensbaserat (kunskapsbaserat)arbetssätt upp till diskussion.
Arbetsformer
Föreläsningar, grupparbeten.
Examination
Moment 1: Studieuppgift där studenten själv kopplar förbättringsarbetets teori och metoder till relevanta statistiska metoder samt beskrivning av hur de skulle lösa problemet
Moment 2: Utifrån problemställning sammanställa aktuell vetenskaplig litteratur.
För att få godkänt på momenten och kursen så krävs godkänt deltagande på obligatoriska moment såsom grupparbeten, seminarier och litteraturstudier.
I samråd med kursens examinator kan studenten erhålla ersättningsuppgift vid frånvaro från obligatoriskt moment.
Övergångsbestämmelser
Studenten har möjlighet att examineras enligt tidigare kursplan inom ett år efter det datum efter beslut tagits att kursen läggs ner eller genomgår större förändringar.
Övriga föreskrifter
Utvärdering av kursen kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för Utbildning vid Karolinska Institutet.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s. ISBN:978-91-44-07271-5 LIBRIS-ID:12543003 Sök i biblioteket
Moment 1
2. ed. : Bloxham : Scion, cop. 2008. - xii, 115 p. ISBN:978-1-904842-55-2 (pbk.) LIBRIS-ID:11894343 Sök i biblioteket
Moment 2
2., [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2008 - 215 s. ISBN:978-91-27-10016-9 (inb.) LIBRIS-ID:10558164 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 244 s. ISBN:978-91-44-05232-8 LIBRIS-ID:11313404 Sök i biblioteket
4., [omarb.] uppl. : Stockholm : Karolinska University Press, 2007 - 106 s. ISBN:978-91-85565-12-2 LIBRIS-ID:10352883 Sök i biblioteket