Vetenskapligt förhållningssätt och metoder för kvalitetsutveckling 2, 3 hp
Scientific Approach and Methods for Quality Improvement 2, 3 creditsDenna kursplan gäller från och med höstterminen 2013.
- Kurskod
- 1RS049
- Kursens benämning
- Vetenskapligt förhållningssätt och metoder för kvalitetsutveckling 2
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Radiografi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 6 (Biomedicinska analytikerprogrammet och Röntgensjuksköterskeprogrammet)
- Datum för fastställande
- 2013-04-18
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2013
Särskild behörighet
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- förklara beskrivande statistik
- tillämpa grundläggande statistiska test
- förklara sambandet mellan aktuell metod och vetenskaps teoretiska begrepp såsom validitet och reliabilitet
- beskriva ämnet förbättringskunskap, dess utveckling och teoretiska grund
- tillämpa förbättringskunskapens teori och metod för att identifiera, formulera och lösa problem
Moment 2
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- förklara sambandet mellan det kvalitativa perspektivet på vetenskapen och dess metoder
- jämföra metoderna litteratursammanställning, review artiklar och meta-analyser
- förklara sambandet mellan aktuell metod och vetenskaps teoretiska begrepp såsom validitet och reliabilitet
- redogöra för begreppet evidensbaserat arbetssätt
- visa förmåga att med tillämpning av ett evidensbaserat arbetssätt göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Innehåll
Kvantitativa metoder, 1.5 hp
Under första momentet fördjupas kunskaperna i olika metoder för kvantitativ datainsamling och analys. Stort fokus komma att vara på den medicinska statistikens begrepp och relatera dessa till aktuella artiklar för att öka förståelsen av dessa. Förbättringskunskap är ett kunskapsområde som används för att utveckla kvaliteten inom hälso- och sjukvården. Under kursen kommer förbättringsarbetets teori och metoder diskuteras.
Kvalitativa metoder, 1.5 hp
I moment 2 presenteras kvalitativa analysmetoder med fokus på några vanligt förekommande metoder såsom Grounded Theory, Etnografi, Fenomenografi och Fenomenologi. Kursen tar också upp litteratursammanställningar och artikel-granskning av review artiklar, meta-analyser.
Det vetenskapliga inslaget i vården är inte alltid tillräckligt starkt. Det kan behövas nya rutiner för att följa aktuell forskning och hela tiden anpassa sina metoder till den evidens som finns. Under kursen tas därför begreppet Evidensbaserat (kunskapsbaserat)arbetssätt upp till diskussion.
Arbetsformer
Examination
Moment 2: Utifrån problemställning sammanställa aktuell vetenskaplig litteratur.
För att få godkänt på momenten och kursen så krävs godkänt deltagande på obligatoriska moment såsom grupparbeten, seminarier och litteraturstudier.
I samråd med kursens examinator kan studenten erhålla ersättningsuppgift vid frånvaro från obligatoriskt moment.
Övergångsbestämmelser
Övriga föreskrifter
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s. ISBN:978-91-44-07271-5 LIBRIS-ID:12543003 Sök i biblioteket
Moment 1
2. ed. : Bloxham : Scion, cop. 2008. - xii, 115 p. ISBN:978-1-904842-55-2 (pbk.) LIBRIS-ID:11894343 Sök i biblioteket
Moment 2
2., [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2008 - 215 s. ISBN:978-91-27-10016-9 (inb.) LIBRIS-ID:10558164 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 244 s. ISBN:978-91-44-05232-8 LIBRIS-ID:11313404 Sök i biblioteket
4., [omarb.] uppl. : Stockholm : Karolinska University Press, 2007 - 106 s. ISBN:978-91-85565-12-2 LIBRIS-ID:10352883 Sök i biblioteket