Vårdandets grunder i hälsa och ohälsa, 24 hp
Foundation of Nursing Care in Health and Illness, 24 credits- Kurskod
- 1SJ021
- Kursens benämning
- Vårdandets grunder i hälsa och ohälsa
- Hp
- 24 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Medverkande institutioner
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2017-10-25
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2022-03-10
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2022
Särskild behörighet
Tillträde till termin 2:
Moment 1: Forskningsmetodik, 3 hp och genomförda fältstudier i kursen Sjuksköterskans profession och omvårdnad som vetenskap (1SJ010).
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för hälso- och sjukvården eller kommunal vård och omsorg riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska förvärva och vidareuveckla kunskaper i sjuksköterskans kärnkompetenser, evidensbaserad omvårdnad, samt teorier och begrepp i huvudområdet omvårdnad, för att kunna identifiera, bedöma, planera och tillgodose personens omvårdnadsbehov i hälsa och ohälsa. Vidare ska studenten i mötet med patient och närstående reflektera över etiska frågeställningar, delaktighet, teknikens innebörder samt lika villkor. Ytterligare mål är att studenten ska förvärva kunskaper i farmakologi och mikrobiologi för att kunna planera och genomföra patientsäker omvårdnad.
Moment 1: Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för mikroorganismer, deras livsbetingelser, uppbyggnad och basala funktioner
- använda grundläggande begrepp inom immunologi för att förklara immunsystemets ospecifika och specifika försvar
- förklara innebörden av vårdhygien och relatera det till hur smitta och smittspridning kan förebyggas i olika (vård)miljöer
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för och tillämpa grundläggande hygienprinciper för att uppnå patientsäkerhet samt föreslå förbättrade hygienrutiner där så behövs
- redogöra för och tillämpa principer för vanlig mikrobiologisk provtagning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- identifiera framtida behov av kunskap för att vidareutveckla kompetensen inom områdena hygien, mikrobiologi och immunologi.
Moment 2: Farmakologi och läkemedelshantering
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för farmaceutiska beredningsformer och administreringssätt för läkemedel
- redogöra grunderna för hur läkemedel tas upp och omsätts i kroppen samt utsöndras ur kroppen
- redogöra för hur läkemedel utövar effekt. Läkemedels effekt ska kunna beskrivas på cellulär nivå, i organsystem och på hela individen
- ha förståelse för att faktorer som ålder och organfunktion kan påverka dosering och val av läkemedel
- redogöra för risker med läkemedelsbehandling samt för uppkomst och hantering av läkemedelsrelaterade problem
- redogöra för regelverk som reglerar läkemedelshantering
- redogöra för farmakologiska provtagningar för analys av läkemedelskoncentration och effekt
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- inhämta relevant information om olika läkemedel och dess hantering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- analysera och diskutera risker och kvalitetsaspekter kring olika arbetsmetoder vid läkemedelshantering, läkemedelsbehandling och provtagning för att uppnå patientsäkerhet
Moment 3: Sjuksköterskans omvårdnadsansvar i hälsa och ohälsa
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- motivera omvårdnadsprocessen som grund för vårdande
- redogöra för olika kommunikationsmodeller
- förklara och motivera hälsofrämjande omvårdnadshandlingar
- redogöra för och förstå betydelsen av lagar och författningar som reglerar patientsäker vård samt patientens och närståendes rätt till delaktighet och vård på lika villkor
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- urskilja information som ska journalföras avseende patientens vård
- söka, kritiskt värdera och sammanställa vetenskapliga studier för evidensbaserad omvårdnad inom hälsofrämjande vård
- planera, genomföra, leda, och utvärdera peer learning
- kommunicera i tal och skrift på ett patientsäkert sätt samt använda för hälso- och sjukvården vedertagna begrepp och uttryck
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- analysera samband mellan etiska värden och hälsofrämjande omvårdnadshandlingar
- reflektera över värdig omvårdnad vid transitioner och vid livets slut
- reflektera över innebörder av teknikmedierad omvårdnad
Moment 4: Verksamhetsintegrerat lärande: kliniska färdigheter
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- förklara betydelsen av att följa evidensbaserade riktlinjer, lagar och författningar i samband med undersökning, provtagning och behandling
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- tillämpa kliniska färdigheter med ett patientsäkert och etiskt förhållningssätt beaktande patientens autonomi och delaktighet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- reflektera över patientens delaktighet och behov av ett respektfullt, värdigt och integritetsskyddande bemötande i samband med undersökning, provtagning och behandling
Moment 5: Verksamhetsintegrerat lärande: verksamhetsförlagd utbildning
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- beskriva det interprofessionella teamets betydelse för patientsäker vård
- identifiera de vanligaste läkemedlen och beskriva hur dessa inverkar på patientens hälsa och omvårdnadsbehov
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- tillämpa omvårdnadsprocessen i patientnära och personcentrerad omvårdnad
- tillämpa ett evidensbaserat arbetssätt och ett etiskt förhållningssätt i omvårdnad
- utifrån sjuksköterskeprofessionen visa förmåga att kommunicera i tal och skrift
- tillämpa patientsäkerhet i medicinsk teknik och läkemedelshantering i omvårdnad
- anpassa vårdmiljön för hälsofrämjande personcentrerad omvårdnad
- tillämpa grundläggande vårdhygieniska principer
- visa förmåga att genom kommunikation och ett empatiskt förshållningssätt skapa en omvårdnadsrelation som beaktar patientens och närståendes behov av delaktighet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- analysera och kritiskt granska innebörden av lika villkor i vården
- identifiera och analysera etiska värden och dilemman i omvårdnad
- tillämpa ett yrkesetiskt förhållningssätt i relation till patient, närstående och andra yrkesgrupper
Innehåll
Kursen omfattar fem moment:
Grundläggande mikrobiologi, immunologi och hygien, 3.0 hp
Lärandemål moment 1
- grundläggande mikrobiologi
- grundläggande immunologi
- smittspridning
- vårdhygien
- basal provtagningsmetodik
Farmakologi och läkemedelsbehandling, 3.0 hp
Innehåll moment 2
- farmakokinetik och farmakodynamik
- biverkningsmekanismer, interaktionsmekanismer och dess kliniska relevans
- administrering och dosering av läkemedel
- lagar och författningar som styr läkemedelshantering
- risker och kvalitetsaspekter vid läkemedelshantering, läkemedelsbehandling och provtagning
Sjuksköterskans omvårdnadsansvar i hälsa och ohälsa, 8.0 hp
Innehåll moment 3
- personcentrerad omvårdnad
- evidensbaserad omvårdnad såsom: riskbedömningar, nutrition, munhälsa, elimination, sömn, vila, aktivitet, trycksår, hygien
- omvårdnadsprocessen
- vårdvetenskapliga begrepp såsom: caritas, delaktighet, kropp, hopp, tröst, sorg och medkänsla
- etiska begrepp; autonomi, värdighet och integritet
- mellanmänsklig relation och teknikmedierad omvårdnad
- verbal och ickeverbal kommunikation
- beröring
- gemenskap, avskildhet och utanförskap
- palliativt förhållningssätt, döende och död
- sexualitet
- kognitiva ohälsotillstånd
- jämlik vård och hälsa
- prevention
- hållbar utveckling och miljöns inverkan på hälsa
- omvårdnadsinformatik
- lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter
- informationssökning/vetenskapligt skrivande
- lärande och återkoppling
Verksamhetsintegrerat lärande: kliniska färdigheter, 1.0 hp
Innehåll moment 4 och 5
- omvårdnadsprocessen
- kliniska färdigheter: assistans vid ätande, förflyttningskunskap, bäddning och funktionella viloställningar, personlig hygien, vårdhygien, venös provtagning, subkutan injektion
- självstyrt lärande
- etiskt förhållningssätt
- självreflektion
- evidensbaserad och säker vård
- förbättringskunskap
- vårdande relation
- verbal och ickeverbal kommunikation
- personcentrerad omvårdnad
- omvårdnadsdokumentation
- strukturerad reflektion
- interprofessionellt lärande
- lika villkor
Verksamhetsintegrerat lärande: verksamhetsförlagd utbildning, 9.0 hp
Innehåll moment 4 och 5
- omvårdnadsprocessen
- kliniska färdigheter: assistans vid ätande, förflyttningskunskap, bäddning och funktionella viloställningar, personlig hygien, vårdhygien, venös provtagning, subkutan injektion
- självstyrt lärande
- etiskt förhållningssätt
- självreflektion
- evidensbaserad och säker vård
- förbättringskunskap
- vårdande relation
- verbal och ickeverbal kommunikation
- personcentrerad omvårdnad
- omvårdnadsdokumentation
- strukturerad reflektion
- interprofessionellt lärande
- lika villkor
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, workshops, projektarbeten, grupparbeten, laborationer, litteraturstudier, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Deltagande i seminarier, grupparbeten, laborationer, färdighetsträning och VFU är obligatoriskt.
Kursens olika moment integreras under arbetsformer som syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket sker genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Distansutbildningen är IT-baserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, projektarbeten, arbete i grupp, virtuella diskussioner, seminarier, workshops, föreläsningar samt studentportfölj förekommer. Lärarstöd ges via IT-baserad lärandeplattform. Antalet fysiska kursträffar på kursorten är begränsat till max 2 dagar/7,5 hp.
Den verksamhetsförlagda utbildningen som motsvarar 6 veckor är förlagd till hälso- och sjukvård av relevans för kursens fokus på hälsa och ohälsa. Den omfattar ca 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav cirka 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet där handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp ingår. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även röda dagar i förekommande fall. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Examination
Moment 1: examineras genom en individuell skriftlig examination.
Moment 2: examineras genom en individuell skriftlig examination.
Moment 3: examineras individuellt genom skriftlig examination.
Moment 4: examineras med kliniska examinationer.
Moment 5: under verksamhetsförlagd utbildning sker en individuell klinisk examination där de olika lärandemålen examineras. Dessutom sker fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Halvtids- och slutbedömning genomförs. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning. Vid risk för underkännande ska, senast vid halvtidsbedömningen, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen.
För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i moment 1-5 samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar.
Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sammanlagt sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Försent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Digital examination som har öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett andra och sista VFU-tillfälle på denna kurs.
Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas. En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För en kurs som upphört eller genomgått större förändring eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges ytterligare tillfälle för examination (exklusive ordinarie examination) på det tidigare innehållet repektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grund och avancerad nivå .
Litteratur och övriga läromedel
Moment 1. Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi
Rekommenderad litteratur
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 495 sidor ISBN:9789144116266 LIBRIS-ID:kwjljpt5hdx24wvp Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2006 - 461 s. LIBRIS-ID:10646754 URL: Länk
Moment 2. Farmakologi och läkemedelshantering
Rekommenderad litteratur
Studentlitteratur AB, 2021 - 472 sidor ISBN:9789144139753 LIBRIS-ID:jxzmktd7gq79ns87 Sök i biblioteket
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, URL: Länk
Moment 3-5. Sjuksköterskans omvårdnadsansvar i hälsa och ohälsa, VIL: kliniska färdigheter, VIL: VFU
Rekommenderad litteratur
Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin, 2019 URL: Folhälsorapport 2019
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 296 sidor ISBN:9789144137452 LIBRIS-ID:5jsfp5c532cnmk8f Sök i biblioteket
Socialstyrelsen, URL: Länk
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 483 sidor ISBN:9789144123172 LIBRIS-ID:dpsx0xwsbp338v4z Sök i biblioteket
tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, 2019 - 756 sidor ISBN:9789144123165 LIBRIS-ID:5gkprpnf39z8zrjx Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 711 sidor ISBN:9789144123189 LIBRIS-ID:3dhmpmln1m0w1rb0 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 590 s. ISBN:978-91-47-11412-2 LIBRIS-ID:19451518 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 364 s. ISBN:9789144088877 LIBRIS-ID:16926010 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 485 sidor ISBN:9789144120539 LIBRIS-ID:9j6pz75q7d56bxcw Sök i biblioteket
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 374 sidor ISBN:9789147128020 LIBRIS-ID:nztvsk97l387ldgf Sök i biblioteket
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 313 sidor ISBN:9789147113002 LIBRIS-ID:fqqr1hc0cp0kbtlb Sök i biblioteket
Inera AB, URL: Länk
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor ISBN:978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID:20900395 Sök i biblioteket