Vårdandets grunder i hälsa och ohälsa, 24 hp
Foundation of Nursing Care in Health and Illness, 24 credits- Kurskod
- 1SJ021
- Kursens benämning
- Vårdandets grunder i hälsa och ohälsa
- Hp
- 24 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Medverkande institutioner
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2017-10-25
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2024-10-15
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
Tillträde till termin 2:
Moment 1: Forskningsmetodik, 3 hp och genomförda fältstudier i kursen Sjuksköterskans profession och omvårdnad som vetenskap (1SJ010).
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för hälso- och sjukvården eller kommunal vård och omsorg riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska förvärva och vidareuveckla kunskaper i sjuksköterskans kärnkompetenser, evidensbaserad omvårdnad, samt teorier och begrepp i huvudområdet omvårdnad, för att kunna identifiera, bedöma, planera och tillgodose personens omvårdnadsbehov i hälsa och ohälsa. Vidare ska studenten i mötet med patient och närstående reflektera över etiska frågeställningar, delaktighet, teknikens innebörder samt lika villkor. Ytterligare mål är att studenten ska förvärva kunskaper i farmakologi och mikrobiologi för att kunna planera och genomföra patientsäker omvårdnad.
Moment 1: Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi, 3 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för mikroorganismer, deras livsbetingelser, uppbyggnad och basala funktioner
- använda grundläggande begrepp inom immunologi för att förklara immunsystemets ospecifika och specifika försvar
- förklara innebörden av vårdhygien och relatera det till hur smitta och smittspridning kan förebyggas i olika (vård)miljöer
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för och tillämpa grundläggande hygienprinciper för att uppnå patientsäkerhet samt föreslå förbättrade hygienrutiner där så behövs
- redogöra för och tillämpa principer för vanlig mikrobiologisk provtagning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- identifiera framtida behov av kunskap för att vidareutveckla kompetensen inom områdena hygien, mikrobiologi och immunologi
Moment 2: Farmakologi och läkemedelshantering, 3 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för farmaceutiska beredningsformer och administreringssätt för läkemedel
- redogöra grunderna för hur läkemedel tas upp och omsätts i kroppen samt utsöndras ur kroppen
- redogöra för hur läkemedel utövar effekt. Läkemedels effekt ska kunna beskrivas på cellulär nivå, i organsystem och på hela individen
- ha förståelse för att faktorer som ålder och organfunktion kan påverka dosering och val av läkemedel
- redogöra för risker med läkemedelsbehandling samt för uppkomst och hantering av läkemedelsrelaterade problem
- redogöra för regelverk som reglerar läkemedelshantering
- redogöra för farmakologiska provtagningar för analys av läkemedelskoncentration och effekt
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- inhämta relevant information om olika läkemedel och dess hantering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- analysera och diskutera risker och kvalitetsaspekter kring olika arbetsmetoder vid läkemedelshantering, läkemedelsbehandling och provtagning för att uppnå patientsäkerhet
Moment 3: Sjuksköterskans omvårdnadsansvar i hälsa och ohälsa, 7.5 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för och motivera omvårdnadsprocessen som stöd för kliniskt resonemang
- redogöra för olika kommunikationsmodeller
- förklara och motivera hälsofrämjande omvårdnadshandlingar
- redogöra för och förstå betydelsen av lagar och författningar som reglerar patientsäker vård samt patientens och närståendes rätt till delaktighet och vård på lika villkor
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- urskilja information som ska journalföras avseende patientens vård
- söka, reflektera över och sammanställa vetenskapliga studier för evidensbaserad omvårdnad inom hälsofrämjande vård
- planera, genomföra, leda och utvärdera kamratundervisning i omvårdnad
- kommunicera i tal och skrift på ett patientsäkert sätt samt använda för hälso- och sjukvården vedertagna begrepp och uttryck
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- reflektera över samband mellan etiska värden och hälsofrämjande omvårdnadshandlingar
- reflektera över värdig och personcentrerad omvårdnad vid transitioner och vid livets slut
- reflektera över innebörder av teknikmedierad omvårdnad
Moment 4: Verksamhetsintegrerat lärande: verksamhetsförlagd utbildning och kliniska färdigheter, 10.5 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för och motivera betydelsen av att följa evidensbaserade riktlinjer, lagar och författningar i kliniska färdigheter inom kommunalt vård- och omsorgsboende relaterat till sjuksköterskans omvårdnadsansvar
- redogöra för det interprofessionella teamets betydelse för patientsäker vård i kommunalt vård- och omsorgsboende
- visa kunskap om läkemedel i kommunalt vård- och omsorgsboende och hur dessa inverkar på patientens hälsa och omvårdnadsbehov
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- utifrån sjuksköterskans omvårdnadsansvar tillämpa kliniska färdigheter med ett patientsäkert och etiskt förhållningssätt
- tillämpa omvårdnadsprocessen i patientnära och personcentrerad omvårdnad i kommunalt vård- och omsorgsboende
- tillämpa ett evidensbaserat arbetssätt och ett etiskt förhållningssätt i patientnära omvårdnad
- tillämpa grundläggande vårdhygieniska principer i patientnära omvårdnad
- visa förmåga att använda medicinsk teknik på ett för patient och personal säkert sätt
- utifrån gällande lagstiftning kunna iordningsställa, administrera (per os, subkutant) och utvärdera effekt av vanligt förekommande läkemedel
- utifrån sjuksköterskeprofessionen visa förmåga att kommunicera patientsäkert, nyanserat och distinkt i tal och skrift
- visa förmåga att genom kommunikation och ett empatiskt förshållningssätt skapa en omvårdnadsrelation som beaktar patientens och närståendes behov av delaktighet
- anpassa vårdmiljön för hälsofrämjande personcentrerad omvårdnad i kommunalt vård- och omsorgsboende
- tillämpa ett yrkesetiskt förhållningssätt i relation till patient, närstående och andra yrkesgrupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- reflektera kritiskt över innebörden av lika villkor i vården
- identifiera och reflektera över etiska värden och dilemman i patientnära omvårdnad
Innehåll
Kursen omfattar fyra moment:
Moment 1: Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi, 3 hp
Moment 2: Farmakologi och läkemedelshantering, 3 hp
Moment 3: Sjuksköterskans omvårdnadsansvar i hälsa och ohälsa, 7.5 hp
Moment 4: Verksamhetsintegrerat lärande: verksamhetsförlagd utbildning och kliniska färdigheter, 10.5 hp
Grundläggande mikrobiologi, immunologi och hygien, 3.0 hp
Lärandemål moment 1
- grundläggande mikrobiologi
- grundläggande immunologi
- smittspridning
- vårdhygien
- basal provtagningsmetodik
Farmakologi och läkemedelshantering, 3.0 hp
Innehåll moment 2
farmakokinetik och farmakodynamik
biverkningsmekanismer, interaktionsmekanismer och dess kliniska relevans
administrering och dosering av läkemedel
lagar och författningar som styr läkemedelshantering
risker och kvalitetsaspekter vid läkemedelshantering, läkemedelsbehandling och provtagning
Sjuksköterskans omvårdnadsansvar i hälsa och ohälsa, 7.5 hp
Innehåll moment 3
personcentrerad omvårdnad
omvårdnadsprocessen
evidensbaserad omvårdnad; riskbedömningar, munhälsa, nutrition, elimination, vila, aktivitet, hud och personlig hygien
etiska och vårdvetenskapliga begrepp; autonomi, värdighet, integritet, lindrat lidande, empati och medkänsla
mellanmänsklig relation och teknikmedierad omvårdnad
verbal och ickeverbal kommunikation
palliativt förhållningssätt, döende och död
sexualitet
kognitiva ohälsotillstånd
jämlik vård och hälsa
prevention
miljöns inverkan på hälsa och hållbar utveckling
omvårdnadsinformatik
lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter
informationssökning/vetenskapligt skrivande
lärande, återkoppling och peer learning
Verksamhetsintegrerat lärande - verksamhetsförlagd utbildning och kliniska färdigheter, 10.5 hp
Innehåll moment
omvårdnadsprocessen
kliniska färdigheter: assistans vid ätande, förflyttningskunskap, bäddning och funktionella viloställningar, personlig hygien, vårdhygien, venös provtagning, subkutan injektion
peer learning
etiskt förhållningssätt
evidensbaserad och säker vård
förbättringskunskap
vårdande relation
verbal och ickeverbal kommunikation
personcentrerad omvårdnad inom kommunalt vård- och omsorgsboende
omvårdnadsdokumentation
strukturerad reflektion
interprofessionell lärande
samverkan i team
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, workshops, projektarbeten, grupparbeten, laborationer, litteraturstudier, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i kommunalt vård- och omsorgsboende och i primärvård. Deltagande i seminarier, webinarier, grupparbeten, laborationer, färdighetsträning och VFU är obligatoriskt.
Kursens olika moment integreras under arbetsformer som syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket sker genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinatorns anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Distansutbildningen är IT-baserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, projektarbeten, arbete i grupp, virtuella diskussioner, seminarier, webinarier, workshops, föreläsningar förekommer. Lärarstöd ges via IT-baserad lärandeplattform. Antalet fysiska kursträffar på kursorten är begränsat till max 2 dagar/7,5 hp.
Den verksamhetsförlagda utbildningen som motsvarar 6 veckor är förlagd till hälso- och sjukvård av relevans för kursens fokus på hälsa och ohälsa (kommunalt vård- och omsorgsboende och primärvård). Den omfattar ca 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav cirka 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet där handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp ingår. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även röda dagar i förekommande fall. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Examination
Moment 1: examineras genom en individuell summativ skriftlig examination.
Moment 2: examineras genom en individuell summativ skriftlig examination.
Moment 3: examineras genom en individuell summativ skriftlig examination.
Moment 4: examineras genom individuell summativ klinisk examination av sjukvårdstekniska moment samt formativ och summativ bedömning av VFU.
Under verksamhetsförlagd utbildning sker en individuell klinisk examination där de olika lärandemålen examineras. Dessutom sker fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Halvtids- och slutbedömning genomförs. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning. Vid risk för underkännande ska, senast vid halvtidsbedömningen, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen.
För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i moment 1- 4 samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar.
Om studenten genomfört sammanlagt sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Försent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Digital examination som har öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett andra och sista VFU-tillfälle på denna kurs.
Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas. En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För en kurs som upphört eller genomgått större förändring eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges ytterligare tillfälle för examination (exklusive ordinarie examination) på det tidigare innehållet repektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grund och avancerad nivå .
Litteratur och övriga läromedel
Moment 1. Grundläggande hygien, mikrobiologi och immunologi
Rekommenderad litteratur
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 495 sidor ISBN:9789144116266 LIBRIS-ID:kwjljpt5hdx24wvp Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2006 - 461 s. LIBRIS-ID:10646754 URL: Länk
Moment 2. Farmakologi och läkemedelshantering
Rekommenderad litteratur
Studentlitteratur AB, 2021 - 472 sidor ISBN:9789144139753 LIBRIS-ID:jxzmktd7gq79ns87 Sök i biblioteket
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, URL: Länk
Moment 3-5. Sjuksköterskans omvårdnadsansvar i hälsa och ohälsa, VIL: kliniska färdigheter, VIL: VFU
Rekommenderad litteratur
Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin, Region Stockholm, 2023 URL: Folkhälsorapporten 2023
Liber, 2024 - 348 sidor ISBN:9789147137985 LIBRIS-ID:0hppdvrlxskpjvnd Sök i biblioteket
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 263 sidor ISBN:9789144114026 LIBRIS-ID:1j4l92bkzb5pqwb2 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2024] - 683 sidor ISBN:9789144154565 LIBRIS-ID:l3b4wsjzj88stlpq Sök i biblioteket
Socialstyrelsen, URL: Länk
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 483 sidor ISBN:9789144123172 LIBRIS-ID:dpsx0xwsbp338v4z Sök i biblioteket
tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, 2019 - 756 sidor ISBN:9789144123165 LIBRIS-ID:5gkprpnf39z8zrjx Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 711 sidor ISBN:9789144123189 LIBRIS-ID:3dhmpmln1m0w1rb0 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 590 s. ISBN:978-91-47-11412-2 LIBRIS-ID:19451518 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 374 sidor ISBN:9789147128020 LIBRIS-ID:nztvsk97l387ldgf Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2024] - 326 sidor ISBN:9789144142357 LIBRIS-ID:2l8sw1wq0dzt6mtg Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 358 sidor ISBN:9789144151052 LIBRIS-ID:t8w7k8v9r86rx6hg Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2024] - 469 sidor ISBN:9789144160665 LIBRIS-ID:xfmx0dr1vstt839v Sök i biblioteket
Inera AB, URL: Länk
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 447 sidor ISBN:9789144139555 LIBRIS-ID:l1w0z437j5txh8tr Sök i biblioteket