Omvårdnad och medicinska ämnen inom ambulanssjukvård 2, 15 hp
Nursing and medical sciences in ambulance care 2, 15 credits- Kurskod
- 2AM017
- Kursens benämning
- Omvårdnad och medicinska ämnen inom ambulanssjukvård 2
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2013-02-14
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2017-04-25
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - ambulanssjukvård.
Godkänt resultat på kursen Medicinsk vetenskap inom akutsjukvård 7.5 hp samt godkänt resultat på moment 1 Omvårdnad och medicinska ämnen inom ambulanssjukvård omfattande 7,5 hp i kursen Omvårdnad och medicinska ämnen inom ambulanssjukvård 1, 15 hp.
Student som underkänts på verksamhetsförlagt utbildning (VFU/motsvarande) till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patientens förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att utifrån omvårdnadens centrala begrepp; människa, omvårdnadshandling/relation, hälsa och miljö, kunna tillämpa en personcentrerad vård inom ambulanssjukvård. Studenten skall kunna reflektera över de olika aktörernas roll ur ett patientsäkerhetsperspektiv i den prehospitala vårdkedjan samt självständigt utföra och integrera omvårdnad med medicinsk vård inom ambulanssjukvård.
Lärandemål, Omvårdnad vid trauma 3,0 hp
Studenten skall efter avslutad kurs:
- självständigt kunna identifiera och analysera vuxna och barns traumatiskt uppkomna skador utifrån skademekanismer och symtom samt initiera och tillämpa lämplig omvårdnad samt utföra åtgärder och medicinsk vård
- kunna reflektera över betydelsen av patientsäkerhet i vårdkedjan vid informationsöverföring och samverkan med larmcentral och akutmottagning
Lärandemål, Katastrofmedicin och samverkan vid stora olyckor 1.5 hp
Studenten skall efter avslutad kurs:
- visa förmåga att självständigt och i samverkan med andra aktörer tillämpa specialistkunskaper vid stora olyckor och katastrofer
Lärandemål, Verksamhetsförlagd utbildning inom ambulanssjukvård 10,5 hp
Studenten skall efter avslutad VFU inom ambulanssjukvård självständigt:
- kunna bedöma och analysera patientens vitala parametrar och omvårdnadsbehov samt utifrån komplexa frågeställningar planera, initiera, leda och utvärdera lämplig omvårdnad, åtgärder och medicinsk behandling under starkt varierade förhållanden
- utifrån en helhetssyn på människan kunna samverka med patient och närstående.
- kunna göra bedömningar av, samt tillämpa, en personcentrerad omvårdnad och reflektera över denna ur ett etiskt och sociokulturellt perspektiv
- bemöta individen med ett professionellt förhållningssätt samt reflektera över den egna förförståelsen i mötet med patienten och dess närstående.
- kunna visa vårdpedagogisk förhållningssätt i möte med patient, närstående och kollegor
- kunna på ett patientsäkert sätt kommunicera skriftlig och muntlig information mellan aktörer i vården samt analysera och reflektera över patientens säkerhet i vårdkedjan
- visa kunskap om och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete inom ambulanssjukvård.
- visa kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet betydelse för ambulanssjukvård
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
Innehåll
Kursen innehåller tre moment:
- bedömning och prioritering på akutmottagning samt larmcentral.
- seminarie med larmcentral
- patientsäkerhet vid informationsöverföring i vårdkedjan
Katastrofmedicin och samverkan vid stora olyckor, 1.5 hp - sjukvårdsledning samt principer för bedömning och prioritering vid stora olyckor och katastrofer
Verksamhetsförlagd utbildning inom ambulanssjukvård, 10.5 hp - omvårdnad, bedömning och åtgärder inom ambulanssjukvård
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används i denna kurs är föreläsningar, gruppdiskussioner, praktisk träning, seminarier, reflektionslogg och verksamhetsförlagd utbildning.
I kursen ingår 8 veckor verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 32 timmar/vecka (trekvartsstudier) förlagd i vårdverksamhet. Dag-, kvälls- och nattpass förekommer, övrig tid omfattar teoretiska studier.
Obligatoriska moment
Deltagande i seminarie med larmcentral, loggbok avseende genomförda patientbedömningar, reflektionsloggar samt verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriska. Kursansvarig bedömer om, och i så fall hur, frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Omvårdnad vid trauma 3.0 hp
Traumasjukvård examineras genom individuell tentamen.
Katastrofmedicin och samverkan vid stora olyckor 1.5 hp
Katastrofmedicin examineras genom individuell tentamen samt praktisk examination
Verksamhetsförlagd utbildning inom ambulanssjukvård 10,5 hp
Bedömning genomförs under den verksamhetsförlagda utbildningen inom ambulanssjukvård. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning (BeVut) och universitetsadjunkt/lektor genomför klinisk examination.
Aktuell forskning och den beprövade erfarenhetens betydelse för ambulanssjukvården examineras genom reflektionslogg i lärplattformen.
För betyget godkänt i kursen krävs att samtliga delmoment skall vara betygssatta med godkänt.
Till grund för betyg gäller att följande delar är genomförda:
• Obligatoriska aktiviteter
• Skriftliga individuella tentamen
• Praktiska examinationer
• Verksamhetsförlagd utbildning
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får genomgås ytterligare en gång.
Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället
Övergångsbestämmelser
Om en student inte har fullgjort en kurs har studenten möjlighet att examineras enligt då gällande kursplan och kurslitteraturlista upp till två år efter förändring eller byte av kursplan och kurslitteraturlista.
Övriga föreskrifter
Kursen ersätter tidigare kurser med kurskod 2AM015.
Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildnings fastställda riktlinjer.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, 2008 - 118 s. ISBN:978-91-44-04774-4 LIBRIS-ID:10909577 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 197 s. ISBN:978-91-44-04776-8 LIBRIS-ID:11091253 Sök i biblioteket
4. ed. : St. Louis, Mo : Elsevier Mosby Jems, 2012 - xxv, 1760 s. ISBN:9780323072755 LIBRIS-ID:12541901 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2012 - 102 s. ISBN:978-91-44-07100-8 LIBRIS-ID:13414052 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 187 s. ISBN:9789144102665 LIBRIS-ID:17802290 Sök i biblioteket
Linköping : Prioriteringscentrum, [2013] - 48 s. LIBRIS-ID:14637884
Third edition / editors, Susan Fuchs, Michael D. Pante. : Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning, 2014 - xii, 455 pages : color illustrations, charts ; 28 cm. ISBN:9781449670436 LIBRIS-ID:14793850 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 307 s. ISBN:9789147114115 LIBRIS-ID:18031934 Kapitel 3,4,5,7 Sök i biblioteket
2. uppl. : Liber, 2016 - 560 s. ISBN:9789147114740 LIBRIS-ID:19353295 Sök i biblioteket
2., [omarb. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 189 s. ISBN:9789144088174 LIBRIS-ID:16631927 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 200 s. ISBN:9789144086774 LIBRIS-ID:17224982 Sök i biblioteket
8. ed. : Burlington : Jones and Bartlett, cop.[2015], 2016 - xxxi, 709 s. ISBN:9781284041736 LIBRIS-ID:17381857 Sök i biblioteket