Omvårdnad och medicinska ämnen inom ambulanssjukvård 2, 15 hp
Nursing and medical sciences in ambulance care 2, 15 credits- Kurskod
- 2AM017
- Kursens benämning
- Omvårdnad och medicinska ämnen inom ambulanssjukvård 2
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2013-02-14
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2019-03-12
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2019
Särskild behörighet
Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - ambulanssjukvård.
Godkänt resultat på kursen Medicinsk vetenskap inom akutsjukvård 7.5 hp samt godkänt resultat på moment 1 Omvårdnad och medicinska ämnen inom ambulanssjukvård omfattande 7,5 hp i kursen Omvårdnad och medicinska ämnen inom ambulanssjukvård 1, 15 hp.
Student som underkänts på verksamhetsförlagt utbildning (VFU/motsvarande) till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patientens förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att utifrån omvårdnadens centrala begrepp; människa, omvårdnadshandling/relation, hälsa och miljö, kunna tillämpa en personcentrerad vård inom ambulanssjukvård. Studenten skall kunna reflektera över de olika aktörernas roll ur ett patientsäkerhetsperspektiv i den prehospitala vårdkedjan samt självständigt utföra och integrera omvårdnad med medicinsk vård inom ambulanssjukvård.
Lärandemål, Omvårdnad vid trauma 3,0 hp
Studenten skall efter avslutad kurs:
- självständigt kunna identifiera och analysera vuxna och barns traumatiskt uppkomna skador utifrån skademekanismer och symtom
- kunna redogöra för vårdförloppet från utlarmning till överrapportering till nästa vårdnivå
- självständigt kunna initiera och tillämpa omvårdnad samt utföra medicinsk vård
- kunna reflektera över betydelsen av patientsäkerhet i vårdkedjan vid informationsöverföring och samverkan med larmcentral och akutmottagning
Lärandemål, Katastrofmedicin och samverkan vid stora olyckor 1.5 hp
Studenten skall efter avslutad kurs:
-
- visa förmåga att triagera och initiera behandling vid allvarlig händelse
- visa fördjupad kunskap om och förståelse för katastrofmedicin ur såväl ett nationellt som internationellt perspektiv
- visa fördjupad kunskap om krisreaktioner och bemötande av dessa i samband med allvarlig händelse
- kunna redogöra för samhällets beredskap och organisation i samband med allvarlig händelse
- visa fördjupade kunskap om samverkan med andra myndigheter i samband med allvarlig händelse
Lärandemål, Verksamhetsförlagd utbildning inom ambulanssjukvård 10,5 hp
Studenten skall efter avslutad VFU inom ambulanssjukvård självständigt:
- kunna bedöma och analysera patientens vitala parametrar och omvårdnadsbehov samt utifrån komplexa frågeställningar planera, initiera, leda och utvärdera lämplig omvårdnad, åtgärder och medicinsk behandling under starkt varierade förhållanden
- utifrån en helhetssyn på människan kunna samverka med patient och närstående.
- kunna göra bedömningar av, samt tillämpa, en personcentrerad omvårdnad och reflektera över denna ur ett etiskt och sociokulturellt perspektiv
- bemöta individen med ett professionellt förhållningssätt samt reflektera över den egna förförståelsen i mötet med patienten och dess närstående.
- kunna visa vårdpedagogiskt förhållningssätt i möte med patient, närstående och kollegor
- kunna på ett patientsäkert sätt kommunicera skriftlig och muntlig information mellan aktörer i vården samt analysera och reflektera över patientens säkerhet i vårdkedjan
- visa kunskap om och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete inom ambulanssjukvård.
- visa kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet betydelse för ambulanssjukvård
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
Innehåll
Kursen innehåller tre moment:
Omvårdnad vid trauma, 3.0 hp
- Bedömning, omvårdnad och åtgärder vid trauma hos vuxna och barn i ambulanssjukvård
- bedömning och triage på akutmottagning
- patientsäkerhet vid informationsöverföring i vårdkedjan
Katastrofmedicin och samverkan vid allvarlig händelse, 1.5 hp
- Katastrofmedicin ur ett nationellt och internationellt perspektiv
- Triage vid allvarlig händelse
- Skadeplatsarbete; omvårdnad vid förändrade vårdnivåer i samband med stora skadeutfall
- Samverkan med andra myndigheter vid allvarlig händelse
- Bemötande av drabbade vid krissituation
Verksamhetsförlagd utbildning inom ambulanssjukvård, 10.5 hp
- omvårdnad, bedömning och åtgärder inom ambulanssjukvård
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används i denna kurs är föreläsningar, gruppdiskussioner, praktisk träning, seminarier, reflektionslogg och verksamhetsförlagd utbildning.
I kursen ingår 8 veckor verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Den verksamhetsförlagda utbildningen som omfattar 32 timmar/vecka är förlagd i verksamheten. Dag-, kvälls, natt- och helgpass förekommer samt även röda dagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Obligatoriska moment
Loggbok avseende genomförda patientbedömningar, reflektionsloggar samt verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriska. Kursansvarig bedömer om, och i så fall hur, frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Tre campusdagar innehållande seminarier, föreläsningar och simuleringar.
Examination
Omvårdnad vid trauma 3.0 hp
Traumasjukvård examineras genom en individuell tentamen som följs upp via seminarium samt simulering.
Katastrofmedicin och samverkan vid allvarlig händelse 1.5 hp
Katastrofmedicin examineras genom en individuell inlämningsuppgift som följs upp via seminarium samt teoretiskt ledningsspel.
Verksamhetsförlagd utbildning inom ambulanssjukvård 10,5 hp
Bedömning genomförs under den verksamhetsförlagda utbildningen inom ambulanssjukvård. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning (BeVut) och universitetsadjunkt/lektor genomför klinisk examination.
Aktuell forskning och den beprövade erfarenhetens betydelse för ambulanssjukvården examineras genom reflektionslogg i lärplattformen.
För betyget godkänt i kursen krävs att samtliga delmoment skall vara betygssatta med godkänt.
Till grund för betyg gäller att följande delar är genomförda:
* Obligatoriska aktiviteter
* Skriftliga individuella tentamen
* Praktiska examinationer
* Verksamhetsförlagd utbildning
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får genomgås ytterligare en gång.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om en student inte har fullgjort en kurs har studenten möjlighet att examineras enligt då gällande kursplan och kurslitteraturlista upp till två år efter förändring eller byte av kursplan och kurslitteraturlista.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildnings fastställda riktlinjer.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen. Följande kurs är överlappande: 2AM015, Omvårdnad och medicinska ämnen inom ambulanssjukvård 2, 15 hp.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, 2008 - 118 s. ISBN:978-91-44-04774-4 LIBRIS-ID:10909577 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 197 s. ISBN:978-91-44-04776-8 LIBRIS-ID:11091253 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2012 - 102 s. ISBN:978-91-44-07100-8 LIBRIS-ID:13414052 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 187 s. ISBN:9789144102665 LIBRIS-ID:17802290 Sök i biblioteket
Linköping : Prioriteringscentrum, [2013] - 48 s. LIBRIS-ID:14637884
Third edition / editors, Susan Fuchs, Michael D. Pante. : Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning, 2014 - xii, 455 pages : color illustrations, charts ; 28 cm. ISBN:9781449670436 LIBRIS-ID:14793850 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 307 s. ISBN:9789147114115 LIBRIS-ID:18031934 Kapitel 3,4,5,7 Sök i biblioteket
2. uppl. : Liber, 2016 - 560 s. ISBN:9789147114740 LIBRIS-ID:19353295 Sök i biblioteket
2., [omarb. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 189 s. ISBN:9789144088174 LIBRIS-ID:16631927 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 200 s. ISBN:9789144086774 LIBRIS-ID:17224982 Sök i biblioteket
8. ed. : Burlington : Jones and Bartlett, cop.[2015], 2016 - xxxi, 709 s. ISBN:9781284041736 LIBRIS-ID:17381857 Sök i biblioteket
6th ed. /b [edited by] Bob Elling, Andrew N. Pollak. : Sudbury, Mass. ;a London : Jones and Bartlett Publishers, c2008 - Ca 1000 s. med var. pag. ISBN:978-0-7637-5057-2 (casebound) LIBRIS-ID:10650835 Senast upplaga, reviderad 7:e upplagan från 2016 har ISBN: 9781284294231 Observera att det ska vara United Kingdom Edition! Sök i biblioteket