Kursplan för

Omvårdnad och medicinska ämnen inom ambulanssjukvård 2, 15 hp

Nursing and medical sciences in ambulance care 2, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2013.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT13 , HT14 , VT15 , HT15 , VT16 , VT17 , HT17 , HT18 , HT19 , VT21 , HT21 , VT23
Kurskod
2AM017
Kursens benämning
Omvårdnad och medicinska ämnen inom ambulanssjukvård 2
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2013-02-14
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2013

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kursens övergripande mål är att utifrån omvårdnadens centrala begrepp; människa, omvårdnadshandling/relation, hälsa och miljö, kunna tillämpa en personcentrerad vård inom ambulanssjukvård. Studenten skall kunna reflektera över de olika aktörernas roll ur ett patientsäkerhetsperspektiv i den prehospitala vårdkedjan samt självständigt utföra och integrera omvårdnad med medicinsk vård och behandling i ambulanssjukvård. 

Lärandemål, Verksamhetsförlagd utbildning inom ambulanssjukvård 10,5 hp

Studenten skall efter avslutad VFU inom ambulanssjukvård självständigt:

- kunna bedöma och analysera patientens vitala parametrar och omvårdnadsbehov samt utifrån komplexa frågeställningar planera, leda och utvärdera lämplig omvårdnad, åtgärder och medicinsk behandling under starkt varierade förhållanden.
- utifrån en helhetssyn på människan kunna samverka med patient och närstående. Studenten skall kunna göra bedömningar av, samt tillämpa, en personcentrerad omvårdnad och reflektera över denna ur ett etiskt och sociokulturellt perspektiv
- bemöta individen med ett professionellt förhållningssätt samt reflektera över den egna förförståelsen i mötet med patienten och dess närstående. Studenten skall även visa vårdpedagogisk förmåga i möte med patient, närstående och kollegor.
- på ett patientsäkert sätt kunna kommunicera skriftlig och muntlig information mellan aktörer i vården samt analysera och reflektera över patientens säkerhet i vårdkedjan. 
- Visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete inom ambulanssjukvård.
- Visa kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet betydelse för ambulanssjukvård
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Lärandemål, Omvårdnad och samverkan vid trauma och stora olyckor 4,5 hp

Studenten skall efter avslutad kurs:

- visa förmåga att självständigt och i samverkan med andra aktörer tillämpa specialistkunskaper vid stora olyckor och katastrofer
- självständigt kunna identifiera och analysera vuxna och barns traumatiskt uppkomna skador utifrån skademekanismer och symtom samt initiera och tillämpa lämplig omvårdnad samt utföra åtgärder och medicinsk behandling
- kunna reflektera över betydelsen av patientsäkerhet vid informationsöverföring och  samverkan med larmcentral och akutmottagning

Innehåll

Verksamhetsförlagd utbildning inom ambulanssjukvård, 10.5 hp - Omvårdnad, bedömning och åtgärder inom ambulanssjukvård
Omvårdnad och samverkan vid trauma och stora olyckor, 4.5 hp - Omvårdnad, bedömning och åtgärder vid trauma hos vuxna och barn i ambulanssjukvård
- Sjukvårdsledning samt principer för bedömning och prioritering vid stora olyckor och katastrofer
- Bedömning och prioritering på akutmottagning samt larmcentral.- Seminarie med Larmcentral
- Informationsöverföring i vårdkedjan

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. I denna kurs förekommer föreläsningar, gruppdiskussioner, praktisk träning, seminarier, reflektionslogg och verksamhetsförlagd utbildning.

Kursen är nätbaserad och genomförs på trekvartsfart motsvarande ca 30 timmar per vecka. Kursen omfattar 15 hp och det ingår cirka 5 obligatoriska träffar på KI Södersjukhuset. I största möjliga mån förläggs dessa dagar sammanhängande. Övrig tid bedrivs studierna via webbaserad lärplattform.

Den verksamhetsförlagda utbildningen på 8 veckor är förlagd inom Stockholms läns landsting. Den kan efter överenskommelse mellan inblandade parter genomföras utanför Stockholms län. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 32 timmar/vecka (trekvartsstudier) förlagd i vårdverksamhet. Dag-, kvälls- och nattpass förekommer, övrig tid omfattar teoretiska studier.

Obligatoriska moment
Deltagande i seminarie med larmcentral, katastrofmedicinsk ledningsutbildning, reflektionslogg samt verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriskt. Vid frånvaro vid obligatoriska aktiviteter åligger det studenten att kontakta kursansvarig för att diskutera konsekvenser av frånvaro.

Examination

Verksamhetsförlagd utbildning inom ambulanssjukvård 10,5 hp

Aktuell forskning och den beprövade erfarenhetens betydelse för ambulanssjukvården examineras genom reflektionslogg i Ping Pong.

Underkänd verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får genomgås ytterligare en gång.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Omvårdnad och samverkan vid trauma och stora olyckor 4,5 hp
Traumasjukvård samt Katastrofmedicin examineras genom individuell tentamen samt praktisk examination. VFU på larmcentral samt akutmottagning examineras genom reflektionslogg i Ping Pong.

Till grund för betyg gäller att följande delar är genomförda:
• Obligatoriska aktiviteter
• Skriftliga individuella tentamen
• Praktiska examinationer
• Verksamhetsförlagd utbildning

För betyget godkänt i kursen krävs att samtliga delmoment skall vara betygssatta med godkänt. Betyg sätts av examinator

Tidpunkter för provtillfällen anges vid kursstart.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övriga föreskrifter

Kursen ersätter tidigare kurser med kurskod 2AM015
Kursutvärdering sker enligt utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

MIMMS : ett metodiskt sätt att hantera allvarliga händelser
PHTLS : prehospital trauma life support
Lennquist, Sten Traumatologi
Sanders, Mick J. Mosby's paramedic textbook Paramedic textbook Lewis, Lawrence M.; Quick, Gary; McKenna, Kim
Rüter, Anders; Nilsson, Heléne; Vikström, Tore Sjukvårdsledning vid olycka och katastrof : från skadeplats till vårdplats
Göransson, Katarina; Eldh, Ann Catrine; Jansson, Anna Triage på akutmottagning
Aarbakke, Jarle; Hasselström, Jan; Simonsen, Terje Illustrerad farmakologi 2
Pediatric education for prehospital professionals Dieckmann, Ronald
Telefonrådgivning inom hälso- och sjukvård Holmström, Inger