Vård i samband med barnafödande 2, 15 hp
Care During Childbearing 2, 15 credits- Kurskod
- 2BM028
- Kursens benämning
- Vård i samband med barnafödande 2
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden KBH
- Datum för fastställande
- 2021-03-17
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden KBH
- Senast reviderad
- 2024-10-01
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
För tillträde till kursen Vård i samband med barnafödande 2, ska 12.0 hp i kursen Reproduktionens fysiologi och psykologi, 3.0 hp i kursen Vetenskaplig metod, 10.5 hp i kursen Gynekologisk och sexuell hälsa, 4.5 hp i kursen Global sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter, 15.0 hp i kursen Vård i samband med barnafödande 1 samt 15.0 hp i kursen Mödrahälsovård och Antikonception vara godkända.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) eller motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska kunna integrera teoretiska kunskaper med praktiska färdigheter, uppnå självständighet i att bistå det normala och förmågan att som en del i teamet handlägga det komplicerade barnafödandet, eftervården och amningen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- självständigt bistå den födande vid normal förlossning med hänsyn till individuella önskemål och behov
- identifiera och analysera avvikande förlopp under graviditet, förlossning, eftervård och amning samt att i samråd med övriga professioner i teamet kunna vidta adekvata åtgärder
- integrera teoretiska kunskaper med praktiska färdigheter
- tillämpa ett patientsäkert arbetssätt och följa gällande lagar och föreskrifte
- etablera en god kontakt, allians och förtroendefull relation med familjerna
- reflektera över och värdera det egna förhållningssättet, styrkor och begränsningar samt behov av ytterligare kunskapsinhämtning
- kommunicera och samarbeta med övriga i det professionella teamet
- tillämpa en helhetssyn på barnafödande och föräldrablivande
Innehåll
Kursen består av två moment.
Vård i samband med barnafödande 2 - teori, 3.0 hp
Momentet Vård i samband med barnafödande 2 - teori, omfattar undervisning och färdighetsträning inom
- komplicerad obstetrik
- fosterövervakning
- komplicerad amning
- suturering av bäckenbotten
- interprofessionellt lärande (IPL)
Vård i samband med barnafödande 2 - VFU, 12.0 hp
Momentet Vård i samband med barnafödande 2 - VFU, omfattar verksamhetsförlagd utbildning inom förlossnings-, antenatal- och eftervård.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, färdighetsträning, interprofessionellt lärande (IPL) samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Seminarier, IPL och VFU är obligatoriskt.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Den verksamhetsförlagda utbildningen som motsvarar nio veckor omfattar 40 timmar per vecka varav 32 timmar/vecka är förlagd i verksamheten. Dag-, kvälls- natt- och helgpass förekommer samt även helgdagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Under verksamhetsförlagd utbildning sker en fortlöpande bedömning av studenternas prestationer. Mitt- och slutbedömning ska genomföras. Handledare på VFU ger underlag för bedömning enligt bedömningsunderlag. Vid risk för underkännande av student ska en skriftlig handlingsplan upprättas av ansvarig lärare tillsammans med handledare och delges studenten.
Examination
Vård i samband med barnafödande 2 - teori 3.0 hp
Examination sker i form av skriftlig individuell tentamen i komplicerad förlossnings- och eftervård samt amning.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator kan, om så är fallet, fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Kunskaper och färdigheter avseende komplicerad förlossningsvård examineras även genom praktisk och muntlig examination.
Vård i samband med barnafödande 2 - VFU 12.0 hp
Examination sker i form av summativ bedömning utifrån bedömningsunderlag från VFU.
Under verksamhetsförlagd utbildning inom förlossningsvård sker en fortlöpande bedömning av den studerandes prestationer. Mitt- och slutbedömning ska genomföras. Handledare på VFU ger underlag för bedömning i bedömningsformulär. Vid risk för underkännande av student ska en skriftlig handlingsplan upprättas av ansvarig lärare tillsammans med handledare och delges studenten.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en skriftlig individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
För godkänt resultat på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända samt deltagande i obligatoriska undervisningsinslag.
Allmänt om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.
Undervisning sker på svenska.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Senaste upplagan gäller.
Litteratur på engelska kan förekomma.
2 uppl. : Studentlitteratur AB, 2022 - 958 sidor ISBN:9789144138237 LIBRIS-ID:m2mwc92ck652mg64 Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 798 sidor ISBN:9789144142609 LIBRIS-ID:bq1q8t2m8p0mvb5s Sök i biblioteket
Gothia Fortbildning AB, 2017 ISBN:978-91-7741-035-5 LIBRIS-ID:21400496 Sök i biblioteket
Institutionen för kvinnors och barns hälsa,
Lund : Studentlitteratur AB, 2021 - 328 sidor ISBN:9789144133324 LIBRIS-ID:1dgv052tzd20ml8f Sök i biblioteket
Första upplagan : Stockholm : Gothia kompetens, [2023] - 230 sidor ISBN:9789177412717 LIBRIS-ID:q63n1v1gn6182fws Sök i biblioteket
Fjärde upplagan : Stockholm : Gothia kompetens, [2021] - 189 sidor ISBN:9789177413011 LIBRIS-ID:ftxngrldcm16zj4j Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
2., utök. och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 559 s. ISBN:9789144096681 LIBRIS-ID:18685673 Sök i biblioteket
Fifth edition. : Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning, [2014], c2016. - xx, 966 pages ISBN:9781284053005 LIBRIS-ID:17367835 Sök i biblioteket
2nd ed. : Burlington, Mass. : Jones & Bartlett Learning, c2013. - xxiv, 405 p., [2] p. of plates ISBN:1-4496-4736-7 LIBRIS-ID:13457487 Sök i biblioteket
Fifteenth edition : London : Elsevier Health Sciences, 2017 - 1 online resource (xv, 1204 sidor) ISBN:9780702063367 LIBRIS-ID:mzmb78nxk70wk2nz Sök i biblioteket
First edition : Lund : Studentlitteratur AB, [2022] - 302 sidor ISBN:9789144143194 LIBRIS-ID:1h2c66cqzjq8sdqc Sök i biblioteket