Vård i samband med barnafödande 2, 15 hp
Care During Childbearing 2, 15 credits- Kurskod
- 2BM028
- Kursens benämning
- Vård i samband med barnafödande 2
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden KBH
- Datum för fastställande
- 2021-03-17
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2021
Särskild behörighet
För tillträde till kursen Vård i samband med barnafödande 2, ska 12.0 hp i kursen Reproduktionens fysiologi och psykologi, 3.0 hp i kursen Vetenskaplig metod, 10.5 hp i kursen Gynekologisk och sexuell hälsa, 4.5 hp i kursen Global sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter, 15.0 hp i kursen Vård i samband med barnafödande 1 samt 15.0 hp i kursen Mödrahälsovård och Antikonception vara godkända.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) eller motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska kunna integrera teoretiska kunskaper med praktiska färdigheter, uppnå självständighet i att bistå det normala och förmågan att som en del i teamet handlägga det komplicerade barnafödandet, eftervården och amningen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- självständigt bistå den födande vid normal förlossning med hänsyn till individuella önskemål och behov
- identifiera och analysera avvikande förlopp under graviditet, förlossning och eftervård samt att i samråd med övriga professioner i teamet kunna vidta adekvata åtgärder
- integrera teoretiska kunskaper med praktiska färdigheter i samband med komplicerade obstetriska situationer
- tillämpa ett patientsäkert arbetssätt och följa gällande lagar och föreskrifter
- tillämpa ett stödjande förhållningssätt i samband med amning eller annan uppfödning av det nyfödda barnet
- planera, genomföra och utvärdera eftervården utifrån familjens önskemål och behov
- tillämpa ett stödjande och etiskt förhållningssätt gentemot föräldrar och det nyfödda barnet
- planera, genomföra och reflektera över vården av det nyfödda barnet
- reflektera över och värdera det egna förhållningssättet, styrkor och begränsningar samt behovet av ytterligare kunskapsinhämtning
- kommunicera och samarbeta med övriga i det professionella teamet
- tillämpa en helhetssyn på barnafödande och föräldrablivande samt ha ett bemötande som inkluderar genusperspektiv samt psykologiska, kulturella och sociala aspekter
Innehåll
Kursen består av två moment.
Förlossnings- och eftervård - teori, 3.0 hp
Momentet Förlossnings- och eftervård teori omfattar undervisning och färdighetsträning inom
- komplicerad obstetrik
- fosterövervakning
- komplicerad amning
- suturering
- Inter Professional Education (IPE)
Förlossnings- och eftervård - VFU, 12.0 hp
Momentet Förlossnings- och eftervård - VFU omfattar verksamhetsförlagd utbildning inom förlossnings- och eftervård.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, färdighetsträning, Inter Professional Education (IPE) samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Seminarier, IPE och VFU är obligatoriskt.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 32 timmar/vecka. Dag-, kvälls- och nattpass förekommer samt även helgdagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Under verksamhetsförlagd utbildning sker en fortlöpande bedömning av studenternas prestationer. Mitt- och slutbedömning ska genomföras. Handledare på VFU ger underlag för bedömning enligt bedömningsunderlag. Vid risk för underkännande av student ska en skriftlig handlingsplan upprättas av ansvarig lärare tillsammans med handledare och delges studenten.
Examination
Förlossnings- och eftervård - teori 3.0 hp
Studenten examineras genom skriftlig individuell tentamen i komplicerad förlossnings-, eftervård samt amning.
Kunskaper och färdigheter avseende komplicerad obstetrik examineras genom praktisk och muntlig examination.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Förlossnings- och eftervård - VFU 12.0 hp
Studenten examineras enligt uppställda lärandemål i bedömningsunderlag för VFU.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) eller motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
För godkänt resultat på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända samt deltagande i obligatoriska undervisningsinslag.
Allmänt om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.
Undervisning sker på svenska.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Litteratur på engelska kan förekomma.
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2009 - 180 s. ISBN:978-91-7205-627-5 LIBRIS-ID:11616786 Sök i biblioteket
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur, [2016] - 755 sidor ISBN:9789144090054 LIBRIS-ID:19424026 Sök i biblioteket
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 715 s. ISBN:9789144095707 (inb.) LIBRIS-ID:16249815 Sök i biblioteket
Gothia Fortbildning AB, 2017 ISBN:978-91-7741-035-5 LIBRIS-ID:21400496 Sök i biblioteket
Institutionen för kvinnors och barns hälsa,
Fördjupningslitteratur
Stockholm : Svensk förening för obstetrik och gynekologi (SFOG), 2009 - 85 s. LIBRIS-ID:11837086
Stockholm : Svensk förening för obstetrik och gynekologi, 2010 - 143 s. LIBRIS-ID:11955220
2., utök. och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 559 s. ISBN:9789144096681 LIBRIS-ID:18685673 Sök i biblioteket
14. ed. : Edinburgh : Bailliere Tindall Elsevier, 2012 - xvii, 1017 s. ISBN:9780702052330 LIBRIS-ID:13506433 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 271 s. ISBN:91-44-03046-0 LIBRIS-ID:9712842 Sök i biblioteket
Fifth edition. : Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning, [2014], c2016. - xx, 966 pages ISBN:9781284053005 LIBRIS-ID:17367835 Sök i biblioteket
2nd ed. : Burlington, Mass. : Jones & Bartlett Learning, c2013. - xxiv, 405 p., [2] p. of plates ISBN:1-4496-4736-7 LIBRIS-ID:13457487 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur AB, 2021 - 328 sidor ISBN:9789144133324 LIBRIS-ID:1dgv052tzd20ml8f Sök i biblioteket