Examensarbete i omvårdnad - barn och ungdom, 15 hp
Degree Project in Nursing - Pediatric Nursing, 15 credits- Kurskod
- 2BU013
- Kursens benämning
- Examensarbete i omvårdnad - barn och ungdom
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2013-11-28
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2022-10-24
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2023
Särskild behörighet
Antagen till specialistsjuksköterskeprogrammet - barn och ungdom.
För behörighet till kursen Examensarbete i omvårdnad - barn och ungdom krävs godkänt i följande moment i kursen Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad: Moment 1: Artikelgranskning, 1.5 hp och moment 2: Dataanalys och tolkning av resultat, 2 hp eller likvärdiga kurser på avancerad nivå.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska ha fördjupat sin kunskap i huvudområdets vetenskapliga grund och integrerat teoretiska och praktiska kunskaper i specialistområdet hälso- och sjukvård för barn och ungdomar samt visat förmåga att tillämpa relevant forskningsmetodik i ett självständigt examensarbete.
Lärandemål
- visa fördjupad kunskap inom huvudområdet omvårdnad och dess vetenskapliga grund
- visa fördjupad kunskap inom specialistområdet barn och ungdom och dess vetenskapliga grund
- visa fördjupad kunskap i vetenskapsteorier och metodik vad gäller design, metoder för datainsamling och analys
- systematiskt söka, kritiskt granska och tolka information som grund för examensarbetet
- planera och med adekvat metodik genomföra ett vetenskapligt arbete
- muntligt och skriftligt med vetenskaplig noggrannhet presentera och diskutera komplexa situationer samt argumentera för val och slutsatser i forskningsprocessen
- utifrån ett omvårdnads- och samhällsperspektiv diskutera och argumentera för examensarbetens vetenskapliga, ämnesmässiga och/eller kliniska relevans
- tillämpa vårdetiska principer beaktande mänskliga rättigheter
- tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer samt värdera forskningsetiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
- tillämpa och föra ett kritiskt resonemang vad gäller det vetenskapliga språket, vedertagna skrivregler och referenshantering
Innehåll
I kursen ingår att självständigt planera och genomföra ett examensarbete i omvårdnad med relevans för hälso- och sjukvård för barn och ungdomar samt presentation och försvar av eget examensarbete.
Systematisk sökning och värdering av vetenskapliga artiklar, metodologiska och forskningsetiska diskussioner, muntlig och skriftlig presentation samt kritisk granskning av andras examensarbete ingår.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är seminarier, handledning och föreläsningar, vilka alla är obligatoriska.
Examensarbetet utförs i par om inte särskilda skäl föreligger.
Handledningen sker företrädesvis i seminarieform. Kontinuerlig uppföljning av examensarbetets genomförandeprocess sker under handledda, schemalagda seminarier. Föreläsningar som stödjer genomförandeprocessen ingår.
Examination
Examensarbetet bedöms individuellt och studenten ska visa självständighet i genomförandet av arbetet.
Examinationen sker i tre steg:
- det skriftliga examensarbetet bedöms av examinator utifrån fastställda bedömningskriterier
- muntlig examination där studenten försvarar sitt arbete
- muntlig examination där studenten opponerar på ett annat examensarbete
För godkänd kurs krävs att samtliga steg i examinationen är godkända.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfälle för examensarbetet.
Begränsning av antalet examinationstillfällen:
Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.
Undervisning sker på svenska.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Följande kurs är helt överlappande: 2BU011 Examensarbete i omvårdnad - barn och ungdom, 15 hp.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Senaste upplagan gäller.
Litteratur på engelska kan förekomma.
Design och metod
2. ed. : London : McGraw-Hill Education/Open University Press, 2016 - xv, 229 p. ISBN:9780335263806 LIBRIS-ID:19466808 Sök i biblioteket
2., utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 233 s. ISBN:9789144104270 LIBRIS-ID:18062641 Sök i biblioteket
Fourth edition : Los Angeles : Sage Publications, [2017] - xxv, 459 pages ISBN:9781506361178 LIBRIS-ID:20024195 Sök i biblioteket
Fifth edition : Thousand Oaks, California : SAGE Publicaitons, Inc., [2020] - xvii, 280 pages ISBN:9781544318479 LIBRIS-ID:w6vrhb99t1k9gtgn Sök i biblioteket
Boston : Cengage, 2020 - xx, 647 pages ISBN:9780357670682 LIBRIS-ID:q4d3vfq0nch3nj8l URL: Länk Sök i biblioteket
4th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins, 2013 - xiii, 367 p. ISBN:9781608318049 LIBRIS-ID:16518955 Sök i biblioteket
Fourth edition : Thousand Oaks, California : SAGE, [2019] - xiv, 453 sidor ISBN:9781506395661 LIBRIS-ID:29zgq3p20vq67c99 Sök i biblioteket
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 412 s. ISBN:9789144101675 LIBRIS-ID:16763239 Sök i biblioteket
2. ed. : Thousand Oaks, CA : Sage Publications, cop. 2005 - 175 s. ISBN:0-7619-2607-0 (cloth) LIBRIS-ID:9527020 Sök i biblioteket
Eleventh edition : Philadelphia : Wolters Kluwer Health, [2021] - 839 pages ISBN:9781975154141 LIBRIS-ID:4gf8d5hq2n5lwcff URL: Länk Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 262 sidor ISBN:978-91-44-11863-5 LIBRIS-ID:21385235 Sök i biblioteket
Forskningsetik
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s. ISBN:978-91-7307-352-3 LIBRIS-ID:21388308 URL: Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet Sök i biblioteket
Att skriva och referera vetenskaplig text
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 424 sidor ISBN:9789144129327 LIBRIS-ID:v5wwk5b6s6t8zzxf Sök i biblioteket
6., [updated and enlarged] ed. : Cambridge : Cambridge University Press, 2006 - xv, 302 s. ISBN:0-521-67167-1 (hft.) LIBRIS-ID:10148844 Sök i biblioteket
6. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association, cop. 2010, [eg. 2009] - xviii, 272 p. ISBN:978-1-4338-0561-5 (pbk) LIBRIS-ID:11503766 Sök i biblioteket
Evidens
1. uppl. : Vasa : Åbo Akademi, 2004 - 151 s. ISBN:952-12-1404-X Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s. ISBN:978-91-44-07271-5 LIBRIS-ID:12543003 Sök i biblioteket