Kursplan för

Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård, 7,5 hp

Clinical Training in Paediatric Health Care, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2025.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT21 , HT21 , VT22 , VT23 , HT24 , VT25
Kurskod
2BU016
Kursens benämning
Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2020-09-08
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2024-10-14
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2025

Särskild behörighet

Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - barn och ungdom.

Godkänt i moment 2 (3 hp) i kursen Omvårdnad inom barnhälsovård, 7.5 hp, och moment 2 (3 hp) i kursen Omvårdnad inom elevhälsans medicinska insatser, 7.5 hp, krävs för att påbörja kursen.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande inom utbildning på KI till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska uppnå kompetens för att med ett professionellt förhållningssätt självständigt kunna bedriva och leda omvårdnadsarbete inom sjukvård för barn och ungdom.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • identifiera och analysera omvårdnadsbehov och omvårdnadsåtgärder utifrån personcentrerad vård vid komplexa sjukdomstillstånd 
  • visa kunskap om omvårdnadsprocessen genom att bedöma, argumentera för och hantera komplexa situationer och frågeställningar inom pediatrisk omvårdnad även med begränsad information

  • integrera omvårdnadsprocessen och visa på handlingsberedskap i planering och genomförande av undersökningar, procedurer och behandlingar samt utvärdera och dokumentera dessa
  • visa förmåga att bedriva omvårdnad i en interkulturell kontext och säkerställa patientsäker kommunikation

  • analysera och reflektera kring relevant vetenskap och beprövad erfarenhet och se dess samband och betydelse för specialistsjuksköterskeprofessionen inom pediatrisk omvårdnad
  • visa förmåga till självkritiskt förhållningssätt relevant för yrkesutövningen samt stå upp för grundläggande värderingar i enlighet med Hälso- och sjukvårdslagen och FN:s barnkonvention
  • analysera och reflektera kring vårdetiska, samhälleliga, hållbarhets- , genus- och patientsäkerhetsaspekter, samt interprofessionella samarbetsaspekter inom pediatrisk omvårdnad 

Innehåll

  • pediatrisk omvårdnad inom barn- och ungdomsmedicin, barn- och ungdomskirurgi, neonatologi, akut pediatrik samt psykisk ohälsa
  • nutrition, vätskebalans, farmakologi och läkemedelshantering
  • smärtskattning och smärtlindringsmetoder
  • barnperspektiv och barnets perspektiv
  • information, kommunikation, vårdpedagogik och bemötande
  • personcentrerad, patientsäker och evidensbaserad vård
  • omvårdnad utifrån kulturella, psykosociala och genusaspekter
  • vårdetiska, samhälleliga och hållbarhetsaspekter 
  • Hälso- och sjukvårdslagen och FN:s barnkonvention
  • omvårdnadsprocessen 
  • dokumentation
  • interprofessionell samverkan
  • handhavande av medicinteknisk utrustning 

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är VIL (verksamhetsintegrerat lärande) och studentaktiverande undervisning (enskilt och i seminarieform), vilka är obligatoriska. 

För egna studier kommer en webbaserad lärplattform att användas.

Den verksamhetsförlagda utbildningen som motsvarar 5 antal veckor omfattar 40 timmar/vecka varav 32 timmar/vecka är förlagda i verksamheten. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även helgdagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.

Examination

Kursen examineras genom tre delexaminationer bestående av individuell hemexamination, examinerande seminarium, samt bedömning av verksamhetsförlagd utbildning enligt Bedömningsformulär för Verksamhetsförlagd utbildning (BeVut).

Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.

Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. 

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator kan, om så är fallet, fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.

Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras.

När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en skriftlig individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. 

Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

En student som påbörjar och utan särskilda skäl avbryter sin VFU ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle. 

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.

Undervisning sker på svenska.

Undervisning på engelska kan förekomma.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Senaste upplagan gäller.

Litteratur på engelska kan förekomma.

Akut pediatrik Norgren, Svante; Ludvigsson, Jonas; Norman, Mikael
Barnmedicin Hanséus, Katarina; Jägervall, Martin; Norman, Mikael
Björkman, Anna-Maria Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering
Björvell, Catrin Sjuksköterskans journalföring och informationshantering : en praktisk handbok
Genusperspektiv på vård och omvårdnad Strömberg, Helén; Eriksson, Henrik
Illustrerad farmakologi Thoresen, Hege; Simonsen, Terje; Christensen, Hege; Thidemann Johansen, Harald; Tranheim Kase, Eili; Robertsen, Ida; Rustan, Arild Christian; Solberg, Rigmor Roman, Elisabet
Kersey-Matusiak, Gloria Kulturkompetent omvårdnad Berndtsson, Margareta Brandin
Kompendium i barnkirurgi och barnortopedi Frenckner, Björn; Hirsch, Georg; Wester, Tomas; Åstrand, Per
Lagercrantz, Hugo Neonatologi Hellström-Westas, Lena; Norman, Mikael
Omvårdnad av det nyfödda barnet Lundqvist, Pia
Omvårdnadens grunder : Ansvar och utveckling Ehrenberg, Anna; Wallin, Lars; Edberg, Anna-Karin
Omvårdnad för barn och unga - - på avancerad nivå Patriksson, Katarina; Wigert, Helena; Angelhoff, Charlotte; Arwehed, Sofia; Bartholdson, Cecilia; Berghammer, Malin; Bergius, Helena; Bexell, Bim; Bratt, Ewa Lena; Brorsson, Anna Lena; Burström, Åsa; Castor, Charlotte; Cederlund, Mats; Danielsson Liljekvist, Pernilla; Ericson, Jenny; Granhagen Jungner, Johanna; Granlund, Mats; Grönberg, Angelica; Hansson, Helena; Huus, Karina; Jenholt Nolbris, Margaretha; Johansson, Anette; Karlsson, Katarina; Karlsson, Manne; Karlsson, Victoria; Kerstis, Birgitta; Kimland, Elin; Kreicbergs, Ulrika; Lidwall, Birgit; Lilliesköld, Siri; Lindholm Olinder, Anna; Lövgren, Malin; Melin, Karin; Mårtensson, Ulrika; Nilsson, Stefan; Nordeke, Camilla; Nordin, Karin; Olsson, Emma; Pergert, Pernilla; Ringnér, Anders; Rullander, Anna-Clara; Rydström, Lise-Lott; af Sandeberg, Margareta; Sparud Lundin, Carina; Thernström Blomqvist, Ylva; Tsoukala, Dionysia; Wallström, Linda; Wigander, Helena; Wilson, Emilija; Öfverberg, Elin; Öst, Elin; Molin, Lennart Patriksson, Katarina; Wigert, Helena
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden Edberg, Anna-Karin; Ehrenberg, Anna; Wijk, Helle; Öhlén, Joakim
Omvårdnadsdiagnoser : definitioner och klassifikation 2018-2020 Herdman, T. Heather; Kamitsuru, Shigemi Florin, Jan
Patientundervisning : ett samspel för lärande Klang Söderkvist, Birgitta; Kneck, Åsa
Pediatrik Moëll, Christian; Gustafsson, Jan
Pediatrisk omvårdnad Kristensson Hallström, Inger; Derwig, Mariette
Rosengren, Kristina Vårdledarskap : att utveckla och förbättra framtidens vård och omsorg
Sandman, Lars; Kjellström, Sofia Etikboken : etik för vårdande yrken
Smärta och smärtbehandling hos barn och ungdomar Lundeberg, Stefan
Söderbäck, Maja Kommunikation med barn och unga i vården
Thiele Schwarz, Ulrica von; Hasson, Henna; Wallin, Lars Tillförlitlig & relevant kunskap för sjuksköterskor : om vetenskap och beprövad erfarenhet
Vårdhandboken