Omvårdnad inom hälsa-ohälsa under adolescensperioden, fördjupning, 7,5 hp
Health and Illness during the Course of Adolescence, Specialization, 7,5 credits- Kurskod
- 2BU021
- Kursens benämning
- Omvårdnad inom hälsa-ohälsa under adolescensperioden, fördjupning
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2020-10-22
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2024-10-08
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - barn och ungdom.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten självständigt ska kunna identifiera, bedöma, planera, genomföra samt utvärdera åtgärder för att bedriva omvårdnad och/eller hälsoarbete för ungdomar under adolescensperioden (10-20 år) .
Efter genomgånget moment ska studenten:
- analysera värderingar och normer som är centrala för att främja hälsa och välbefinnande hos ungdomar samt deras betydelse på ungdomens hälsobeteende i ett mångkulturellt samhälle.
- kunna beskriva ungdomens sexualitet under adolescensperioden samt analysera begreppet sexuell hälsa och dess betydelse för ungdomars välbefinnande.
- kunna analysera och argumentera för olika övergångar som ungdomar genomgår under adolescensen och hur dessa påverkar ungdomars utveckling och välbefinnande.
- argumentera för ungdomars rättigheter i enlighet med reglerande lagar, samt reflektera över ett etiskt förhållningssätt
Innehåll
- skydds- och riskfaktorer, psykisk och somatisk hälsa
- sociala och kulturella värderingar och normer
- mångkulturellt samhälle
- hedersrelaterat våld
- sexuell hälsa och genus
- omvårdnadsteorier och hälsopedagogiska modeller
- övergångar (transition) under adolescensperioden
- kommunikationsverktyg och interventioner
- hälsopolitiska mål, WHO, reglerande lagar och barns rättigheter
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner, seminarier, studiebesök samt föreläsningar.
Kursen genomförs digitalt.
Examination
Nätbaserade gruppseminarium och individuella nätbaserade examinationer samt en slutlig individuell skriftlig examination.
Obligatoriska moment som förekommer i kursen är seminarier, fältstudier, virtuella diskussioner och examinationer.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de
obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten
slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa
gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. .
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ska minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) tillhandahållas på det tidigare innehållet under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen. Följande kurs är överlappande: 2QA336 Omvårdnad inom hälsa-ohälsa under adolescensperioden, fördjupning 7.5 hp.
Litteratur och övriga läromedel
Resurslitteratur
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 261 sidor ISBN:9789147125920 LIBRIS-ID:9lfnk8d7774z0sdk Sök i biblioteket
2. [utökade och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 412 s. ISBN:9789144108568 LIBRIS-ID:19509085 Sök i biblioteket
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2018 - 276 sidor ISBN:9789127822450 LIBRIS-ID:22073369 Sök i biblioteket
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 271 sidor ISBN:9789147133598 LIBRIS-ID:0bn04n3xxbq66hks Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 333 sidor ISBN:9789144138855 LIBRIS-ID:r59x7fqpptm7djlp Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 296 sidor ISBN:9789144140186 LIBRIS-ID:xb3s3vbnv15ntmk4 Sök i biblioteket
Studentlitteratur AB, 2024 - 474 sidor ISBN:9789144156057 LIBRIS-ID:2krrgxzd0njvf3x8 Sök i biblioteket