Kursplan för

Omvårdnad inom distriktsvård i ett livscykelperspektiv, 22,5 hp

Community health nursing care across the life-span, 22,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT08 , HT08 , HT09 , VT10 , HT10 , VT11 , HT11 , VT12
Kurskod
2DS003
Kursens benämning
Omvårdnad inom distriktsvård i ett livscykelperspektiv
Hp
22,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnden för sjuksköterskeutbildning och specialistutbildningar för sjuksköterskor
Datum för fastställande
2007-12-03
Reviderad av
Programnämnd 9
Senast reviderad
2010-07-07
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2010

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt Kurs Hälsa, livsvillkor och miljö 7,5 hp 2DS000. Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildningen (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.

Mål

Kursens mål är att studenten efter genomgången kurs ska ha uppnått kompetens för att självständigt och professionellt kunna ansvara för, bedriva och utveckla hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård. Studenten ska i detta arbete kunna kritiskt värdera och tillämpa omvårdnadsforskning och evidensbaserade metoder. Med distriktsvård avses även barnhälsovård och skolhälsovård. Kursen består av två moment: 1. Barn och ungdomars hälsa 10,5 hp Health for children and adolescents 2. Vuxna och äldres hälsa/vård i hemmet 12 hp Health for adults and elderly/home health care Moment 1: Barn och ungdomars hälsa 10,5 hp Health for children and adolescents Efter genomgånget moment ska studenten kunna: - förstå och reflektera över föräldraskap, samspel och relationer mellan barn och föräldrar samt kunna värdera olika metoder för föräldrastöd såväl individuellt som i grupp - förklara och bedöma tillväxt samt fysisk, motorisk, kognitiv och socio- emotionell utveckling hos barn och ungdomar utifrån olika utvecklingsteorier - bedöma amning, kost och matvanor bland barn- och ungdomar utifrån näringsinnehåll och hälsoaspekter - undervisa och kommunicera med barn och ungdomar och deras familj utifrån pedagogiska teorier samt självständigt kunna utföra hälsofrämjande och förebyggande arbete - förklara och bedöma skador, sjukdomstillstånd och hälsoproblem som är vanligt förekommande bland barn och ungdomar med beaktande av gender och kultur - självständigt bedöma omvårdnadsbehov samt planera, genomföra och utvärdera omvårdnad och värdera insatser och stöd till barn, ungdomar och familjer utifrån samhällets ansvar, resurser och barnkonventionens intentioner och ett etiskt förhållningssätt - självständigt utföra medicinsk bedömning och ordination av läkemedel för vaccinationer inom fastlagda vaccinationsprogram Moment 2: Vuxna och äldres hälsa/ vård i hemmet 12hp Health for adults and elderly/home health care Efter genomgånget moment ska studenten kunna: - bemöta och kommunicera med patient och närstående samt i samråd analysera och bedöma omvårdnadsbehov och planera, genomföra samt utvärdera omvårdnad samt reflektera över vad ett professionellt förhållningssätt innebär inom distriktsvård - problematisera och reflektera över hemmets betydelse för hälsa och vård och som arbetsmiljö, samt ansvara för att omvårdnad samordnas och utförs utifrån ett etiskt förhållningssätt - förklara och bedöma olika sjukdomstillstånd med beaktande av gender och kultur samt reflektera över distriktssköterskans omvårdnadsansvar i samband med rehabilitering/habilitering - självständigt bedöma och värdera behov av och kunna förskriva förbrukningsartiklar och hjälpmedel med beaktande av patientens integritet och säkerhet samt förskriva enligt gällande bestämmelser - reflektera över och ansvara för medicinteknisk utrustning på mottagning och i hemsjukvård och att det är ett stöd för patientens livskvalitet och säkerhet - självständigt undervisa och handleda patienter och närstående såväl individuellt som i grupp och i olika omvårdnadssituationer samt initiera, planera och genomföra hälsofrämjande aktiviteter

Innehåll

Moment 1. Barn och ungdomars hälsa Innehållet i detta moment fokuseras på hälsoarbete, omvårdnad och behandling av hälsoproblem bland barn och ungdomar. - Föräldraskap/föräldrastöd - Utvecklingsteorier - Kost och amning - Hälsofrämjande och förebyggande arbete bland barn, ungdomar och familjer, - Vaccinationer inom fastlagda program - Pediatrik - Omvårdnad/dokumentation - Organisation och ledarskap inom barn- och skolhälsovård - Lagar, författningar, barnkonvention Moment 2. Vuxna och äldres hälsa/vård i hemmet Innehållet fokuseras på omvårdnad, prevention och behandling vid olika hälsoproblem och sjukdomstillstånd bland vuxna och äldre inom distriktsvård. - Omvårdnad i hemmet inkl. vård vid livets slut - Närståendes roll - Mat och näring - Hygien och smittskydd - Förskrivningsrätt av förbrukningsartiklar och tekniska hjälpmedel - Etiskt och professionellt förhållningssätt - Patientundervisning och kommunikation - Organisation, samverkan och ledarskap - Omvårdnadsdokumentation, lagar, författningar

Barn och ungdoms hälsa, 10.5 hp

Betygsskala: VU

Vuxna och äldres hälsa/vård i hemmet, 12.0 hp

Betygsskala: VU

Arbetsformer

Kursen genomförs såväl som campusutbildning (helfart) och distansutbildning (halvfart) och arbetsformerna utgår från ett problemorienterat och studentaktiverande synsätt på lärandet. I campusutbildningen ingår pedagogiska arbetsformer såsom föreläsningar, seminarier, grupparbete och individuellt arbete. I kursen ingår även verksamhetsförlagd utbildning, barnhälsovård 3 hp, skolhälsovård 3 hp samt distriktsvård 7,5 hp. Under den verksamhetsförlagda utbildningen ingår handledning och reflexion individuellt och/eller i grupp. Distansutbildningen är IT baserad och bygger på individuellt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/7,5 hp.

Examination

Moment 1 Barn och ungdomars hälsa Skriftlig individuell examination Moment 2 Vuxna och äldres hälsa Skriftlig individuell examination Klinisk examination i distriktsvård Slutexamination av moment 1 och 2 sker i individuell form vid kursens slut. Studieuppgifter och tidigare examinationer ska vara genomförda för att få delta i slutexamination. För att få betyget godkänd på kursen krävs godkänt resultat från båda momenten samt slutexamination av kursen. För att få betyget väl godkänd krävs väl godkänt resultat från minst ett moment samt från slutexamination. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkter för prov anges vid kursstart. Den verksamhetsförlagda utbildningen som ingår i kursen är obligatorisk och under den sker en fortlöpande bedömning av studenternas lärande. Studenten har rätt att genomgå verksamhetsförlagd utbildning maximalt två gånger. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övriga föreskrifter

Övrigt Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk

Barnhälsovård : Att främja barns hälsa Magnusson, Margaretha; Blenow, Margareta; Hagelin, Elisabet; Sundelin, Claes
Blomquist, Kerstin; Edberg, Anna-Karin Att vara äldre : man har ju sina krämpor
Blomquist, Ulla-Britt; Nicolaou, Ingegärd Förskrivningsprocessen för hjälpmedel till personer med funktionshinder.
Broberg, Anders; Almqvist, Kerstin; Tjus, Tomas Klinisk barnpsykologi: utveckling på avvägar
Evenshaug, Oddbjørn; Hallen, Dag Barn- och ungdomspsykologi Nilsson, Björn
Hallström, Inger; Lindberg, Tor Pediatrisk omvårdnad
Hillman, Olle Skolhälsovård : introduktion och praktisk vägledning
Jakobsson, Ulf Långvarig smärta
Kylberg, Elisabeth; Westlund, Anna Maria; Zwedberg, Sofia Amning idag
Nilsson, Agneta Omvårdnadskompetens inom hemsjukvård : en deskriptiv studie
Norlén Lars och Hans Siltberg (red) Hålla tätt : En bok om urininkontinens och överaktiv blåsa
Omvårdnad vid diabetes Wikblad, Karin
Silfverberg, Gunilla (red) Hemmets vårdetik : Om vård av äldre i livets slutskede

Rekommenderad kurslitteraur

Barnmedicin Lindberg, Tor; Lagercrantz, Hugo
Bremberg, Sven Elevhälsa : teori och praktik
Ericson, Elsy och Thomas Medicinska sjukdomar. : Specifik omvårdnad Medicinsk behandling Patofysiologi
Gustafsson, Barbro Bekräftande omvårdnad : SAUK-modellen för vård och omsorg Wiik, Wendela
Johansson, Katarina; Wirbing, Peter Riskbruk och missbruk : alkohol, läkemedel, narkotika : uppmärksamma, motivera och behandla inom primärvård, socialtjänst och psykiatri
Larsson, M; Rundgren, Å Geriatriska sjukdomar
Lundgren, Mikael; Lökholm, Kent Motivationshöjande samtal i skolan : att motivera och arbeta med elevers förändring
Möller, Anders; Nyman, Erling Barn, familj och funktionshinder : utveckling och habilitering
Patientundervisning och patienters lärande Svensk sjuksköterskeförening
Persson, Eva; Berndtsson, Ina; Carlsson, Eva Stomi- och tarmopererad : ett helhetsperspektiv
Wahlberg, Anna Carin Sjuksköterskans telefonrådgivning
Willman, Ania; Stoltz, Peter; Bahtsevani, Christel Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet