Kursplan för

Omvårdnad inom distriktsvård i ett livscykelperspektiv, 22,5 hp

Community health nursing care across the life-span, 22,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT08 , HT08 , HT09 , VT10 , HT10 , VT11 , HT11 , VT12
Kurskod
2DS003
Kursens benämning
Omvårdnad inom distriktsvård i ett livscykelperspektiv
Hp
22,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnden för sjuksköterskeutbildning och specialistutbildningar för sjuksköterskor
Datum för fastställande
2007-12-03
Reviderad av
Programnämnd 9
Senast reviderad
2011-05-05
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2011

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt Kurs Hälsa, livsvillkor och miljö 7,5 hp 2DS000. Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildningen (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.

Mål

Kursens mål är att studenten efter genomgången kurs ska ha uppnått kompetens för att självständigt och professionellt kunna ansvara för, bedriva och utveckla hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård. Studenten ska kunna analysera, kritiskt värdera, tillämpa omvårdnadsforskning och evidensbaserade metoder inom distriktsvård. Med distriktsvård avses även barnhälsovård och skolhälsovård. Kursen består av två moment: 1. Barn och ungdomars hälsa 10,5 hp Health for children and adolescents 2. Vuxna och äldres hälsa 12 hp Health for adults and elderly Moment 1: Barn och ungdomars hälsa 10,5 hp Health for children and adolescents Efter genomgånget moment ska studenten kunna: - Förstå och reflektera över föräldraskap, samspel och relationer mellan barn och föräldrar och olika metoder för föräldrastöd såväl individuellt som i grupp. - Förklara och självständigt bedöma tillväxt samt fysisk, motorisk, kognitiv och socio- emotionell utveckling hos barn och ungdomar utifrån olika utvecklingsteorier - Reflektera över amning och amnigsstöd och självständigt bedöma kost och matvanor bland barn- och ungdomar utifrån näringsinnehåll och hälsoaspekter. - Samtala och kommunicera med barn och ungdomar och deras familjer samt självständigt kunna utföra hälsofrämjande och förebyggande arbete utifrån olika teorier. - Förklara och bedöma skador, sjukdomstillstånd och hälsoproblem som är vanligt förekommande bland barn och ungdomar med beaktande av gender och kultur. - Självständigt bedöma omvårdnadsbehov samt planera, genomföra och utvärdera omvårdnad utifrån ett etiskt och professionellt förhållningssätt samt reflektera över interprofessionellt samarbete, insatser och stöd till barn, ungdomar och familjer utifrån samhällets ansvar och resurser. - Självständigt utföra bedömning och ordination av läkemedel för vaccinationer inom fastlagt vaccinationsprogram för barn och ungdom och genomföra vaccinationer på ett patientsäkert sätt. Moment 2: Vuxna och äldres hälsa 12hp Health for adults and elderly Efter genomgånget moment ska studenten kunna: - Problematisera, analysera och reflektera över hemmets betydelse för hälsa och vård och som arbetsmiljö samt reflektera över betydelsen av ett professionellt och interprofesionellt samt etiskt förhållningssätt - Bemöta och kommunicera med patient och närstående och i samråd analysera och bedöma omvårdnadsbehov och planera, genomföra, utvärdera samt dokumentera omvårdnad - Förklara och självständigt bedöma olika hälsoproblem och sjukdomstillstånd med beaktande av gender och kultur samt reflektera över distriktssköterskans omvårdnadsansvar i samband med interprofessionellt samarbete och rehabilitering - Självständigt bedöma och värdera behov av förbrukningsartiklar och hjälpmedel och förskriva dessa enligt gällande bestämmelser och därvid beakta patientens integritet och säkerhet - Självständigt initiera, planera och genomföra hälsofrämjande arbete samt undervisa patienter och närstående såväl individuellt som i grupp - Visa förmåga att integrera evidensbaserad kunskap i kliniska verksamhet

Innehåll

Moment 1. Barn och ungdomars hälsa Innehållet i detta moment fokuseras på hälsoarbete och omvårdnad bland barn och ungdomar och deras familjer. - Föräldraskap/föräldrastöd - Utveckling/Utvecklingsteorier - Amning och kost - Hälsofrämjande och förebyggande arbete - Vaccinationer inom fastlagt program - Pediatrik - Omvårdnad - Lagar, författningar, barnkonvention - Etiskt och professionellt förhållningssätt Moment 2. Vuxna och äldres hälsa Innehållet fokuseras på omvårdnad och hälsoarbete bland vuxna och äldre och deras anhöriga inom distriktsvård - Hemmet som vårdmiljö - Distriktssköterskans etiska och professionella förhållningssätt - Omvårdnad - Hälsoproblem och sjukdomstillstånd - Förskrivningsrätt vid omvårdad av patienter med diabetes, stomi och inkontinens samt hjälpmedel - Hälsofrämjande arbete och hälsoundervisning - Integrering av evidensbaserad kunskap - Organisation, interprofessionell samverkan och ledarskap

Barn och ungdoms hälsa, 10.5 hp

Betygsskala: VU

Vuxna och äldres hälsa/vård i hemmet, 12.0 hp

Betygsskala: VU

Arbetsformer

Kursen genomförs såväl som campusutbildning (helfart) och distansutbildning (halvfart) och arbetsformerna utgår från ett problemorienterat och studentaktiverande synsätt på lärandet. I campusutbildningen ingår pedagogiska arbetsformer såsom föreläsningar, seminarier, grupparbete och individuellt arbete. I kursen ingår även verksamhetsförlagd utbildning, barnhälsovård 3 hp, skolhälsovård 3 hp samt distriktsvård 7,5 hp. Under den verksamhetsförlagda utbildningen ingår handledning och reflexion individuellt och/eller i grupp. Distansutbildningen är IT baserad och bygger på individuellt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/7,5 hp.

Examination

Moment 1 Barn och ungdomars hälsa Skriftlig individuell examination som utgår från fall/situationer med anknytning till barn- och skolhälsovård Moment 2 Vuxna och äldres hälsa Skriftlig individuell examination utgörs i form av hemtentamen. Klinisk examination i distriktsvård består av en praktisk och en teoretisk del som kompletterar varandra Slutexamination av moment ett och två sker individuellt genom tentamen vid kursens slut i form av fall och/eller situationer utifrån hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktssköterskans ansvarsområden Studieuppgifter och tidigare examinationer ska vara genomförda för att få delta i slutexamination. För att få betyget godkänd på kursen krävs godkänt resultat från båda momenten samt slutexamination av kursen. För att få betyget väl godkänd krävs väl godkänt resultat från minst ett moment samt från slutexamination. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkter för prov anges vid kursstart. Den verksamhetsförlagda utbildningen som ingår i kursen är obligatorisk och under den längre VFU- perioden sker en fortlöpande bedömning av studenternas lärande. Studenten har rätt att genomgå verksamhetsförlagd utbildning maximalt två gånger. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övriga föreskrifter

Övrigt Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk

Blomquist, Kerstin; Edberg, Anna-Karin Att vara äldre : man har ju sina krämpor
Broberg, Anders; Almqvist, Kerstin; Tjus, Tomas Klinisk barnpsykologi: utveckling på avvägar
Evenshaug, Oddbjørn; Hallen, Dag Barn- och ungdomspsykologi Nilsson, Björn
Geriatrisk omvårdnad : god omsorg och vård till den äldre Kirkevold, Marit; Brodtkorb, Kari; Hylen Ranhoff, Anette Bolinder-Palmér, Inger; Olsson, Kristina
Hallström, Inger; Lindberg, Tor Pediatrisk omvårdnad
Hemsjukvård Drevenhorn, Eva
Hillman, Olle Skolhälsovård : introduktion och praktisk vägledning
Jakobsson, Ulf Långvarig smärta
Klang Söderkvist, Birgitta Patientundervisning
Kylberg, Elisabeth; Westlund, Anna Maria; Zwedberg, Sofia Amning i dag Amning idag
Magnusson, Margaretha Barnhälsovård : att främja barns hälsa
Silfverberg, Gunilla (red) Hemmets vårdetik : Om vård av äldre i livets slutskede
Socialstyrelsens föreskrifter om användning av medicintekniska produkter i hälso- och sjukvården : SOSFS 2008:1

Rekommenderad kurslitteraur

Barnmedicin Lindberg, Tor; Lagercrantz, Hugo
Ericson, Elsy; Ericson, Thomas Medicinska sjukdomar : specifik omvårdnad, medicinsk behandling, patofysiologi
Lundgren, Mikael; Lökholm, Kent Motivationshöjande samtal i skolan : att motivera och arbeta med elevers förändring
Möller, Anders; Nyman, Erling Barn, familj och funktionshinder : utveckling och habilitering
Näringslära för högskolan Abrahamsson, Lillemor; Andersson, Agneta; Becker, Wulf; Nilsson, Gerd
Omvårdnad vid diabetes Wikblad, Karin
Persson, Eva; Berndtsson, Ina; Carlsson, Eva Stomi- och tarmopererad : ett helhetsperspektiv
Uroterapi Hellström, Anna-Lena; Lindehall, Birgitta
Willman, Ania; Stoltz, Peter; Bahtsevani, Christel Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet