Omvårdnad inom distriktsvård i ett livscykelperspektiv, 22,5 hp
Community health nursing care across the life-span, 22,5 credits- Kurskod
- 2DS003
- Kursens benämning
- Omvårdnad inom distriktsvård i ett livscykelperspektiv
- Hp
- 22,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnden för sjuksköterskeutbildning och specialistutbildningar för sjuksköterskor
- Datum för fastställande
- 2007-12-03
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2008
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt Kurs Hälsa, livsvillkor och miljö 7,5 hp 2DS000
Mål
Kursens mål är att studenten efter genomgången kurs ska ha uppnått kompetens för att självständigt och professionellt kunna ansvara för, bedriva och utveckla hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård. Studenten ska i detta arbete kunna kritiskt värdera och tillämpa omvårdnadsforskning och evidensbaserade metoder. Med distriktsvård avses även barnhälsovård och skolhälsovård. Kursen består av två moment: 1. Barn och ungdomars hälsa 10,5 hp Health for children and adolescents 2. Vuxna och äldres hälsa/vård i hemmet 12 hp Health for adults and elderly/home health care Moment 1: Barn och ungdomars hälsa 10,5 hp Health for children and adolescents Efter genomgånget moment ska studenten kunna: - förstå och reflektera över föräldraskap, samspel och relationer mellan barn och föräldrar samt kunna värdera olika metoder för föräldrastöd såväl individuellt som i grupp - förklara och bedöma tillväxt samt fysisk, motorisk, kognitiv och socio- emotionell utveckling hos barn och ungdomar utifrån olika utvecklingsteorier - bedöma amning, kost och matvanor bland barn- och ungdomar utifrån näringsinnehåll och hälsoaspekter - undervisa och kommunicera med barn och ungdomar och deras familj utifrån pedagogiska teorier samt självständigt kunna utföra hälsofrämjande och förebyggande arbete - förklara och bedöma skador, sjukdomstillstånd och hälsoproblem som är vanligt förekommande bland barn och ungdomar med beaktande av gender och kultur - självständigt bedöma omvårdnadsbehov samt planera, genomföra och utvärdera omvårdnad och värdera insatser och stöd till barn, ungdomar och familjer utifrån samhällets ansvar, resurser och barnkonventionens intentioner och ett etiskt förhållningssätt - självständigt utföra medicinsk bedömning och ordination av läkemedel för vaccinationer inom fastlagda vaccinationsprogram Moment 2: Vuxna och äldres hälsa/ vård i hemmet 12hp Health for adults and elderly/home health care Efter genomgånget moment ska studenten kunna: - bemöta och kommunicera med patient och närstående samt i samråd analysera och bedöma omvårdnadsbehov och planera, genomföra samt utvärdera omvårdnad samt reflektera över vad ett professionellt förhållningssätt innebär inom distriktsvård - problematisera och reflektera över hemmets betydelse för hälsa och vård och som arbetsmiljö, samt ansvara för att omvårdnad samordnas och utförs utifrån ett etiskt förhållningssätt - förklara och bedöma olika sjukdomstillstånd med beaktande av gender och kultur samt reflektera över distriktssköterskans omvårdnadsansvar i samband med rehabilitering/habilitering - självständigt bedöma och värdera behov av och kunna förskriva förbrukningsartiklar och hjälpmedel med beaktande av patientens integritet och säkerhet samt förskriva enligt gällande bestämmelser - reflektera över och ansvara för medicinteknisk utrustning på mottagning och i hemsjukvård och att det är ett stöd för patientens livskvalitet och säkerhet - självständigt undervisa och handleda patienter och närstående såväl individuellt som i grupp och i olika omvårdnadssituationer samt initiera, planera och genomföra hälsofrämjande aktiviteter
Innehåll
Moment 1. Barn och ungdomars hälsa Innehållet i detta moment fokuseras på hälsoarbete, omvårdnad och behandling av hälsoproblem bland barn och ungdomar. - Föräldraskap/föräldrastöd - Utvecklingsteorier - Kost och amning - Hälsofrämjande och förebyggande arbete bland barn, ungdomar och familjer, - Vaccinationer inom fastlagda program - Pediatrik - Omvårdnad/dokumentation - Organisation och ledarskap inom barn- och skolhälsovård - Lagar, författningar, barnkonvention Moment 2. Vuxna och äldres hälsa/vård i hemmet Innehållet fokuseras på omvårdnad, prevention och behandling vid olika hälsoproblem och sjukdomstillstånd bland vuxna och äldre inom distriktsvård. - Omvårdnad i hemmet inkl. vård vid livets slut - Närståendes roll - Mat och näring - Hygien och smittskydd - Förskrivningsrätt av förbrukningsartiklar och tekniska hjälpmedel - Etiskt och professionellt förhållningssätt - Patientundervisning och kommunikation - Organisation, samverkan och ledarskap - Omvårdnadsdokumentation, lagar, författningar
Barn och ungdoms hälsa, 10.5 hp
Vuxna och äldres hälsa/vård i hemmet, 12.0 hp
Arbetsformer
Kursen genomförs såväl som campusutbildning (helfart) och distansutbildning (halvfart) och arbetsformerna utgår från ett problemorienterat och studentaktiverande synsätt på lärandet. I campusutbildningen ingår pedagogiska arbetsformer såsom föreläsningar, seminarier, grupparbete och individuellt arbete. I kursen ingår även verksamhetsförlagd utbildning, barnhälsovård 3 hp, skolhälsovård 3 hp samt distriktsvård 7,5 hp. Under den verksamhetsförlagda utbildningen ingår handledning och reflexion individuellt och/eller i grupp. Distansutbildningen är IT baserad och bygger på individuellt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/7,5 hp.
Examination
Moment 1 Barn och ungdomars hälsa Skriftlig individuell examination Moment 2 Vuxna och äldres hälsa Skriftlig indiviuell examination Klinisk examination i distriktsvård Slutexamination av moment 1 och 2 sker i individuell form vid kursens slut. För att få betyget godkänd/väl godkänd på kursen krävs motsvarande resultat från båda momenten och från slutexamination av kursen samt godkänd bedömning från verksamhetsförlagd utbildning. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkter för prov anges vid kursstart. Den verksamhetsförlagda utbildningen som ingår i kursen är obligatorisk och under den sker en fortlöpande bedömning av studenternas lärande. Studenten har rätt att genomgå verksamhetsförlagd utbildning maximalt två gånger.
Övriga föreskrifter
Övrigt Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk
3., [helt rev.] uppl. /b [foto: Degerman, Nisse ... ; teckningar: Fredelius, Susanne ...] : Stockholm : Liber, 2000 - 311, [7] s. ISBN:91-47-04957-X LIBRIS-ID:8354353 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2001 - 512 s. ISBN:91-44-01595-X LIBRIS-ID:7275481 Sök i biblioteket
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2001 - [6], v, [1], 225, [9] s. ISBN:91-7346-391-4 LIBRIS-ID:8374051 Sök i biblioteket
3. uppl. : Stockholm : Gothia, 2003 - 185 s. ISBN:91-7205-386-0 LIBRIS-ID:9197559 Sök i biblioteket
Arvika : Pharmacia, 2002 - 195 s ISBN:91-85794-08-02 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur ; Stockholm : Vårdförbundet, 2006 - 360 s. ISBN:91-44-03539-X (Studentlitteratur) LIBRIS-ID:10071659 Kap.4,5,6,7,10,11,12,13,14,22 Sök i biblioteket
Stockholm : Studentlitteratur, 1999 - 617 s., [4] pl.-s. i färg ISBN:91-44-00980-1 (inb.) ; 807:00 LIBRIS-ID:8352777 Sök i biblioteket
1 : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 275 s ISBN:9789144022918 Sök i biblioteket
2., [helt omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 269 s. ISBN:91-44-04253-1 LIBRIS-ID:9553234 Sök i biblioteket
Stockholm : Natur och kultur, 2003 - 367, [1] s. ISBN:91-27-09438-3 (inb.) : 512:00 LIBRIS-ID:9121592 Sök i biblioteket
Rekommenderad kurslitteraur
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 250 sid ISBN:91-44-03043-6 Sök i biblioteket
2 : Lund : Studentlitteratur, 2002 - 503 s ISBN:9789144018942 Sök i biblioteket
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 508 s. ISBN:91-44-03163-7 LIBRIS-ID:9599437 Sök i biblioteket
2., [utök.] utg. : Stockholm : Natur och Kultur, 2005 - 340, [1] s. ISBN:91-27-09865-6 (inb.) LIBRIS-ID:9628618 Sök i biblioteket
2:a uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2003 - 322 s. ISBN:91-44-01829-0 Sök i biblioteket
(avhandling för doktorsexamen) : Göteborg : Göteborgs universitet, 2007
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 149 s. ISBN:91-44-03880-1 LIBRIS-ID:10113771 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 223 s. ISBN:91-47-05129-9 (korr.) LIBRIS-ID:9196385 Sök i biblioteket
1 : Stockholm : Gothia, 2007 - 110 s. ISBN:978-91-7205-516-2 Sök i biblioteket
1 : Stockholm : Liber, 2007 - 117 s. ISBN:97 89 1470 52974 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 172 s. ISBN:91-44-04578-6 Sök i biblioteket