Omvårdnad inom distriktsvård i ett livscykelperspektiv, 22,5 hp
Community health nursing care across the life-span, 22,5 credits- Kurskod
- 2DS008
- Kursens benämning
- Omvårdnad inom distriktsvård i ett livscykelperspektiv
- Hp
- 22,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-05-09
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2012
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt Kurs Hälsa, livsvillkor och miljö 7,5 hp 2DS000.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska ha uppnått kompetens för att självständigt och professionellt kunna ansvara för, bedriva och utveckla hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård. Med distriktsvård avses även barnhälsovård och skolhälsovård.
Kursen består av tre moment:
1. Teoretisk grund för arbete inom distriktsvård (teori) 7,5 hp
2. Verksamhetsförlagt utbildning inom distriktsvård (VFU) 9 hp
3. Omvårdnad i hemmiljön (teori +VFU) 6 hp
Moment 1: Teoretisk grund för arbete inom distriktsvård 7,5 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Utifrån olika teorier förklara och tolka människans utveckling och socialisation i ett livscykelperspektiv samt närståendes (familjens) betydelse för människans hälsa och utveckling
- Visa fördjupad kunskap om människans näringsbehov och ätande under livets gång
- Förklara, bedöma, analysera, dra slutsatser och handha samt förebygga vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar hos barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Identifiera människor i behov av särskilt stöd och visa fördjupad kunskap om och förståelse för individers sårbarhet vid olika övergångar
- Jämföra och värdera olika modeller för tillämpning inom hälso- och omvårdnadsarbete
- Visa kunskap om regelverk, styrdokument och riktlinjer aktuella inom distriktsvård samt visa kunskap om samhällets ansvar och resurser
Värdering och förhållningssätt
Efter genomgånget moment ska studenten
- Kunna värdera vad som kännetecknar ett etiskt och professionellt förhållningssätt i ett självständigt hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård
Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning inom distriktsvård 9 hp
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Självständigt utföra hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård utifrån olika modeller/metoder och aktuell forskning
- Självständigt identifiera, analysera och tillsammans med människan och närstående (familjen) bedöma omvårdnadssituationer samt planera, genomföra och utvärdera omvårdnad även med begränsad information
- Självständigt bedöma, ordinera och administrera läkemedel för vaccinationer inom barn-och skolhälsovården och självständigt genomföra vaccinationer på ett pedagogiskt och säkert sätt i alla åldrar
- Självständigt bedöma och analysera behov av förbrukningsartiklar och hjälpmedel och förskriva dessa enligt gällande bestämmelser
- Tillämpa lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter i hälso- och omvårdnadsarbete
Värdering och förhållningssätt
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Visa insikt om och reflektera över människans sårbarhet och närståendes (familjens) betydelse i relation till miljö och hälsa
- Visa förmåga att göra bedömningar, prioriteringar och utvärdera omvårdnad med hänsyn till etiska aspekter samt kunna reflektera över konsekvenser för den enskilda människan och närstående (familjen)
Moment 3: Omvårdnad i hemmiljön 6 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Problematisera och reflektera över hemmets betydelse för människans hälsa och för vårdandet inom basal och avancerad hemsjukvård samt hemmet som arbetsmiljö
- Utifrån olika metoder och styrdokument problematisera och reflektera över ledarskap och kvalitetsutveckling samt interprofessionell samverkan
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Självständigt leda omvårdnad med beaktande för patientens hälsa och välbefinnande samt patientsäkerhet utifrån interprofessionell samverkan
- Självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera omvårdad i samverkan med patienten och närstående (familjen) i hemmet samt reflektera över vad ett professionellt förhållningssätt innebär vid omvårdnad av patienter i hemmiljö
Värdering och förhållningssätt
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Visa respekt för människans värdighet och ha insikt i hennes rätt till självbestämmande i omvårdnadssituationen i hemmiljö
- Visa ett förhållningssätt i ledarskap som kännetecknas av delaktighet och förtroende för människor kompetens och utveckling
Innehåll
- Föräldraskap/föräldrastöd, tidigt samspel/anknytning
- Amning, ätande och näringsbehov hos barn, ungdomar och äldre
- Teorier om biologiskt, psykologiskt och social åldrande
- Människans sårbarhet vid övergång (transition)
- Teorier, modeller och metoder för hälso- och omvårdnadsarbete
- Vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar samt evidensbaserade omvårdnad bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Förskrivningsrätt vid omvårdnad av patienter med diabetes-, inkontinens- och stomi samt hjälpmedel
- Etiskt och professionellt förhållningssätt
- Vaccinationsverksamhet inom barn- och skolhälsovård
- Lagar, författningar, styrdokument, barnkonvention Verksamhetsförlagd utbildning inom distriktsvård, 9 hp - VFU inom DSK/VC, BHV och SHV (enligt individuell plan)
- Hälsofrämjande och förebyggande arbete, modeller och metoder bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Omvårdnad vid vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomstillstånd bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Omvårdnad vid vaccinationsverksamhet
- Förskrivningsrätt vid omvårdad av patienter med diabetes, stomi och inkontinens samt hjälpmedel
- Vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar samt evidensbaserade omvårdnad bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Tillämpning av lagar, författningar och styrdokument samt barnkonvention
- Människans och närståendes (familjens) sårbarhet i relation till omgivning och miljö
- Bedömningar och prioriteringar med hänsyn till etiska aspekter
- Etiska värderingar och ställningstaganden Omvårdnad i hemmiljön, 6 hp - Hemmets betydelse för människans hälsa
- Hemmet som vård och arbetsmiljön
- Metoder och styrdokument om ledarskap och kvalitetsutveckling inom distriktsvård
- Leda omvårdnad i patientens hemmiljö samt samverka med andra professioner för patienter med komplexa omvårdnadsbehov
- Vårdplanering i samverkan med andra professioner
- Etik och värdegrund
Arbetsformer
Kursen genomförs såväl som campusutbildning (helfart) och distansutbildning (halvfart) och arbetsformerna utgår från ett problemorienterat och studentaktiverande synsätt på lärandet. Distansutbildningen är IT baserad och antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/ 7,5 högskolepoäng. Olika pedagogiska arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp och seminarier samt föreläsningar förekommer.
Det pedagogiska arbetssättet syftar till att stimulera studenternas förmåga till aktivt, självständigt kunskapssökande, kritiskt tänkande och problemlösning. Detta innebär att studenten är aktivt deltagande i läroprocessen och ta ansvar för det egna lärandet. Lärandet sker utifrån kursens lärandemål och vikt läggs vid interaktion med studiekamrater och lärare inom och mellan kursen/er och program.
I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning, VFU (moment två och tre) inom DSK/VC (mottagningar på vårdcentralen), hemsjukvård, BHV (barnhälsovård) och SHV (skolhälsovård) enligt individuell plan. VFU omfattar 40 timmar/vecka inklusive tid för studieuppgifter (heltidsstudier). Under VFU sker handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp.
Deltagande i seminarier, grupparbeten och VFU är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation efter samråd med examinator.
Examination
Moment 1
Inlämningsuppgifterna och individuella examinationen redovisas skriftligt
Moment 2
Under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) sker en integrerad klinisk examination, där lärandemål examineras. Dessutom sker fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär vid tre veckors eller längre placering (heltidsstudier). Studenten som underkänts på verksamhetsförlagda utbildningen (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.
Moment 3
Moment examineras genom skriftlig inlämningsuppgift samt muntlig presentation. Under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) sker fortlöpande bedömning av studentens prestationer.
För att få betyget godkänd på kursen krävs godkänt resultat från alla tre momenten. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan i mån om plats erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkter för prov anges vid kursstart. Tentamenstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som tentamenstillfälle. Hemtentamen som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat tentamenstillfälle även om tentamen inte lämnats in. För sent inlämnad hemtentamen/examinationsuppgift beaktas ej.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övriga föreskrifter
Övrigt
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 368 s. ISBN:91-27-09438-3 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 199 s. ISBN:978-91-44-05354-7 LIBRIS-ID:12038807 Sök i biblioteket
2., uppdaterade och utök. uppl. : Stockholm : Gothia, 2010 - 269 s. ISBN:978-91-7205-728-9 LIBRIS-ID:11907616 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2007 - 221 s. ISBN:978-91-44-01974-1 Sök i biblioteket
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 224 s. ISBN:978-91-44-02261-1 LIBRIS-ID:10864573 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2009 - 180 s. ISBN:978-91-7205-627-5 LIBRIS-ID:11616786 Sök i biblioteket
5., [helt omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 285 s. ISBN:978-91-47-01563-4 LIBRIS-ID:11566187 Sök i biblioteket
1 : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 275 s ISBN:9789144022918 Sök i biblioteket
URL: SOSFS 2008:1 Ingår i: Socialstyrelsens författningssamling : SOSFS
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2011 - 376 s. ISBN:978-91-27-13074-6 (inb.) LIBRIS-ID:12148989 Sök i biblioteket
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2011 - 208 s. ISBN:91-44-05644-3 LIBRIS-ID:12118369 Sök i biblioteket
1 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 220 s. ISBN:9978-91-44-04747-8 Sök i biblioteket
5 : Stockholm : Liber, 2006 - 461 ISBN:91-47-05355-0 LIBRIS-ID:10125744 Sök i biblioteket
Stockholm : Liber, 2009 - 356 s. ISBN:978-91-47-09327-4 (hft.) LIBRIS-ID:11445058 Sök i biblioteket
Stockholm : Liber, 2010 - 516 s. ISBN:978-91-47-09358-8 LIBRIS-ID:11372475 URL: Omslagsbild Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 240 s. ISBN:978-91-44-06673-8 LIBRIS-ID:11892471 URL: Omslag och förlagets beskrivning Sök i biblioteket
4., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 674 s. ISBN:978-91-44-07609-6 (inb.) LIBRIS-ID:12531935 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 149 s. ISBN:91-44-03880-1 LIBRIS-ID:10113771 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 223 s. ISBN:91-47-05129-9 (korr.) LIBRIS-ID:9196385 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur ; Stockholm : Vårdförbundet, 2006 - 360 s. ISBN:91-44-03539-X (Studentlitteratur) LIBRIS-ID:10071659 Sök i biblioteket
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 150 s. ISBN:978-91-44-05641-8 LIBRIS-ID:11568343 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 598 s. ISBN:978-91-47-09375-5 (inb.) LIBRIS-ID:12300521 Sök i biblioteket