Kursplan för

Omvårdnad inom distriktsvård i ett livscykelperspektiv, 22,5 hp

Community health nursing care across the life-span, 22,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2012.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , VT13 , VT14 , HT14 , HT15 , VT16 , VT17
Kurskod
2DS008
Kursens benämning
Omvårdnad inom distriktsvård i ett livscykelperspektiv
Hp
22,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2012-05-09
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2012

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt Kurs Hälsa, livsvillkor och miljö 7,5 hp 2DS000.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska ha uppnått kompetens för att självständigt och professionellt kunna ansvara för, bedriva och utveckla hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård.  Med distriktsvård avses även barnhälsovård och skolhälsovård.

Kursen består av tre moment:
1. Teoretisk grund för arbete inom distriktsvård (teori) 7,5 hp
2. Verksamhetsförlagt utbildning inom distriktsvård (VFU) 9 hp
3. Omvårdnad i hemmiljön (teori +VFU) 6 hp

Moment 1: Teoretisk grund för arbete inom distriktsvård 7,5 hp

Kunskap och förståelse

Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Utifrån olika teorier förklara och tolka människans utveckling och socialisation i ett livscykelperspektiv samt närståendes (familjens) betydelse för människans hälsa och utveckling
- Visa fördjupad kunskap om människans näringsbehov och ätande under livets gång
- Förklara, bedöma, analysera, dra slutsatser och handha samt förebygga vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar hos barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Identifiera människor i behov av särskilt stöd och visa fördjupad kunskap om och förståelse för individers sårbarhet vid olika övergångar 
- Jämföra och värdera olika modeller för tillämpning inom hälso- och omvårdnadsarbete
- Visa kunskap om regelverk, styrdokument och riktlinjer aktuella inom distriktsvård samt visa kunskap om samhällets ansvar och resurser

Värdering och förhållningssätt

Efter genomgånget moment ska studenten
- Kunna värdera vad som kännetecknar ett etiskt och professionellt förhållningssätt i ett självständigt hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård


Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning inom distriktsvård 9 hp

Färdighet och förmåga

Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Självständigt utföra hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård utifrån olika modeller/metoder och aktuell forskning
- Självständigt identifiera, analysera och tillsammans med människan och närstående (familjen) bedöma omvårdnadssituationer samt planera, genomföra och utvärdera omvårdnad även med begränsad information 
- Självständigt bedöma, ordinera och administrera läkemedel för vaccinationer inom barn-och skolhälsovården och självständigt genomföra vaccinationer på ett pedagogiskt och säkert sätt i alla åldrar
- Självständigt bedöma och analysera behov av förbrukningsartiklar och hjälpmedel och förskriva dessa enligt gällande bestämmelser
- Tillämpa lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter i hälso- och omvårdnadsarbete

Värdering och förhållningssätt

Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Visa insikt om och reflektera över människans sårbarhet och närståendes (familjens) betydelse i relation till miljö och hälsa
- Visa förmåga att göra bedömningar, prioriteringar och utvärdera omvårdnad med hänsyn till etiska aspekter samt kunna reflektera över konsekvenser för den enskilda människan och närstående (familjen)


Moment 3: Omvårdnad i hemmiljön  6 hp

Kunskap och förståelse

Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Problematisera och reflektera över hemmets betydelse för människans hälsa och för vårdandet inom basal och avancerad hemsjukvård samt hemmet som arbetsmiljö
- Utifrån olika metoder och styrdokument problematisera och reflektera över ledarskap och kvalitetsutveckling samt interprofessionell samverkan

Färdighet och förmåga

Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Självständigt leda omvårdnad med beaktande för patientens hälsa och välbefinnande samt patientsäkerhet utifrån interprofessionell samverkan
- Självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera omvårdad i samverkan med patienten och närstående (familjen) i hemmet samt reflektera över vad ett professionellt förhållningssätt innebär vid omvårdnad av patienter i hemmiljö

Värdering och förhållningssätt

Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Visa respekt för människans värdighet och ha insikt i hennes rätt till självbestämmande i omvårdnadssituationen i hemmiljö 
- Visa ett förhållningssätt i ledarskap som kännetecknas av delaktighet och förtroende för människor kompetens och utveckling   

Innehåll


Teoretisk grund för arbete inom distriktsvård, 7.5 hp - Teorier om barns och ungdomars fysiska, kognitiva och socioemotionella utveckling
- Föräldraskap/föräldrastöd, tidigt samspel/anknytning
- Amning, ätande och näringsbehov hos barn, ungdomar och äldre
- Teorier om biologiskt, psykologiskt och social åldrande
- Människans sårbarhet vid övergång (transition)
- Teorier, modeller och metoder för hälso- och omvårdnadsarbete
- Vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar samt evidensbaserade omvårdnad bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Förskrivningsrätt vid omvårdnad av patienter med diabetes-, inkontinens- och stomi samt hjälpmedel
- Etiskt och professionellt förhållningssätt
- Vaccinationsverksamhet inom barn- och skolhälsovård
- Lagar, författningar, styrdokument, barnkonvention Verksamhetsförlagd utbildning inom distriktsvård, 9 hp - VFU inom DSK/VC, BHV och SHV (enligt individuell plan)
- Hälsofrämjande och förebyggande arbete, modeller och metoder bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Omvårdnad vid vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomstillstånd bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Omvårdnad vid vaccinationsverksamhet
- Förskrivningsrätt vid omvårdad av patienter med diabetes, stomi och inkontinens samt hjälpmedel
- Vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar samt evidensbaserade omvårdnad bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Tillämpning av lagar, författningar och styrdokument samt barnkonvention
- Människans och närståendes (familjens) sårbarhet i relation till omgivning och miljö
- Bedömningar och prioriteringar med hänsyn till etiska aspekter
- Etiska värderingar och ställningstaganden Omvårdnad i hemmiljön, 6 hp - Hemmets betydelse för människans hälsa
- Hemmet som vård och arbetsmiljön
- Metoder och styrdokument om ledarskap och kvalitetsutveckling inom distriktsvård
- Leda omvårdnad i patientens hemmiljö samt samverka med andra professioner för patienter med komplexa omvårdnadsbehov
- Vårdplanering i samverkan med andra professioner
- Etik och värdegrund

Arbetsformer

Kursen genomförs såväl som campusutbildning (helfart) och distansutbildning (halvfart) och arbetsformerna utgår från ett problemorienterat och studentaktiverande synsätt på lärandet. Distansutbildningen är IT baserad och antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/ 7,5 högskolepoäng. Olika pedagogiska arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp och seminarier samt föreläsningar förekommer.

Det pedagogiska arbetssättet syftar till att stimulera studenternas förmåga till aktivt, självständigt kunskapssökande, kritiskt tänkande och problemlösning. Detta innebär att studenten är aktivt deltagande i läroprocessen och ta ansvar för det egna lärandet. Lärandet sker utifrån kursens lärandemål och vikt läggs vid interaktion med studiekamrater och lärare inom och mellan kursen/er och program.

I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning, VFU (moment två och tre) inom DSK/VC (mottagningar på vårdcentralen), hemsjukvård, BHV (barnhälsovård) och SHV (skolhälsovård) enligt individuell plan. VFU omfattar 40 timmar/vecka inklusive tid för studieuppgifter (heltidsstudier). Under VFU sker handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp.

Deltagande i seminarier, grupparbeten och VFU är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation efter samråd med examinator.

Examination

Moment 1
Inlämningsuppgifterna och individuella examinationen redovisas skriftligt

Moment 2
Under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) sker en integrerad klinisk examination, där lärandemål examineras. Dessutom sker fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär vid tre veckors eller längre placering (heltidsstudier). Studenten som underkänts på verksamhetsförlagda utbildningen (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.

Moment 3
Moment examineras genom skriftlig inlämningsuppgift samt muntlig presentation. Under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) sker fortlöpande bedömning av studentens prestationer.


För att få betyget godkänd på kursen krävs godkänt resultat från alla tre momenten. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan i mån om plats erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkter för prov anges vid kursstart.  Tentamenstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som tentamenstillfälle.  Hemtentamen som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat tentamenstillfälle även om tentamen inte lämnats in. För sent inlämnad hemtentamen/examinationsuppgift beaktas ej.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övriga föreskrifter

Övrigt
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Broberg, Anders; Almqvist, Kerstin; Tjus, Tomas Klinisk barnpsykologi: utveckling på avvägar
Hemsjukvård Drevenhorn, Eva
Hillman, Olle Skolhälsovård : introduktion och praktisk vägledning
Jakobsson, Ulf Långvarig smärta
Klang Söderkvist, Birgitta Patientundervisning
Kylberg, Elisabeth; Westlund, Anna Maria; Zwedberg, Sofia Amning i dag Amning idag
Magnusson, Margaretha Barnhälsovård : att främja barns hälsa
Silfverberg, Gunilla (red) Hemmets vårdetik : Om vård av äldre i livets slutskede
Socialstyrelsens föreskrifter om användning av medicintekniska produkter i hälso- och sjukvården : SOSFS 2008:1

Hwang, Philip; Nilsson, Björn Utvecklingspsykologi
Willman, Ania; Stoltz, Peter; Bahtsevani, Christel Evidensbaserad Omvårdnad
Persson, Eva; Berndtsson, Ina; Carlsson, Eva Stomi- och tarmopererad : ett helhetsperspektiv
Abrahamsson, Lillemor; Aunver, Kristjan Näringslära för högskolan
Hallström, Inger; Lindberg, Tor Pediatrisk omvårdnad
Geriatrisk omvårdnad : god omsorg och vård till den äldre Kirkevold, Marit; Brodtkorb, Kari; Hylen Ranhoff, Anette Bolinder-Palmér, Inger; Olsson, Kristina
Uroterapi Hellström, Anna-Lena; Lindehall, Birgitta
Barnmedicin Hanséus, Katarina; Lagercrantz, Hugo; Lindberg, Tor
Lundgren, Mikael; Lökholm, Kent Motivationshöjande samtal i skolan : att motivera och arbeta med elevers förändring
Möller, Anders; Nyman, Erling Barn, familj och funktionshinder : utveckling och habilitering
Omvårdnad vid diabetes Wikblad, Karin
Engström, Birgitta; Johansson, Gunilla Sjuksköterska med uppdrag att leda Kihlgren, Mona
Albinsson, Eva Pediatrik Ped. Moëll, Christian; Gustafsson, Jan