Omvårdnad inom distriktsvård i ett livscykelperspektiv, 22,5 hp
Community health nursing care across the life-span, 22,5 credits- Kurskod
- 2DS008
- Kursens benämning
- Omvårdnad inom distriktsvård i ett livscykelperspektiv
- Hp
- 22,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-05-09
- Reviderad av
- Programnämnd 9
- Senast reviderad
- 2012-12-21
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2013
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska ha uppnått kompetens för att självständigt och professionellt kunna ansvara för, bedriva och utveckla hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård. Med distriktsvård avses även barnhälsovård och skolhälsovård.
Kursen består av tre moment:
1. Teoretisk grund för arbete inom distriktsvård (teori) 7,5 hp
2. Verksamhetsförlagt utbildning inom distriktsvård (VFU) 9 hp
3. Omvårdnad i hemmiljön (teori +VFU) 6 hp
Moment 1: Teoretisk grund för arbete inom distriktsvård 7,5 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Utifrån olika teorier förklara och tolka människans utveckling och socialisation i ett livscykelperspektiv samt närståendes (familjens) betydelse för människans hälsa och utveckling
- Visa fördjupad kunskap om människans näringsbehov och ätande under livets gång
- Förklara, bedöma, analysera och dra slutsatser omkring vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar och om evidensbaserad omvårdnad hos barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Identifiera människor i behov av särskilt stöd och visa fördjupad kunskap om och förståelse för individers sårbarhet vid olika övergångar
- Jämföra och värdera olika modeller för tillämpning inom hälso- och omvårdnadsarbete
- Visa kunskap om regelverk, styrdokument och riktlinjer aktuella inom distriktsvård samt visa kunskap om samhällets ansvar och resurser
Värdering och förhållningssätt
Efter genomgånget moment ska studenten
- Kunna värdera vad som kännetecknar ett etiskt och professionellt förhållningssätt i ett självständigt hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård
Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning inom distriktsvård 9 hp
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Självständigt utföra hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård utifrån olika modeller/metoder och aktuell forskning
- Självständigt identifiera, analysera och tillsammans med människan och närstående (familjen) bedöma omvårdnadssituationer samt planera, genomföra och utvärdera omvårdnad även med begränsad information
- Självständigt bedöma, ordinera och administrera läkemedel för vaccinationer inom barn-och skolhälsovården och självständigt genomföra vaccinationer på ett pedagogiskt och säkert sätt i alla åldrar
- Självständigt bedöma och analysera behov av förbrukningsartiklar och hjälpmedel och förskriva dessa enligt gällande bestämmelser
- Tillämpa lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter i hälso- och omvårdnadsarbete
Värdering och förhållningssätt
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Visa insikt om och reflektera över människans sårbarhet och närståendes (familjens) betydelse i relation till miljö och hälsa
- Visa förmåga att göra bedömningar, prioriteringar och utvärdera omvårdnad med hänsyn till etiska aspekter samt kunna reflektera över konsekvenser för den enskilda människan och närstående (familjen)
Moment 3: Omvårdnad i hemmiljön 6 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Problematisera och reflektera över hemmets betydelse för människans hälsa och för vårdandet inom basal och avancerad hemsjukvård samt hemmet som arbetsmiljö
- Utifrån olika metoder och styrdokument problematisera och reflektera över ledarskap och kvalitetsutveckling samt interprofessionell samverkan
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Självständigt leda omvårdnad med beaktande för patientens hälsa och välbefinnande samt patientsäkerhet utifrån interprofessionell samverkan
- Självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera hälso- och omvårdnadsarbete i samverkan med patienten och närstående (familjen) i hemmet samt reflektera över vad ett professionellt förhållningssätt innebär vid omvårdnad och hälsoarbete av patienter i hemmiljö
Värdering och förhållningssätt
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- Visa respekt för människans värdighet och ha insikt i hennes rätt till självbestämmande i hälso- och omvårdnadssituationen i hemmiljö
- Visa ett förhållningssätt i ledarskap som kännetecknas av delaktighet och förtroende för människor kompetens och utveckling
Innehåll
Moment 1
- Teorier om barns och ungdomars fysiska, kognitiva och socioemotionella utveckling
- Föräldraskap/föräldrastöd, tidigt samspel/anknytning
- Amning, ätande och näringsbehov hos barn, ungdomar och äldre
- Teorier om biologiskt, psykologiskt och social åldrande
- Människans sårbarhet vid övergång (transition)
- Teorier, modeller och metoder för hälso- och omvårdnadsarbete
- Vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar samt evidensbaserade omvårdnad bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Etiskt och professionellt förhållningssätt
- Vaccinationsverksamhet inom barn- och skolhälsovård
- Lagar, författningar, styrdokument, barnkonvention
Moment 2
- VFU inom DSK/VC, BHV och SHV (enligt individuell plan)
- Hälsofrämjande och förebyggande arbete, modeller och metoder bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Omvårdnad vid vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomstillstånd bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Omvårdnad vid vaccinationsverksamhet
- Förskrivningsrätt vid omvårdad av patienter med diabetes, stomi och inkontinens samt hjälpmedel
- Vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar samt evidensbaserade omvårdnad bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Tillämpning av lagar, författningar och styrdokument samt barnkonvention
- Människans och närståendes (familjens) sårbarhet i relation till omgivning och miljö
- Bedömningar och prioriteringar med hänsyn till etiska aspekter
- Etiska värderingar och ställningstaganden
Moment 3
- Hemmets betydelse för människans hälsa
- Hemmet som vård och arbetsmiljön
- Metoder och styrdokument om ledarskap och kvalitetsutveckling inom distriktsvård
- Leda omvårdnad i patientens hemmiljö samt samverka med andra professioner för patienter med komplexa omvårdnadsbehov
- Vårdplanering i samverkan med andra professioner
- Etik och värdegrund
Teoretisk grund för arbete inom distrisktvård, 7.5 hp
- Teorier om barns och ungdomars fysiska, kognitiva och socioemotionella utveckling
- Föräldraskap/föräldrastöd, tidigt samspel/anknytning
- Amning, ätande och näringsbehov hos barn, ungdomar och äldre
- Teorier om biologiskt, psykologiskt och social åldrande
- Människans sårbarhet vid övergång (transition)
- Teorier, modeller och metoder för hälso- och omvårdnadsarbete
- Vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar samt evidensbaserade omvårdnad bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Etiskt och professionellt förhållningssätt
- Vaccinationsverksamhet
- Lagar, författningar, styrdokument, barnkonvention
Verksamhetsförlagd utbildning inom distriktvård, 9.0 hp
- VFU inom DSK/VC, BVC och skola
- Hälsofrämjande och förebyggande arbete, modeller och metoder bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Omvårdnad vid vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomstillstånd bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Omvårdnad vid vaccinationsverksamhet
- Förskrivningsrätt vid omvårdad av patienter med diabetes, stomi och inkontinens samt hjälpmedel
- Vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar samt evidensbaserade omvårdnad bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Tillämpning av lagar, författningar och styrdokument samt barnkonvention
- Människans och närståendes (familjens) sårbarhet i relation till omgivning och miljö
- Bedömningar och prioriteringar med hänsyn till etiska aspekter
- Etiska värderingar och ställningstaganden
Omvårdnad i hemmiljön, 6.0 hp
- Hemmets betydelse för människans hälsa
- Hemmet som vård och arbetsmiljön
- Metoder och styrdokument om ledarskap och kvalitetsutveckling inom distriktsvård
- Leda omvårdnad i patientens hemmiljö för patienter med komplexa omvårdnadsbehov
- Vårdplanering och samverkan med övriga professioner
- Etik och värdegrund
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är seminarier, arbete med studieuppgifter individuellt och i grupp samt föreläsningar. Kursen genomförs såväl som campusutbildning (helfart) och distansutbildning (halvfart). Distansutbildningen är IT baserad och antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/ 7,5 högskolepoäng.
Det pedagogiska arbetssättet syftar till att stimulera studenternas förmåga till aktivt, självständigt kunskapssökande, kritiskt tänkande och problemlösning. Lärandet sker utifrån kursens lärandemål och vikt läggs vid interaktion med studiekamrater och lärare inom och mellan kursen/er och program.
I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning, VFU (moment två och tre) inom DSK/VC (mottagningar på vårdcentralen), hemsjukvård, BHV (barnhälsovård) och SHV (skolhälsovård) enligt individuell plan. VFU omfattar 40 timmar/vecka inklusive tid för studieuppgifter/examination (heltidsstudier). Under VFU sker handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp.
Deltagande i seminarier, grupparbeten och VFU är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation efter samråd med examinator.
Examination
Moment 1
Individuell skriftlig examination som främst utgår från fall/situtionsbesrivningar.
Moment 2
Under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) sker en klinisk examination, där lärandemål examineras.
Dessutom sker fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär vid tre veckors eller längre placering (heltidsstudier).
Studenten som underkänts på verksamhetsförlagda utbildningen (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.
Moment 3
Moment examineras genom skriftlig inlämningsuppgift samt muntlig presentation. Under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) sker fortlöpande bedömning av studentens prestationer.
Antal examinationstillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Verksamhetsförlagd utbildning
Underkänd verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får genomgås ytterligare en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
För att få betyget godkänd på kursen krävs godkänt resultat från alla tre momenten.
Övriga föreskrifter
Övrigt
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 368 s. ISBN:91-27-09438-3 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 199 s. ISBN:978-91-44-05354-7 LIBRIS-ID:12038807 Sök i biblioteket
2., uppdaterade och utök. uppl. : Stockholm : Gothia, 2010 - 269 s. ISBN:978-91-7205-728-9 LIBRIS-ID:11907616 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2009 - 180 s. ISBN:978-91-7205-627-5 LIBRIS-ID:11616786 Sök i biblioteket
5., [helt omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 285 s. ISBN:978-91-47-01563-4 LIBRIS-ID:11566187 Sök i biblioteket
1 : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 275 s ISBN:9789144022918 Sök i biblioteket
URL: SOSFS 2008:1 Ingår i: Socialstyrelsens författningssamling : SOSFS
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2011 - 376 s. ISBN:978-91-27-13074-6 (inb.) LIBRIS-ID:12148989 Sök i biblioteket
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2011 - 208 s. ISBN:91-44-05644-3 LIBRIS-ID:12118369 Sök i biblioteket
5 : Stockholm : Liber, 2006 - 461 ISBN:91-47-05355-0 LIBRIS-ID:10125744 Sök i biblioteket
Stockholm : Liber, 2009 - 356 s. ISBN:978-91-47-09327-4 (hft.) LIBRIS-ID:11445058 Sök i biblioteket
Stockholm : Liber, 2010 - 516 s. ISBN:978-91-47-09358-8 LIBRIS-ID:11372475 URL: Omslagsbild Sök i biblioteket
4., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 674 s. ISBN:978-91-44-07609-6 (inb.) LIBRIS-ID:12531935 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 149 s. ISBN:91-44-03880-1 LIBRIS-ID:10113771 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 223 s. ISBN:91-47-05129-9 (korr.) LIBRIS-ID:9196385 Sök i biblioteket
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 150 s. ISBN:978-91-44-05641-8 LIBRIS-ID:11568343 Sök i biblioteket
3 ed. : 2012 ISBN:1-133-58997-9 LIBRIS-ID:13527461 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. /b faktagranskning: Nina Buer : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 354 s. ISBN:91-44-03596-9 LIBRIS-ID:9931866 Sök i biblioteket