Kursplan för

Klinisk rotation - allmänmedicin, 6 hp

Clinical rotation - family medicine, 6 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2019.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT08 , HT14 , VT19
Kurskod
2EE045
Kursens benämning
Klinisk rotation - allmänmedicin
Hp
6 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnden för läkarprogrammet
Datum för fastställande
2008-04-14
Reviderad av
Programnämnden för läkarprogrammet
Senast reviderad
2018-10-29
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2019

Särskild behörighet

Minst 3 års studier i medicin.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Mål
Kursens syfte är att studenten ska tillägna sig kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom allmänmedicin
 
Kursens lärande mål är att studenten ska kunna:

  • ta anamnes och utföra status vid tillstånd som är vanligt förekommande inom svensk primärvård
  • handlägga symtom och sjukdomar som är vanligt förekommande inom svensk primärvård
  • använda evidensbaserade riktlinjer vid handläggning av vanligt förekommande tillstånd
  • tillämpa ett patientcentrerat förhållningssätt
  • uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande

Innehåll

Kursens ämnesmässiga kärna utgörs av allmänmedicin. Fokus ligger på den kliniska tjänstgöringen, med patientbaserad handledning och med individuell återkoppling så att färdigheter vidareutvecklas.  Studenten får ett eget schema för deltagande i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och kommer också att få möjlighet till interprofessionellt lärande genom att följa en distriktssköterska under en arbetsdag i hemsjukvård.

Arbetsformer

Huvudsakligen VFU med personlig handledning. Beroende på studentens erfarenhet och kunskap så kan studenten få möjlighet att ta olika grad av aktiv del i arbetet. Studenten måste föra en loggbok med reflektion samt att söka och värdera relevanta vetenskapliga artiklar som led i evidensbaserad medicin. Schemat omfattar 40 timmars tjänstgöring per vecka, inom vilken tid avsätts för litteraturstudier.

För att få återkoppling på såväl förmåga till kliniska resonemang och sina förmågor, färdigheter och förhållningssätt i patientmötet skall

* handledaren sitta med studenten vid ett helt patientbesök (sit-in) minst tre gånger under kursen
* handledaren efter sit-in ge återkoppling till studenten inklusive bedömning enligt bedömningsmallen "Dialoginstrument för veckobedömning"
* då fler än en student tjänstgör på samma vårdcentral, möjligheten till "peer-learning" utnyttjas genom strukturerad återkoppling även från annan student på "eget" patientbesök
* seminarium med återkoppling på videoinspelade egna konsultationer hållas genom kursledningens försorg på Centrum för Allmänmedicin

Examination

Obligatorier VFU. Formativ bedömning av loggboken av handledaren varje vecka.

Examination

  • Halvtidsbedömning göras av handledaren i slutet av andra veckan. Bedömningen innefattar bedömning av samtliga kursmål för att kunna anpassa den resterande delen av kursen till den enskilda studentens behov,
  • Avslutande sammanfattande bedömning av handledaren med utgångspunkt från självskattningsformuläret "dialoginstrument". Handledaren fyller efter denna bedömning i underlag för kursledningens betygsättning, samt
  • Examination genom redovisning av videoinspelad "egen" patientkonsultation och reflektioner enligt given struktur kring egna förmågor, färdigheter och förhållningssätt kring denna konsultation.  Bedömningen avser samtliga kursmål. 

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Vad gäller verksamhetsförlagda moment har studenten rätt att genomgå dessa två (2) gånger.
 
Avbrytande av VFU
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.

I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering genomförs enligt riktlinjer som är fastställda av styrelsen för utbildning och läkarprogrammet vid Karolinska Institutet.

Litteratur och övriga läromedel

Other literature recommended by the supervisor.

McWhinney, Ian R. A textbook of family medicine