Kursplan för

Omvårdnad inom intensivvård 1, 15 hp

Nursing in Intensive Care 1, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2021.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , VT13 , HT14 , HT15 , VT20 , HT20 , HT21
Kurskod
2IN009
Kursens benämning
Omvårdnad inom intensivvård 1
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2012-05-29
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2021-03-15
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2021

Särskild behörighet

Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - intensivvård.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens mål är att studenten utifrån omvårdnadens centrala begrepp: människa, relation, hälsa och miljö ska med ökande självständighet kunna bedriva en personcentrerad omvårdnad för att lindra obehag och öka välbefinnande för patienter i olika åldrar inom intensivvård.

Moment 1 Omvårdnad inom intensivvård 9.0 hp

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • analysera och utvärdera sätt för att observera, bedöma och utvärdera patientens hälsotillstånd utifrån fysiska, psykiska, sociala och kulturella faktorer
  • analysera och värdera vanligt förekommande omvårdnadsbehov, omvårdnadsproblem och omvårdnadshandlingar utifrån evidens inom intensivvård och postoperativ vård
  • analysera och värdera sambandet mellan omvårdnadsbehov, omvårdnadshandling och medicinsk vård av patient med svikt i olika system
  • analysera och värdera principer för patientsäker tillämpning av medicintekniska produkter i intensivvårdens högteknologiska vårdmiljö
  • analysera och förklara betydelsen av intensivvårdsmiljöns påverkan på patients och närståendes välbefinnande utifrån omvårdnadens centrala begrepp: människa, hälsa, omvårdnadshandling
  • förklara och särskilja intensivvårdssjuksköterskans roll i vården av patienter vid extraordinära händelser såsom olyckor, katastrofer och pandemier
  • förklara och särskilja specialistsjuksköterskan roll och ansvar för att skapa en relation i mötet med patient och närstående
  • förklara och särskilja sin egen och andras roller och ansvar i teamets interprofessionella och interdisciplinära samarbete med fokus på patientsäkerhet, kommunikation och lärande

Moment 2 Verksamhetsförlagd utbildning 6.0 hp

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • utföra och tillämpa omvårdnad i enlighet med relevanta lagar och författningar, sjukvårdsteknik, medicinsk teknik, hygien och läkemedel
  • bedöma vitala funktioner, fysiska, psykiska och sociala omvårdnadsbehov samt att planera, koordinera och genomföra omvårdnadshandlingar i vården hos en intensivvårdspatient med svikt i olika system
  • utföra sjukvårdstekniska moment samt kunna tillämpa medicintekniska produkter [MTP] med säkerhet för patient och personal
  • tillämpa hygieniska och aseptiska principer i den personcentrerade vården utifrån gällande riktlinjer
  • stärka säkerheten för patienten i den personcentrade vården genom att med stigande självständighet samarbeta och kommunicera med patient, närstående och olika professioner i teamet med ett professionellt förhållningssätt

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • korrekt räkna, bereda och administrera intensivvårdsrelaterade läkemedel enligt gällande lagar och författningar och utvärdera dess effekt på patienten
  • beskriva, värdera och prioritera omvårdnadsbehov samt omvårdnadshandlingar hos patienter som vårdas inom intensivvården

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  •  tillämpa omvårdnad som värnar om patienters och närståendes autonomi, trygghet och integritet utifrån ett etiskt och sociokulturellt perspektiv

Innehåll

Kursen består av två moment:

Omvårdnad inom intensivvård, 9.0 hp

Betygsskala: GU
  • Principer för strukturerad patientbedömning
  • Medicinsk teknik och patientsäkerhet
  • Omvårdnad utifrån etiska och sociokulturella behov: integritet, autonomi, och trygghet
  • Omvårdnad och personcentrering i intensivvårdens kontext
  • Lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter
  • Vätskebalans och nutrition i relation till intensivvårdspatientens behov
  • Omvårdnad och behandling av patient med svikt i vitala funktioner
  • Principer för kommunikation och samspel med patient, närstående och medarbetare

Verksamhetsförlagd utbildning, 6.0 hp

Betygsskala: GU
  • Bedömning, övervakning samt omvårdnad av patient med svikt i vitala funktioner och olika system
  • Läkemedelsberäkning, läkemedelshantering och administrering av läkemedel
  • Hygien och aseptisk teknik inom intensivvård

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, grupparbeten, individuella studieuppgifter, litteraturstudier, färdighetsträning, simulering och verksamhetsförlagd utbildning.

Deltagande i seminarier, grupparbeten, individuella studieuppgifter, färdighetsträning, simulering och verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriskt. Då kursen är delvis nätbaserad kan seminarier och grupparbeten även genomföras virtuellt i realtid eller asynkront (diskussionen pågår över en längre tid).

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Den verksamhetsförlagda utbildningen på 4 veckor är förlagd till en intensivvårdsavdelning inom Region Stockholm. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav ca 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet. Dag-, kvälls- helg och nattpass förekommer. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen

Examination

Moment 1 examineras individuellt genom muntlig och skriftlig tentamina utifrån patientfall, en webbaserad tentamen, samt ett examinationsseminarium. För muntlig tentamen gäller att vid anmälan till examination ges tillgång till det patientfall från vilken examinationen utgår.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. 

Moment 2
Bedömning av verksamhetsförlagd utbildning genomförs. Läkemedelsberäkning examineras genom en individuell webbaserad examination.  

Handledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning (BeVut). Betyg sätts av examinator. Vid risk för underkännande ska ansvarig universitetslärare tillsammans med handledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle. Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger.Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas. En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i moment 1 och 2 samt aktivt deltagande i obligatoriska delar.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Undervisning på engelska kan förekomma

Litteratur och övriga läromedel

Critical care nursing : a holistic approach Morton, Patricia Gonce; Fontaine, Dorrie K.
Clinical wisdom and interventions in acute and critical care : a thinking-in-action approach Benner, Patricia E.; Hooper-Kyriakidis, Patricia Lee.; Stannard, Daphne.; Benner, Patricia E.
Intensivvård Rubertsson, Sten; Larsson, Anders; Lipcsey, Miklos; Smekal, David
Jacobson, Bertil Jacobsons teknik i praktisk sjukvård Lindén, Maria; Öberg, P. Åke
Vårdhandboken
Klinisk vårdvetenskap : vårdande på teoretisk grund Rehnsfeldt, Arne; Arman, Maria
Läkande samtal Dahlberg, Karin
Team i vård, behandling och omsorg : erfarenheter och reflektioner Berlin, Johan; Sandberg, Håkan