Kursplan för

Läs- och skrivsvårigheter, 3 hp

Reading and Writing Difficulties, 3 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , HT12 , HT13 , HT14 , HT15
Kurskod
2LG046
Kursens benämning
Läs- och skrivsvårigheter
Hp
3 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2012-05-03
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2022-10-10
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2015

Särskild behörighet

För tillträde till termin 7 krävs godkänt resultat på samtliga kurser från termin 1-5. Student får restera med 7,5 hp från kurser på G2-nivå, termin 6.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Problematisera definitioner av läs- och skrivsvårigheter och dyslexi samt ledande orsaksteorier
  • Sammanfatta komorbiditet mellan läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
  • Resonera om skolans förhållningssätt till läs- och skrivsvårigheter
  • Argumentera för val av bedömningsmetod och insatser för en- och flerspråkiga personer med läs- och skrivsvårigheter

Innehåll

Kursen ger teoretiska kunskaper om förekomst och orsaker till läs- och skrivsvårigheter hos barn, ungdom och vuxna. Samband mellan tal- och språkstörningar och läs- och skrivsvårigheter samt mellan läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och andra inlärningssvårigheter diskuteras. Kursen behandlar också metoder för bedömning av läs- och skrivsvårigheter och olika typer av insatser, såväl preventiva som kompensatoriska och intervenerande. Vidare tar kursen upp aspekter av läs- och skrivprocessen ur ett flerspråkighetsperspektiv samt läs- och skrivsvårigheter hos individer med olika typer av utvecklingsavvikelser. Skolans förhållningssätt till läs- och skrivproblematik belyses också.

Arbetsformer

Föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier och övningar. Författande av PM i grupp.

Deltagande vid gruppdiskussioner/seminarier är obligatoriskt.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

 

Examination

PM i grupp vid seminarier med obligatorisk närvaro.

Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.

 

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursvärdering kommer i huvudsak ske genom mentometerknappsystem alt genom enkät KI-survey.
 

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Artiklar och handouts enligt lärares rekommendationer samt från självständiga litteratursökningar.

Referenslitteratur

Kamhi, Alan G.; Catts, Hugh W.; Kamhi, Alan G. Language and reading disabilities
Wengelin, Åsa; Nilholm, Claes Att ha eller sakna verktyg : om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva
Beukelman, David R.; Mirenda, Pat; Beukelman, David R. Augmentative and alternative communication : supporting children and adults with complex communication needs
Myrberg, Mats Dyslexi : – en kunskapsöversikt (2007)

Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU
Dyslexi hos barn och ungdomar
En systematisk litteraturöversikt
Planerad publicering: Augusti 2014