Kursplan för

Läs- och skrivsvårigheter, 3 hp

Reading and Writing Difficulties, 3 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , HT12 , HT13 , HT14 , HT15
Kurskod
2LG046
Kursens benämning
Läs- och skrivsvårigheter
Hp
3 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2012-05-03
Reviderad av
Programnämnd 4
Senast reviderad
2014-04-28
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2014

Särskild behörighet

För tillträde till termin 7 krävs godkänt resultat på samtliga kurser från termin 1-5. Student får restera med 7,5 hp från kurser på G2-nivå, termin 6.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för typisk läs- och skrivutveckling
  • karaktärisera läs- och skrivsvårigheter och dyslexi samt problematisera kring orsaksteorier och vetenskapliga synsätt
  • redogöra för och förklara samband mellan olika typer av tal- och språkstörningar och läs- och skrivsvårigheter
  • beskriva läs- och skrivsvårigheter hos individer med olika typer av utvecklingsavvikelser samt resonera kring samsjuklighet och differentialdiagnostik
  • förklara och argumentera för olika bedömningsmetoder och insatser för läs- och skrivsvårigheter
  • förklara läs- och skrivprocessen ur ett flerspråkighetsperspektiv
  • reflektera över samband och skillnad mellan läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och andra inlärningssvårigheter
  • resonera kring skolans förhållningssätt till läs- och skrivsvårigheter

Innehåll

Kursen omfattar grundläggande teoretiska kunskaper om förekomst och orsaker till läs- och skrivsvårigheter hos barn, ungdom och vuxna. Samband mellan olika typer av tal- och språkstörningar och läs- och skrivsvårigheter samt mellan läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och andra inlärningssvårigheter belyses. Kursen behandlar också metoder för bedömning av läs- och skrivsvårigheter och olika typer av insatser, såväl preventiva som kompensatoriska och intervenerande. Vidare tar kursen upp aspekter av läs- och skrivprocessen ur ett flerspråkighetsperspektiv samt läs- och skrivsvårigheter hos individer med olika typer av utvecklingsavvikelser. Skolans förhållningssätt till läs- och skrivproblematik belyses också.

Arbetsformer

Föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier och övningar.

Deltagande vid gruppdiskussioner/seminarier är obligatoriskt.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

 

Examination

Deltagande vid obligatoriska gruppdiskussioner/seminarier.
Skriftlig tentamen.

Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.

Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student). Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten rätt till ytterligare fem examinationstillfällen varav det första inom fjorton dagar efter delgivande av tentamensresultatet. Det tredje omtentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov.  Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
 

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett och ett halvt år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av tre år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering för respektive moment kommer i huvudsak att vara webbaserad.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Läsanvisning meddelas vid kursstart.

Artiklar motsvarande 150 sidor kan tillkomma.

Kamhi, Alan G.; Catts, Hugh W.; Kamhi, Alan G. Language and reading disabilities
Wengelin, Åsa; Nilholm, Claes Att ha eller sakna verktyg : om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva
Beukelman, David R.; Mirenda, Pat; Beukelman, David R. Augmentative and alternative communication : supporting children and adults with complex communication needs

Referenslitteratur

Myrberg, Mats Dyslexi : – en kunskapsöversikt (2007)

Hartelius, L.; Nettelbladt, U.; Hammarberg, B. Logopedi
Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU
Dyslexi hos barn och ungdomar
En systematisk litteraturöversikt
Planerad publicering: Augusti 2014