Läs- och skrivsvårigheter, 3 hp
Reading and Writing Difficulties, 3 credits- Kurskod
- 2LG046
- Kursens benämning
- Läs- och skrivsvårigheter
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 4
- Datum för fastställande
- 2012-05-03
- Reviderad av
- Programnämnd 4
- Senast reviderad
- 2014-04-28
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2014
Särskild behörighet
För tillträde till termin 7 krävs godkänt resultat på samtliga kurser från termin 1-5. Student får restera med 7,5 hp från kurser på G2-nivå, termin 6.
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för typisk läs- och skrivutveckling
- karaktärisera läs- och skrivsvårigheter och dyslexi samt problematisera kring orsaksteorier och vetenskapliga synsätt
- redogöra för och förklara samband mellan olika typer av tal- och språkstörningar och läs- och skrivsvårigheter
- beskriva läs- och skrivsvårigheter hos individer med olika typer av utvecklingsavvikelser samt resonera kring samsjuklighet och differentialdiagnostik
- förklara och argumentera för olika bedömningsmetoder och insatser för läs- och skrivsvårigheter
- förklara läs- och skrivprocessen ur ett flerspråkighetsperspektiv
- reflektera över samband och skillnad mellan läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och andra inlärningssvårigheter
- resonera kring skolans förhållningssätt till läs- och skrivsvårigheter
Innehåll
Kursen omfattar grundläggande teoretiska kunskaper om förekomst och orsaker till läs- och skrivsvårigheter hos barn, ungdom och vuxna. Samband mellan olika typer av tal- och språkstörningar och läs- och skrivsvårigheter samt mellan läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och andra inlärningssvårigheter belyses. Kursen behandlar också metoder för bedömning av läs- och skrivsvårigheter och olika typer av insatser, såväl preventiva som kompensatoriska och intervenerande. Vidare tar kursen upp aspekter av läs- och skrivprocessen ur ett flerspråkighetsperspektiv samt läs- och skrivsvårigheter hos individer med olika typer av utvecklingsavvikelser. Skolans förhållningssätt till läs- och skrivproblematik belyses också.
Arbetsformer
Föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier och övningar.
Deltagande vid gruppdiskussioner/seminarier är obligatoriskt.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Deltagande vid obligatoriska gruppdiskussioner/seminarier.
Skriftlig tentamen.
Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.
Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student). Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten rätt till ytterligare fem examinationstillfällen varav det första inom fjorton dagar efter delgivande av tentamensresultatet. Det tredje omtentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett och ett halvt år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av tre år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering för respektive moment kommer i huvudsak att vara webbaserad.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Läsanvisning meddelas vid kursstart.
Artiklar motsvarande 150 sidor kan tillkomma.
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p. ISBN:978-0-13-707277-4 LIBRIS-ID:12285390 Enligt läsanvisning. Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 188 s. ISBN:9789144059143 LIBRIS-ID:12340459 Kap 1, 2, 4, 5 Sök i biblioteket
4. ed. : Baltimore : Paul H. Brookes Pub., cop. 2013 - 593 s. ISBN:978-1-59857-196-7 (inb.) LIBRIS-ID:13496609 s. 309-314 och 348-350 Sök i biblioteket
Referenslitteratur
2007 Ingår i: Vetenskapsrådets rapportserie
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 Kap 12 Sök i biblioteket
Dyslexi hos barn och ungdomar
En systematisk litteraturöversikt
Planerad publicering: Augusti 2014