Läs- och skrivsvårigheter, 3 hp
Reading and Writing Difficulties, 3 credits- Kurskod
- 2LG046
- Kursens benämning
- Läs- och skrivsvårigheter
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 4
- Datum för fastställande
- 2012-05-03
- Reviderad av
- Programnämnd 4
- Senast reviderad
- 2013-05-06
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2013
Särskild behörighet
För tillträde till termin 7 krävs godkänt resultat på samtliga kurser från termin 1-5. Student får restera med 7,5 hp från kurser på G2-nivå, termin 6.
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- definiera och jämföra begreppen dyslexi och läs- och skrivsvårigheter
- redogöra för och förklara samband mellan språkstörning och läs- och skrivsvårigheter
- beskriva läs- och skrivsvårigheter hos individer med olika typer av utvecklingsavvikelser samt resonera kring samsjuklighet och differentialdiagnostik
- beskriva och förklara olika metoder för bedömning och intervention av läs- och skrivsvårigheter samt motivera val av dessa.
- förklara läs- och skrivprocessen ur ett flerspråkighetsperspektiv
- reflektera över sambandet mellan läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och andra inlärningssvårigheter
- reflektera över skolans perspektiv på läs- och skrivproblematik
Innehåll
Kursen omfattar grundläggande teoretiska kunskaper om förekomst och orsaker till läs- och skrivsvårigheter hos barn, ungdom och vuxna. Samband mellan språkstörning och läs- och skrivsvårigheter och sambandet mellan läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och andra inlärningssvårigheter. Vidare metoder för bedömning av läs- och skrivsvårigheter och olika typer av intervention. Läs- och skrivprocessen ur ett flerspråkighetsperspektiv samt läs- och skrivsvårigheter hos individer med olika typer av utvecklingsavvikelser. Skolans perspektiv på läs- och skrivproblematik behandlas också.
Arbetsformer
Föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier och övningar.
Examination
Deltagande vid gruppdiskussioner/seminarier är obligatoriska.
Skriftlig tentamen.
Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.
Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student). Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten rätt till ytterligare fem examinationstillfällen varav det första inom fjorton dagar efter delgivande av tentamensresultatet. Det tredje omtentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett och ett halvt år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av tre år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering för respektive moment kommer i huvudsak att vara webbaserad.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Artiklar motsvarande 150 sidor kan tillkomma.
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p. ISBN:978-0-13-707277-4 LIBRIS-ID:12285390 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 Kap 12 Sök i biblioteket
Referenslitteratur
2007 Ingår i: Vetenskapsrådets rapportserie