Kursplan för

Läs- och skrivsvårigheter, 3 hp

Reading and Writing Difficulties, 3 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , HT12 , HT13 , HT14 , HT15
Kurskod
2LG046
Kursens benämning
Läs- och skrivsvårigheter
Hp
3 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2012-05-03
Reviderad av
Programnämnd 4
Senast reviderad
2013-05-06
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2013

Särskild behörighet

För tillträde till termin 7 krävs godkänt resultat på samtliga kurser från termin 1-5. Student får restera med 7,5 hp från kurser på G2-nivå, termin 6.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • definiera och jämföra begreppen dyslexi och läs- och skrivsvårigheter
  • redogöra för och förklara samband mellan språkstörning och läs- och skrivsvårigheter
  • beskriva läs- och skrivsvårigheter hos individer med olika typer av utvecklingsavvikelser samt resonera kring samsjuklighet och differentialdiagnostik
  • beskriva och förklara  olika metoder för bedömning och intervention av läs- och skrivsvårigheter samt motivera val av dessa.
  • förklara läs- och skrivprocessen ur ett flerspråkighetsperspektiv
  • reflektera över sambandet mellan läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och andra inlärningssvårigheter
  • reflektera över skolans perspektiv på läs- och skrivproblematik

Innehåll

Kursen omfattar grundläggande teoretiska kunskaper om förekomst och orsaker till läs- och skrivsvårigheter hos barn, ungdom och vuxna. Samband mellan språkstörning och läs- och skrivsvårigheter och sambandet mellan läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och andra inlärningssvårigheter. Vidare metoder för bedömning av läs- och skrivsvårigheter och olika typer av intervention. Läs- och skrivprocessen ur ett flerspråkighetsperspektiv samt läs- och skrivsvårigheter hos individer med olika typer av utvecklingsavvikelser. Skolans perspektiv på läs- och skrivproblematik behandlas också.
 

Arbetsformer

Föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier och övningar.

Examination

Deltagande vid gruppdiskussioner/seminarier är obligatoriska.
Skriftlig tentamen.

Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.

Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student). Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten rätt till ytterligare fem examinationstillfällen varav det första inom fjorton dagar efter delgivande av tentamensresultatet. Det tredje omtentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett och ett halvt år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av tre år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering för respektive moment kommer i huvudsak att vara webbaserad.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Artiklar motsvarande 150 sidor kan tillkomma.

Kamhi, Alan G.; Catts, Hugh W.; Kamhi, Alan G. Language and reading disabilities
Hartelius, L.; Nettelbladt, U.; Hammarberg, B. Logopedi

Referenslitteratur

Myrberg, Mats Dyslexi : – en kunskapsöversikt (2007)