Läs- och skrivsvårigheter, 3 hp
Reading and Writing Difficulties, 3 credits- Kurskod
- 2LG046
- Kursens benämning
- Läs- och skrivsvårigheter
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 4
- Datum för fastställande
- 2012-05-03
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2022-10-10
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2015
Särskild behörighet
För tillträde till termin 7 krävs godkänt resultat på samtliga kurser från termin 1-5. Student får restera med 7,5 hp från kurser på G2-nivå, termin 6.
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Problematisera definitioner av läs- och skrivsvårigheter och dyslexi samt ledande orsaksteorier
- Sammanfatta komorbiditet mellan läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- Resonera om skolans förhållningssätt till läs- och skrivsvårigheter
- Argumentera för val av bedömningsmetod och insatser för en- och flerspråkiga personer med läs- och skrivsvårigheter
Innehåll
Kursen ger teoretiska kunskaper om förekomst och orsaker till läs- och skrivsvårigheter hos barn, ungdom och vuxna. Samband mellan tal- och språkstörningar och läs- och skrivsvårigheter samt mellan läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och andra inlärningssvårigheter diskuteras. Kursen behandlar också metoder för bedömning av läs- och skrivsvårigheter och olika typer av insatser, såväl preventiva som kompensatoriska och intervenerande. Vidare tar kursen upp aspekter av läs- och skrivprocessen ur ett flerspråkighetsperspektiv samt läs- och skrivsvårigheter hos individer med olika typer av utvecklingsavvikelser. Skolans förhållningssätt till läs- och skrivproblematik belyses också.
Arbetsformer
Föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier och övningar. Författande av PM i grupp.
Deltagande vid gruppdiskussioner/seminarier är obligatoriskt.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
PM i grupp vid seminarier med obligatorisk närvaro.
Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursvärdering kommer i huvudsak ske genom mentometerknappsystem alt genom enkät KI-survey.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Referenslitteratur
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p. ISBN:978-0-13-707277-4 LIBRIS-ID:12285390 Enligt läsanvisning. Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 188 s. ISBN:9789144059143 LIBRIS-ID:12340459 Kap 1, 2, 4, 5 Sök i biblioteket
4. ed. : Baltimore : Paul H. Brookes Pub., cop. 2013 - 593 s. ISBN:978-1-59857-196-7 (inb.) LIBRIS-ID:13496609 s. 309-314 och 348-350 Sök i biblioteket
2007 Ingår i: Vetenskapsrådets rapportserie
Dyslexi hos barn och ungdomar
En systematisk litteraturöversikt
Planerad publicering: Augusti 2014