Kursplan för

Barns tal- och språkutveckling, 4,5 hp

Childrens Speech- and Language Acquisition, 4,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
Kurskod
2LG063
Kursens benämning
Barns tal- och språkutveckling
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2013-11-01
Reviderad av
Programnämnd 4
Senast reviderad
2015-11-04
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2016

Särskild behörighet

För tillträde till termin 2 gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från termin 1.

Mål

Efter genomgången kurs har studenten visat sin förmåga att:

  • redogöra för barns typiska tal- och språkutveckling på olika språkliga nivåer
  • beskriva omgivningsfaktorer som påverkar barnets tal- och språkutveckling

Innehåll

Under kursen behandlas barnets joller-, tal- och språkutveckling till exempel tidig auditiv och visuell talperception, prosodin och ljudsystemens utveckling och utveckling av syntax och lexikon. Universella och språkspecifika faktorer i språkförvärvandet, förälder-barn kommunikation, faktorer som påverkar typisk läs- och skrivutveckling samt alternativ kompletterande kommunikation behandlas.

Arbetsformer

Undervisningen ges i form av föreläsningar och en laboration i grupp.

 

Examination

Examinationen består av salsskrivning.

Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student). Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten rätt till ytterligare fem examinationstillfällen varav det första inom fjorton dagar efter delgivande av tentamensresultatet. Det tredje omtentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursen ges i sin helhet av Institutionen för Lingvistik, Stockholms universitet.
Kursvärdering kommer att genomföras i enlighet med de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Gervain, J; Mehler, J Speech perception and language acquisition in the first year of life
Hoff, E The specificity of environmental influence: Socioeconomic status affects early vocabulary development via maternal speech. Child Development, 74(5), 1368-1378. doi: 10.1111/1467-8624.00612
Kuhl Early language acquisition: Cracking the speech code. Nature Reviews: Neuroscience, 5(11), 831-843. doi: 10.1038/nrn1533
Soderstrom, M. Beyond babytalk: Re-evaluating the nature and content of speech input to preverbal infants. Developmental Review, 27(4), 501-532. doi: 10.1016/j.dr.2007.06.002
Stoel-Gammon, C. Relationships between lexical and phonological development in young children. Journal of Child Language, 38(1), 1-34. doi: 10.1017/S0305000910000425
Werker, J.F.; Byers-Heinlein, K.; Fennell, C.T. Bilingual beginnings to learning words. Philosophical Transactions of the Royal Society, 364(1536), 3649-3663. doi: 10.1098/rstb.2009.0105
Ytterligare litteratur om högst 100 sidor kan tillkomma enligt lärarens anvisningar.