Typisk tal-, språk- och läsutveckling, 6 hp
Typical Speech, Language and Reading Acquisition, 6 credits- Kurskod
- 2LG076
- Kursens benämning
- Typisk tal-, språk- och läsutveckling
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2017-04-27
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2023-03-13
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2023
Särskild behörighet
För tillträde krävs godkänt resultat på kurserna 2LG072 Talkommunikation och 2LG078 Kommunikation och språklig struktur.
Mål
Studenten ska kunna:
- använda, definiera och förklara termer och begrepp inom typisk tal-, språk- och läsutveckling hos barn.
- beskriva teoretiska synsätt inom området, samt i vetenskaplig litteratur identifiera och reflektera över dessa.
- beskriva och diskutera undersökningsmetoder inom barns tal-, språk- och läsutveckling särskilt med avseende på metodologiska begränsningar och dessas konsekvenser för resultattolkning.
- redogöra för tal-, språk- och läsutveckling, samt hur dessa utvecklingsaspekter relaterar till varandra.
Innehåll
Kursen kartlägger teorier och modeller samt diskuterar standardforskningsmetoder inom barns språkutveckling. Kursmoment tar upp talperception, barnriktat tal och rollen av social interaktion i spädbarnsåldern, talproduktion, ordinlärning i samband med alternativ och kompletterande kommunikation, fonologisk medvetenhet, grammatisk förståelse, syntaxutveckling och utveckling av pragmatisk förmåga och diskursförmåga i förskole- och skolåldern, samt typisk läs- och skrivutveckling. Typisk tal-, språk- och läsutveckling belyses utifrån flerspråkighetsperspektiv och neurologiska perspektiv.
Arbetsformer
Föreläsningar samt studentaktiva seminarier, laborationer och övningar.
Examination
Skriftlig tentamen, individuell inlämningsuppgift samt deltagande i obligatoriska läraktiviteter.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Vid frånvaro vid obligatoriska moment ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Kursbok
- 307 pages ISBN:9780415827133 LIBRIS-ID:14216908 Sök i biblioteket
Vetenskapliga artiklar
2017 URL: Länk Ingår i: Child language teaching and therapy [Elektronisk resurs].
2003 Ingår i: Child development
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, 2017 URL: https://issuu.com/logopeden/docs/logopeden_nr2_17_issu/16 s. 2, 16-24
2004
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, 2020 URL: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0242232
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, URL: https://doi.org/10.1080/02699206.2017.1359856 s. 32(5-6), 446-458
2011
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, 2012 URL: https://doi.org/10.1177/0963721412449459 s 21(4):221-226
Rekommenderad litteratur
2017 URL: Länk Ingår i: Child language teaching and therapy [Elektronisk resurs].
Fourth Edition : Austin, Texas : PRO-ED, 2016 - x, 325 pages ISBN:9781416410133 LIBRIS-ID:19756405 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
2008 URL: Fritt tillgänglig här Ingår i: Language, Speech & Hearing Services in Schools
2014 URL: Länk Ingår i: American journal of speech-language pathology [Elektronisk resurs].