Typisk tal-, språk- och läsutveckling, 6 hp
Typical Speech, Language and Reading Acquisition, 6 credits- Kurskod
- 2LG076
- Kursens benämning
- Typisk tal-, språk- och läsutveckling
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2017-04-27
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2024-03-13
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2024
Särskild behörighet
För tillträde krävs godkänt resultat på kurserna 2LG072 Talkommunikation och 2LG078 Kommunikation och språklig struktur.
Mål
Studenten ska kunna:
- redogöra för tal-, språk- och läsutveckling, hur de relaterar till varandra samt till olika teoretiska synsätt.
- använda, definiera och förklara termer och begrepp inom typisk tal-, språk- och läsutveckling hos barn.
- beskriva undersökningsmetoder inom barns tal-, språk- och läsutveckling särskilt med avseende på metodologiska begränsningar och och hur dessa påverkar tolkningen av resultat.
Innehåll
Kursen ger en översikt över teorier och modeller samt diskuterar standardforskningsmetoder inom barns tal- och språkutveckling. Kursen tar upp talperception och talproduktion, barnriktat tal, betydelsen av social interaktion, utveckling av ordförråd, grammatisk förmåga, pragmatisk förmåga och diskursförmåga i förskole- och skolåldern. Ordinlärning hos personer som använder alternativ och kompletterande kommunikation, utveckling av språklig och särskilt fonologisk medvetenhet samt typisk läs- och skrivutveckling ingår också i kursen. Typisk tal-, språk- och läsutveckling belyses utifrån flerspråkighetsperspektiv och kognitiva perspektiv.
Arbetsformer
Föreläsningar samt studentaktiva seminarier, laborationer och övningar.
Examination
Skriftlig tentamen, individuell inlämningsuppgift samt deltagande i obligatoriska läraktiviteter.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Vid frånvaro vid obligatoriska moment ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
En examinerande uppgift som lämnas in för sent är ogiltig och ska inte ingå i examinationsunderlaget vid betygsbeslutet. Examinator har dock möjlighet att ta hänsyn till om studenten har särskilda skäl för förseningen.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursen genomförs i sin helhet av Stockholms Universitet, Institutionen för Lingvistik, där även all undervisning på kursen sker.
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Kursbok
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 144 s. ISBN:9789144094625 LIBRIS-ID:16440078 Sök i biblioteket
Vetenskapliga artiklar
2018 Ingår i: Psychological science in the public interest. : a journal of the American Psychological Society : a supplement to Psychological science
2000 Ingår i: Journal of communication disorders.
2018 Ingår i: Trends in cognitive sciences.
2018 Ingår i: Language learning and development : the official journal of the Society for Language Development.
2005 Ingår i: Topics in language disorders
2020 Ingår i: Annual Review of Developmental Psychology
2013 Ingår i: Annual review of applied linguistics
Rekommenderad litteratur
- 307 pages ISBN:9780415827133 LIBRIS-ID:14216908 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
2008 Ingår i: Language learning and development : the official journal of the Society for Language Development.
2021 Ingår i: JSLHR : journal of speech, language, and hearing research
1992 Ingår i: Phonological development : models, research, implications
2016 Ingår i: American journal of speech-language pathology [Elektronisk resurs].
Fourth Edition : Austin, Texas : PRO-ED, 2016 - x, 325 pages ISBN:9781416410133 LIBRIS-ID:19756405 Sök i biblioteket
2008 URL: Fritt tillgänglig här Ingår i: Language, Speech & Hearing Services in Schools
2014 URL: Länk Ingår i: American journal of speech-language pathology [Elektronisk resurs].
2016 URL: Fritt tillgänglig här Ingår i: Language speech and hearing services in schools.